שתף קטע נבחר

צילום: AFP, רויטרס

תמיכה משמאל ומימין בארה"ב: "אתם באמת מצפים שישראל לא תגיב?"

באירופה מוחים, בארה"ב מחבקים. ב"ניו יורק טיימס" נכתב כי "אף מדינה לא תסכים שמחבלים יחפרו מנהרות לשטחה". מגיש המזוהה עם השמאל: "חש נורא על כל פלסטיני שמת, אבל זה אביך, אחיך ודודך שיורים את הרקטות"

"אתם באמת מצפים מישראל לא להגיב?" את השאלה הזו העלה ביל מאהר, אחד ממגישי הטלוויזיה החשובים בארצות הברית, שמזוהה עם השמאל האמריקני. התגובה הייתה ברורה - מחיאות כפיים סוערות מצד הקהל. בזמן שבאירופה מתקיימות מחאות גדולות נגד מבצע צוק איתן והתקשורת ביבשת מסקרת בביקורתיות את המערכה בעזה, בארצות הברית הסיקור התקשורתי של המבצע אובייקטיבי בהרבה, וראיה לכך הייתה תוכניתו של מאהר Real Time ב-HBO ומאמר המערכת של ה"ניו יורק טיימס".

 

צה"ל בעזה, עדכונים אחרונים

הקרב על "עזה תחתית": צה"ל מגביר את הלחץ

15 שניות מממ"ד: "הולכים למקלחת ומתפללים"

"שמור על עצמך בן שלי". פוסט לחזית

חורבות בעזה: "יותר ילדים נהרגו ממחבלים"

 

בפאנל בתוכניתו של מאהר, שבו השתתף עורך בכיר באתר השמרני Daily Caller, הוא ומאהר התקוטטו מילולית כמעט על כל נושא שעלה, אבל בעת שעברו לדבר על ירי הרקטות לעבר ישראל והפעולה הקרקעית של צה"ל ברצועה, הייתה תמימות דעים. "אני מרגיש איום ונורא על כל ילד פלסטיני שמת, אבל זה אביך, אחיך והדוד שלך שיורים את הרקטות הללו לישראל. אתם באמת מצפים מישראל לא להגיב?" שאל מאהר, והצופים הריעו למנחה. צפו בקטע מהתוכנית.

 

 

הקהל, ליברלי ברובו, הביע תמיכה נדירה גם בעורך השמרני ג'יימי ווינשטיין, שהזכיר את האמנה של החמאס הקוראת להשמדת ישראל. ג'יין הרמן, חברת בית הנבחרים לשעבר מטעם הדמוקרטים וכיום נשיאת מכון "מרכז וילסון" בוושינגטון, אמרה שזו אחת הפעמים הבודדות בחייה שהיא מסכימה עם בעל הטור השמרני צ'ארלס קראוטהיימר, שאמר כי בזמן שישראל מפתחת את מערכת כיפת ברזל כדי להגן על אזרחיה מטילים, החמאס משתמש באזרחים שלו כדי להגן על הטילים.

 

מאהר אמר שישראל מסוגלת להגן על עצמה עקב המומחיות של היהודים במדעים: "ליהודים, אני חושב, יש 150 פרסי נובל, ולמוסלמים יש שניים. זה נראה כמו יתרון גדול לקבוצה העברית". ויינשטיין אמר ש"בישראל מאמינים בחיים, והטכנולוגיה של כיפת ברזל עוצבה על מנת להגן על ישראלים מאיומי טילים, ואילו המנהיגים הפלסטינים משתמשים בתקציבים לבנות מנהרות להתקפה על ישראל ולהסתרת נשק, לא כדי להגן על אזרחיהם".

 

מאמר מערכת של ה"ניו יורק טיימס", העיתון החשוב בעולם, מדגיש כי מבצע צבאי אינו מבטיח יציבות לטווח ארוך, אבל מבהיר כי ישראל לא הייתה יכולה לעבור לסדר היום על ההפצצה חסרת ההבחנה לעבר מרכזי אוכלוסייה. העיתון מציין את דבריו של הנשיא אובמה לפיהם "אף מדינה לא יכולה לקבל שרקטות נורות לעברה וטרוריסטים חופרים מנהרות לעבר השטח שלה", ומזכיר את הריצה של אזרחים ישראלים למרחבים מוגנים: "חמאס אינו יכול להביס את הישראלים, אז הוא מנסה להפחיד אותם".

 
בעיתון האמריקני נכתב כי "מנהיגי החמאס ראויים לגנאי על שהם מאחסנים ומשגרים רקטות באזורים צפופי אוכלוסייה, בציניות, תוך ידיעה שהדבר יגרור ירי ישראלי למקומות שבהם חיים ומשחקים אזרחים". השורה התחתונה של מאמר המערכת היא זו: "בלי אסטרטגיה מדינית עוד הפסקת אש היא הכי הרבה שמישהו יכול לקוות ברגע זה. אבל מנהיגי החמאס דחו הצעה מצרית אחת בשבוע שעבר ודורשים תנאים טובים יותר. בינתיים האזרחים הפלסטינים הם אלו שמשלמים את המחיר".

 

פרט ליום שבו נהרגו בשוגג ארבעת הילדים הפלסטינים על שפת הים בעזה, ישראל זוכה לסיקור הוגן בתקשורת האמריקנית. תמימות הדעים של דמוקרטים ורפובליקנים בנושא ישראל באה לידי ביטוי בהודעות התמיכה הרבות שלהם בישראל. הודעות אלו מפורסמות כמעט מדי יום מתחילת המערכה. לעומת זאת, בישראל מתחו ביקורת על מדיניות הממשל האמריקני בנוגע לניסיון להגיע להסכם הפסקת אש, וטענו כי היא הזיקה לירושלים.

 

עם זאת, בהודעות הרשמיות הביעו נשיא ארצות הברית ברק אובמה ומזכיר המדינה ג'ון קרי תמיכה בישראל. בשיחה ביום שישי, בעת שנשמעה אזעקה בתל אביב, אמר אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "ארה"ב תומכת בזכות ישראל להגן על עצמה, נסו להפחית ככל האפשר פגיעה באזרחים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים