שתף קטע נבחר

צילום: AFP, דובר צה"ל

אזעקה ויירוטים בגוש דן, חילופי אש בעזה

יום שני לפעולה: ב-21:10 נקראו תושבי השפלה וגוש דן להיכנס למרחב מוגן. עימותים עם מחבלים בצפון הרצועה. 2 חיילים נפצעו בינוני כשכלי הרכב שלהם נפגע והם פונו לסורוקה. נבדק אם סמ"ר איתן ברק נהרג מירי צה"ל. טילים שירו כוחות מגלן ושריון פגעו במחבלים. הרמטכ"ל: "עוד יהיו רגעים קשים"

בפעם השנייה הערב (יום ו') נורו מטחים כבדים של רקטות אל מרכז הארץ. בסביבות 21:10 נשמעו במקביל אזעקות באשקלון, בכל אזור השפלה ובגוש דן, וזמן קצר לאחר מכן נשמעו הדי פיצוצים מעל נס ציונה, ראשל"צ, תל אביב, בת ים, גבעתיים ורמת גן. לפחות שתיים מהרקטות יורטו על ידי מערכת כיפת ברזל מעל גוש דן. בסמוך נשמעו אזעקות בשדות נגב, אשכול ובשער הנגב, ולאחר זמן קצר התפוצצו רקטות מחוץ ליישובים ובשטחים פתוחים. ב-21:40 נורה מטח לעבר יישובי המועצה האזורית חוף אשקלון, וככל הנראה בוצע לפחות יירוט מוצלח של כיפת ברזל. ynet מעביר בשידור החי את כינוס מועצת הביטחון של האו"ם.

 

גבול הרצועה, הערב (צילום: AP) (צילום: AP)
גבול הרצועה, הערב(צילום: AP)

ארטילריה בצפון הרצועה, הערב (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
ארטילריה בצפון הרצועה, הערב(צילום: עידו ארז)

ממד"א נמסר כי בעקבות המטח מעניקים צוותים טיפול רפואי לחמישה נפגעים, בהם רוכב אופנוע שנפגע בינוני מרכב בכביש 20 (סמוך למחלף יוספטל) ולארבעה נפגעי חרדה בערים נס ציונה, בת ים, תל אביב וראשון לציון. במקביל, גם בערב השני לפעולה הקרקעית של צה"ל במבצע צוק איתן מוארים שמי עזה מפצצות תאורה ורעשי נפץ של ארטילריה ותקיפות מהאוויר מחרידים את האזור.

 

ברקע נמשכות היתקלויות נקודתיות של הכוחות עם מחבלים מהארגונים הפלסטינים, ועל פי צה"ל - ידו על פי רוב על העליונה. לאורך היום ניסו הכוחות לחשוף פתחי מנהרות וריכוזי אמל"ח. בתוך כך היו חיילי צה"ל מעורבים בכמה תקריות: מאז שעות הערב מתנהלים חילופי אש באזור בית להיא שבצפון הרצועה. קודם לכן נפצעו שני חיילים באורח בינוני ואחד באורח קל מפיצוץ שאירע ליד כלי הרכב שלהם. האירוע התרחש בעת שביצעו סיור סמוך לגדר המערכת הם פונו לבית החולים סורוקה בבאר שבע. סגנית מנהל המרכז הרפואי, ד"ר אורלי ויינשטיין: "הגיעו אלינו שלושה פצועים. אחד במצב קל והוא שוחררלאחר קבלת טיפול. השני עם פציעת רסיסים באזור הפנים. הוא עובר ניתוח בעיניים ומצבו בינוני. הפצוע השלישי סובל מפציעה משולבת של רסיסים וחבלת ראש".

 

מבצע צוק איתן - כתבות נוספות:

  

פצצות תאורה מעל רצועת עזה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
פצצות תאורה מעל רצועת עזה(צילום: עידו ארז)

 (צילום: אחיה ראב"ד) (צילום: אחיה ראב
(צילום: אחיה ראב"ד)

ד"ר ויינשטיין הוסיפה כי חדר המצב של בית החולים נפתח והצוותים הרפואיים נמצאים בכוננות והתרעה של עד רבע שעה על מנת שיוכלו לתת מענה לכל אירוע חירום. 

 

בצה"ל נמשך תחקיר התקרית שבה נהרג לפנות בוקר לוחם הנח"ל, סמ"ר איתן ברק. בתחילה נבדק אם הוא נפגע כתוצאה מטעות בזיהוי, וייתכן התקרית התרחשה במהלך ירי שביצעו לוחמי שריון מטנקים במקביל לפעילות של לוחמי נח"ל לצדם. קודם לכן ירו מחבלים טיל נ"ט מתוך בית לעבר טנק מרכבה סימן 4 של צה"ל. בעקבות כל הופעלה מערכת מעיל רוח שיירטה את הטיל והכווינה את הלוחמים לעבר מקור הירי. הלוחמים הפגיזו את הבית, שבו היו שלושה מחבלים שנהרגו. סריקות בתוך הבית גילו מצבור גדול של אמצעי לחימה, בהם טילי אר-פי-ג'י.

באירוע אחר במהלך פעילות מבצעית בצפון הרצועה, ביצע כוח של יחידת מגלן ירי טיל מדויק לעבר עמדה של חמאס שתצפתה לעבר כוחות צה"ל. הכוח פגע במטרה והשמיד אותה. לפני הצהריים בדרום הרצועה זיהה כוח שריון חולייה שמתכוננת לירי טיל נ"ט לעברו. הוא פתח באש פגזים ופגע בה.

 

במקביל ניסו הכוחות להגיע למטרה המוצהרת העיקרית של המבצע הקרקעי: מנהרות הטרור. במהלך היום חשפו חיילים 21 פתחי מנהרות (13 על ידי לוחמי גבעתי ו-8 על ידי צנחנים). אחד הכוחות שעסקו בחשיפת המנהרות נתקל במחבל וביצע ירי לעברו. מיד לאחר מכן נלקח המחבל לטיפול לבית חולים סורוקה. בבוקר סרק כוח של סיירת רימון פיר של מנהרה שנמצא. למקום הגיע מחבל רכוב על אופנוע, שנורה על ידי החיילים ונהרג.

 

רב אלוף גנץ: עוד יהיו רגעים קשים

לאורך כל היום נמשכו שיגורי פצצות מרגמה ורקטות לעבר יישובי עוטף עזה, הדרום, השפלה, גוש דן והשרון. בצהריים נרשמו כמה יירוטים בשמי נתיבות, ולאחר מטח משולב מאשדוד ועד כפר סבא - בסביבות 18:00 - יורטו ארבע רקטות בדרום ושתיים באזור המרכז. אחת הרקטות שחדרה את מערך ההגנה של כיפת ברזל התפוצצה בגן יבנה בין בית מגורים, בית כנסת וגן ילדים. נגרם נזק רב אולם צוותי מד"א נאלצו לטפל רק בכמה פצועים קל ונפגעי חרדה.

 

הערב אמר הרמטכ"ל בני גנץ כי צה"ל נמצא בשלב הרחבת המבצע היבשתי, ולדבריו כולל הישגים בפגיעה במחבלים ובתשתיות שלהם: "עוד יהיה חיכוך ויהיו רגעים קשים. מאמצים של שנים שהם עשו, בבניין הכוח ובבניין הרקטות, טילים, פיגועים, מנהרות - כולם עד עכשיו התנפצו על גלי היכולת של מדינת ישראל וצה"ל. נדרש פה הלך רוח אסטרטגי למדינה. שגרת החיים הזו תימשך עוד כמה ימים, אבל בזמן הזה, כשהעורף מתנהל נכון, הצבא נכנס, מרחיב, מעמיק ועושה את מה שהוא צריך".

 

פיר מנהרה שנחשף הבוקר ברצועה (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
פיר מנהרה שנחשף הבוקר ברצועה(צילום: דובר צה"ל)

 (צילום: דובר צה"ל) (צילום: דובר צה
(צילום: דובר צה"ל)

נתיבי איילון בתל אביב, אחר הצהריים (צילום: יואב זיתון) (צילום: יואב זיתון)
נתיבי איילון בתל אביב, אחר הצהריים(צילום: יואב זיתון)

יירוטים מעל שדות נגב, בשעות הצהריים (צילום: עידו בן - שימול) (צילום: עידו בן - שימול)
יירוטים מעל שדות נגב, בשעות הצהריים(צילום: עידו בן - שימול)

על פי צה"ל, מאז החל התמרון הקרקעי נהרגו כ-20 מחבלים, ומספר דומה נעצרו ונלקחו לחקירה. הפלסטינים מדווחים כי עד כה נהרגו לפחות 34 מתחילת המבצע הקרקעי. בצה"ל אומרים כי מתחילת מבצע "צוק איתן" נהרגו 260 פלסטינים, בהם לפחות כ-100 מחבלים. לא מעט אזרחים נפגעים מאש צה"ל ובערב דיווחו בעזה על חמישה בני משפחת אבו ג'וראד - ילד, שתי נשים ושני גברים - שנהרגו מהפגזת צה"ל בבית חנון. במקביל התייחס היום גורם צבאי בכיר להתנהלות חמאס בלחימה וטען: "מחבלים מתנייעים ממקום למקום באמבולנסים עם ילדים והם ירו טיל נ"ט מבית חולים בסג'עיה. זה, לצערי, נותן להם חסינות מסוימת".

 

הוא התייחס למנהרת התקיפה ליד קיבוץ סופה שדרכה חדרו אתמול לישראל 13 מחבלים, ולטענות של חמאס שלפיהן הם שהו בשטח זמן רב: "המנהרה בסופה הסתננה ל-400 מטר בישראל, והם היו בשטח הארץ כמה שניות בלבד עד שהותקפו. יש אמצעים חדשים לגילוי מנהרות שתרמו במבצע הזה את תרומתם. על רוב המנהרות ההתקפיות אנו יודעים".

 

גורם צבאי בכיר אחר התייחס לשיעור הנפגעים בין האזרחים ברצועה במהלך המבצע: "יש 30 אלף פלסטינים ב-32 בתי ספר של האו"ם שמלאים, ועוד אלפים בבתי ספר שהתפנו. אבל הרוב בשכונות המזרחיות לא התפנו. הם מפחדים לעזוב בתיהם גם מחשש לבזיזת רכושם". על מעמדו המדיני של חמאס הוא אמר: "בעולם הערבי רק קטאר וטורקיה נותנות גיבוי כעת לחמאס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
פעילות חיילי צה"ל ברצועה, לפנות בוקר
צילום: דובר צה"ל
מומלצים