שתף קטע נבחר

צילום: רויטרס

הערבים מתעבים את חמאס: "הוא לא עזה"

ה"ניו יורק טיימס" שם זרקור ליחסי האיבה בין מדינות ערב לארגון שנלחם בישראל. בעזה אומרים כי "סיסי יותר גרוע מנתניהו", חוקר אמריקני מבהיר: "השתיקה של מדינות ערב מחרישת אוזניים". מי נגד מי במזרח התיכון?

"התיעוב והפחד של המדינות הערביות ביחס לאיסלאם הפוליטי כה חזק, עד שהוא גובר על האלרגיה שלהן לבנימין נתניהו". כך צוטט ב"ניו יורק טיימס" אהרון דיוויד מילר, חוקר במכון וילסון בוושינגטון, שהיה מעורב בעבר בכמה ניסיונות תיווך במזרח התיכון. "מעולם לא ראיתי מצב כמו זה, שבו יש כל כך הרבה מדינות ערביות שמשלימות עם ההרג וההרס בעזה ועם החבטות בחמאס. השתיקה שלהן מחרישת אוזניים".

 

צוק איתן - כתבות נוספות:

 

אחד העיתונם החשובים בעולם שם דגש בכתבה הבוקר (יום ה') על האיבה בין מדינות ערביות רבות לבין חמאס - איבה שגורמת להן לגרור רגליים בדרך להגעה להפוגה בלחימה במסגרת מבצע צוק איתן. בעוד פרשנים פרו-פלסטינים תוקפים את יוזמת קהיר להפסקת אש ורואים בה תחבולה שנועדה "לעבוד על חמאס", בנות בריתה הערביות של מצרים דווקא מהללות אותה.

נתניהו וא-סיסי בקריקטורה באל-ג'זירה ()
נתניהו וא-סיסי בקריקטורה באל-ג'זירה

מימין: מה שמעסיק את חמאס. משמאל: מה שמעסיק את העולם הערבי ()
מימין: מה שמעסיק את חמאס. משמאל: מה שמעסיק את העולם הערבי

חאלד משעל ואבו מאזן (צילום: EPA) (צילום: EPA)
חאלד משעל ואבו מאזן(צילום: EPA)

בלשכתו של עבד אל-פתאח א-סיסי ציינו כי כשעבדאללה מלך סעודיה התקשר לברך את הנשיא המצרי על יוזמתו, הוא לא הטיל כל אשמה על

ישראל, אלא התייחס רק ל"שפיכות דמם של אזרחים חפים מפשע, שמשלמים את המחיר של עימות צבאי שהם לא אחראים לו".

 

"יש בבירור מפגש בין האינטרסים של המשטרים הערביים לבין אלו של ישראל", קבע חאלד אלגינדי, לשעבר יועץ לגורמי משא ומתן פלסטינים. לדבריו, המאבק של מצרים בעליית האיסלאם הפוליטי בשטחה והמאבק של ישראל בחמושים הפלסטינים הם כמעט זהים. גורמים מצרים רשמיים גם האשימו את חמאס, ישירות או במרומז, באחריות למות פלסטינים - גם כאשר האו"ם, למשל, מותח ביקורת על הפגזת בתי ספר של אונר"א.

 

למחאה נגד חמאס התגייסו גם שורה של מנחי תוכניות בידור פופולריות במצרים, ודבריהם החריפים שודרו גם בתוך עזה. "כמה מהם אומרים שהצבא המצרי צריך לעזור לצבא הישראלי להיפטר מחמאס", סיפרה סטודנטית מהעיר עזה. מצרים גם עוררה את חמתם של העזתים בכך שהמשיכה להרוס מנהרות ששימשו להברחת סחורות לתוך הרצועה והחריפה את המחסור במזון, מים וציוד רפואי. "סיסי יותר גרוע מנתניהו, והמצרים זוממים נגדו יותר מאשר היהודים", הצהיר תושב בית להיא. "הם גמרו את האחים המוסלמים במצרים, ועכשיו הם רודפים את חמאס".

 

כך במסגרת הסכסוך הנוכחי מצרים ומדינות ערביות נוספות, במיוחד אלו במפרץ הפרסי, מוצאות עצמן באותו הצד כמו ישראל - נגד איראן, היריבה האזורית, שלה עבר של אספקת נשק לחמאס.

עבור וושינגטון, השינוי במאזן הכוחות מציב מכשולים חדשים בפני מאמציה לסיים את הסכסוך. אף שגורמי מודיעין מצרים ממשיכים במגעים עם חמאס, כפי שעשו תחת שלטון הנשיאים הקודמים מוחמד מורסי וחוסני מובארק, העוינות החדשה של קהיר כלפי חמאס מטילה בספק את יעילות ניסיונות התיווך שלו – במיוחד נוכח דחיית הארגון את היוזמה להפסקת אש.

 

כתוצאה מכך מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי פנה למדינות יותר ידידותיות לחמאס, קטאר וטורקיה, כדי שישמשו מתווכות חלופיות ואף הזמין את שרי החוץ שלהן לכינוס בפריז, בעוד מצרים נותרה בחוץ. נציגי הממשל המצרי, מאידך, מבהירים כי הם מחויבים כתמיד לעם הפלסטיני וכי לא התקרבו עוד לישראל מאז עליית סיסי לשלטון.

 

"יש לנו אחריות היסטורית כלפי הפלסטינים", אמר דיפלומט מצרי בכיר, "חמאס אינו עזה, ועזה אינה פלסטין". הוא ועמיתיו הדגישו את הציוד ההומניטרי שהעבירו הצבא המצרי והסהר האדום לפלסטינים, אולם פרשנים אחרים טוענים כי מצרים ובנות בריתה הערביות רק מנסות לאזן כך את סלידתן העזה מחמאס. "מטוטלת האביב הערבי נוטה עתה לטובת ישראל", המשיך היועץ הפלסטיני לשעבר אלגינדי, "כשם שבעבר היא נטתה לצד השני. אבל אני לא בטוח שהסיפור יסתיים בנקודה הזו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
איסמעיל הנייה וחאלד משעל
צילום: רויטרס
מומלצים