שתף קטע נבחר

משקפי שמש: איך הם מגנים על העיניים?

כולם יודעים שהשמש מזיקה לעור, אבל גם העיניים עלולות לסבול. איזה נזקים עלולים להיגרם לעיניים בלי משקפי שמש ואיך הם מגנים עליהם?

ב-15 השנים האחרונות עלתה המודעות לנזקי השמש לבריאות. אבל מה קורה לנזקים שהשמש עלולה לגרום לעיניים?

 

עוד סיפורים חמים - בפייסבוק שלנו

 

קרינת UV (אולטרה סגול)

היא הגורם העיקרי לנזקי השמש הנגרמים לעין. ישנם שלושה סוגים של קרינת UV: UVC,UVB, UVA :UV.

 

ל-UVA אפשרות חדירה עד החלק האחורי של העין ובכך לגרום לנזק לרשתית ול- UVB השפעה שלילית על החלק הקדמי של העין, שם הקרנית והעדשה ממוקמות.

 

לקרני UVC אין כמעט השפעה על העיניים מכוון שהן נספגות ברובן בשכבת האוזון. כך למשל, בים המלח אין קרינת UVC מכוון שזה מקום נמוך .

 

עוד על בריאות העיניים

קרינה ועיניים: איך היא עלולה להזיק ומה הפתרון?

שרירי העיניים: מה תפקידם ומתי עלולה להיות בעיה?

סינוור בראייה: למה זה קורה ומה הטיפול

 

נזקי השמש והפגיעה הנובעת מהן לעיניים

 

Solar retinopathy

כוויה ברשתית נגרמת כתוצאה מחשיפה ממושכת של העין לאור חזק כמו של השמש. למרות שהעדשה התוך עינית בנויה כדי לספוג ולהגן על הרשתית מפני קרינת UV.

 

חשיפה ממושכת עלולה לגרום לצריבה של חלקים מהרשתית ולתחושה של כתם בשדה הראייה. במהלך החיים חשיפה ממושכת לשמש, גם אם בכמות קטנה, מזרזת את תהליך ההזדקנות של הרקמות על ידי פגיעה במנגנון התחדשות התאים.

 

Photokeratitis

בדומה לכווית עור, כוויה בקרנית הוא סיבוך נפוץ כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש או לקרניים אולטרא סגולות. הנזק ייגרם בעיקר על ידי קרני UVB הפוגעות יותר במשטח הקמי הקדמי של העין וזה יתבטא ברגישות יתר, עיניים אדומות, פוטופוביה (קושי לסבול אור), דמעות ואפילו עלול לגרום לקרנית נזק בלתי הפיך.

 

מתי זה קורה? ברוב המקרים כששוהים בים ללא משקפי שמש וללא הגנה על העיניים, בהסתכלות ישירה על השמש או במיטות שיזוף מלאכותיות.

 

Aged Macular Degeneration

ניוון המקולה של הרשתית, מחקרים רבים הוכיחו שחשיפה ממושכת לשמש מזרזת את התהליך ניוון רשתית.

 

Basal cells carcinoma

גידול סרטני באזור העפעפיים, שמופיע בעיקר בעפעף התחתון אך יכול להופיע גם במקומות אחרים.

 

קטרקט. עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קטרקט. עלול לגרום לנזק בלתי הפיך לראייה(צילום: shutterstock)

 

Cataract (ירוד)

עכירות של העדשה התוך העינית. אחראית על מנגנון האקומודציה, העדשה התוך עינית סופגת קרינת UV רבה כדי להגן על הרשתית אך לאורך זמן העדשה הופכת להיות עכורה וכך נוצר קטרקט, שגורמת לפגיעה הדרגתית של הראייה.

 

Pinguecula

נגע שפיר עם גוון צהוב שמופיע בדרך כלל בצד הנזלי של העין.

 

pterygium

נפוץ מאוד במדינות חמות כמו ישראל. גידול שפיר לא מסוכן. רקמת עור וסקולרית שצומחת מהצד הנזלי של העין ופולשת פנימה אל שטח הקרנית . במצבים מסוימים זה יכול עלול להשפיע על מספר מרשם המשקפיים ולגרום בעיקר לשינוי בצילינדר, ובמקרים יותר מתקדמים עלול להפריע במידה לראייה, בעיקר אם זה פולש אל השדה שטח האישון.

 

זה בדרך כלל נזלי ודו עיני אך זה יכול להופיע גם בצד הטמפורלי של העין. במקרים רבים זה מלווה בתחושת עקצוץ, גוף זר ועיניים אדומות. הטיפול היחידי שקיים הוא כירורגי אך בהרבה מקרים זה חוזר. נדרש מעקב אצל רופא עיניים או אופטומטריסט.

 

מי הכי צריך הגנה ?

כולם ! יש לשמור על העיניים בדיוק באותה מידה ששומרים על עור על ידי קרם הגנה. אצל ילדים בעיקר מתחת לגיל 10, חשיפה ממושכת לשמש ללא הגנה עלולה להגביר את הסיכון לנזק ברשתית, מכוון שעיניהם אינם אינן מסוגלות מסוגלים לחסום קרניים אולטרא סגולות כפי שחוסמות עיניים של מבוגרים.

 

חשוב להבין  שהנזק עלול להיות נזק מצטבר וחשוב מאוד להגן על העיניים כבר מגיל צעיר.

 

עיניים בהירות

בהירות העין היא פונקציה של כמות וריכוז פיגמנט המלנין בקשתית. ככל שיש יותר מלנין, העין כהה יותר וכך זה חוסם יותר אור היקפי ולהפך. ככל שהעיניים יותר בהירות, כמות הפיגמנט תהיה יותר נמוכה כך יותר אור ייכנס לעין.

 

ובכן, אנשים עם עיניים בהירות יסבלו יותר מרגישות לאור Photophobia, חולי קטרקט שעברו ניתוח, חולים עם מחלות רשתית ונוטלי תרופות שגורמות לרגישות בעיניים.

 

ההגנה הטובה ביותר: משקפי שמש

הדרך הטובה ביותר להגן על העיניים מפני קרינת UV היא להרכיב משקפי שמש. אך לפני שבוחרים זוג משקפיים יש לוודא איזה עדשות מוכרים לכם. הכי חשוב בבחירת העדשה לשמש הוא לא הצבע, אלא שתהיה 100 אחוז חסימת UVA או UV 400.

 

עדשת שמש כהה ללא אנטי/חסם UVA, גורמת לאישון להתרחב ולכניסה משמעותית יותר של UV לעין, מה שעלול לסכן אותה אף יותר מאשר ללא בלי משקפיים.

 

אין קשר בין רמת ההגנה וצבע או בהירות העדשה. עדשה בהירה עם חסם UVA תספק בדיוק את אותה הגנה על העין מפני קרינה מאשר עדשה כהה עם אותו חסם.

 

בחירת צבע העדשה היא פונקציה של נוחות ואסטטיקה.

 

משקפי שמש עם עדשות מקטבות ( Polaroid)

כמו משקפי שמש רגילים עדשות אלה מספקות 100 אחוז הגנה מפני UV , ובנוסף משפרות באופן משמעותי את חווית ראיית צבעים, תפיסת העומק ואת בעיית הסינוור בעיקר בקרב אוכלוסיית הנהגים, גולשים וכו.

 

איך זה עובד?

כאשר קרני השמש פוגעות במשטחים שטוחים כמו מים, כביש , שלג וכו הן מוחזרות כמעת באופן מלא וגרורמות לתחושות לא נעימות של סנוור . משקפי עדשות השמש הרגילות יפחיתו את עוצמת האור שייכנס לעין אך למורות תחושה ההקלה, הסינוור לא ייעלם, אך עדשות מקטבות יבטלו את הסנוור כך שחווית הראייה תשאר טובה, ללא הפרעה.

 

עדשות מקטבות XPERIO עדשות שמש רגילות

איך בודקים שהעדשות מקטבות ? קחו מסך LCD אפור כמו למשל שעון יד או מסף מחשבון. תסובבו את העדשה ב- 90 מעלות כך שהמסך ייראה אטום ואם מסובבים בחזרה ל- 180 מעלות, המסך ייראה רגיל לגמרי.

 

עדשות פוטוכרומטיות (photochrome)

עדשות פוטוכרמטיות- TRANSITION בנויות בצורה שבשמש הן הופכות להיות כהות יותר וככל שהתאורה פוחתת הן מתבהרות. מדובר בפתרון מצוין, אך פחות מומלץ לבעלי רגישות גבוה לשמש.

 

משקפי שמש ועדשות מגע

מחקרים הראו שאצל מרכיבי עדשות מגע יותר אור ( 20% ) נכנס לעין מאשר עם משקפיים, ובכן למרות שרוב העדשות מגע מצוידות בחסם UVA , חשוב מאוד לשלבן עם משקפי שמש.

 

על פי התקן הישראלי, אסור למכור עדשות למשקפיים ללא חסם UV. (כולל עדשות למשקפיים אופטיים רגילים).

  

הכותב הוא אופטומטריסט M.OPTOM  "אופטיקה אופטימי תל אביב"





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
להגן על העיניים מפני השמש
צילום: AFP
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים