שתף קטע נבחר

"האסיר ארדואן בטח לא חלם שיהיה נשיא"

האופוזיציה החילונית מבכה את המפלה ומחפשת אשמים, מפלגת השלטון האיסלאמית חוגגת ניצחון גדול ובמערב חוששים מגורל הדמוקרטיה. ר"מ טורקיה נבחר לנשיא בבחירות היסטוריות, ואיש לא נשאר אדיש לתוצאה

ביום שאחרי הבחירות ההיסטוריות לנשיאות טורקיה שבהן זכה ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן ביותר ממחצית הקולות, סיכמו כל הצדדים את המערכה: הזוכים, המפסידים וכל מי שביניהם - תומכיו של איש הדת ויריבו הגדול של ארדואן פתחוללה גולן, 15 מיליון בני המיעוט הכורדי והארגונים הבינלאומיים שבהם חברה טורקיה.

 

עוד חדשות בעולם :

ארה"ב סוערת: שוטר ירה למוות בנער שחור

ארוסת ג'ורג' קלוני תחקור חשד לפשעים בעזה

דרמה בעיראק: רה"מ הודח ומסרב לעזוב

גם בסין: חניה ורודה וגדולה יותר לנשים

 

שיעור ההצבעה לנשיאות טורקיה עמד על יותר מ-74 אחוזים, גבוה בהשוואה למדינות מערביות ונמוך יחסית לטורקיה, שם נמדדו יותר מ-85 אחוזי הצבעה בבחירות המקומיות שהתקיימו מוקדם יותר השנה. על אף המספרים הגבוהים, מפלגות האופוזיציה מתאוננות על כשרות התוצאות והלגיטימיות שלהן. לראיה הן מציגות את שיעור ההצבעה הגבוה להחשיד לראש הממשלה המכהן בחלק מאזורי המדינה. ארדואן זכה למשל ללא פחות מ-96 אחוזים מהקולות בנפת אדיאמן במזרח טורקיה שבה חיים 660 אלף תושבים.

 

מודה לתומכיו. ארדואן חוגג את ניצחונו (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מודה לתומכיו. ארדואן חוגג את ניצחונו(צילום: AFP)

עדיין הנשיא בפועל. עבדוללה גול (צילום: MCT) (צילום: MCT)
עדיין הנשיא בפועל. עבדוללה גול(צילום: MCT)

"אמרתי את מה שהיה לי לומר", אמר אתמול (יום ב') לעיתונאים איש האקדמיה האיסלאמי ומועמד האופוזיציה החילונית אקמלדין איהסנאואלו, בכניסה לביתו שברובע יינקוי היוקרתי שבאיסטנבול, יום אחרי המפלה הצורבת. "זו הייתה יותר ממפלה, אלא גם אכזבה לבוחרים החילונים שלנו. לא פלא שהם מיאנו להגיע לקלפיות בשביל להצביע למועמד איסלאמי. הם לא הצביעו לנו, מאוכזבי 'מפלגת הצדק והפיתוח' (AKP) שחשבו שיצביעו לנו - גם לא עשו כן ואנחנו יצאנו קירחים מכאן ומכאן", אמר סוהייל באטום, מבכירי מפלגת הרפובליקה העממית (CHP) מהאופוזיציה. בקרב האופוזיציה היו מי שיצאו לרחובות ומחו על בחירת ארדואן ונשאו כרזות שונות. על אחת מהן נכתב "אתה עלית ואתה תרד", ועל אחרת צויר סמל מגן דוד לאות תמיכה בישראל.

 

"כמאל אשם"

בראיון ליומון הליברלי "הורייט" דרש באטום, מהמתנגדים הראשיים למינוי של איהסאנאואלו למועמד המפלגה ולהליכה המשותפת עם המפלגה הלאומנית MHP, מראש מפלגתו להסיק את המסקנות מההפסד: "כמאל קיליצ'דארולו (ראש מפלגת CHP) אחראי לתבוסה הצורבת. מי שייעץ לו למנות את איהסנאואלו למרוץ צריך למצוא את עצמו מחוץ לשורות המפלגה".

 

בעוד "הורייט" הכמאליסטי והיומון "רדיקל" מציגים הכאב שבמפלה ואת האכזבה מאינסאהאולו, העיתונים השונים בטורקיה מדווחים בהתאם להשקפת עולמם על תוצאות הבחירות. הכותרת הראשית ביומון הנפוץ "סבאה'", שכיום מנוהל על ידי מקורבים למפלגת AKP, מעודד את ארדואן על הזכייה ומציג בעמודיו הפנימיים נקודות מפתח בחייו של הנשיא הנבחר. "הוא אפילו לא היה יכול לחלום על מעמדו החדש בימי המאסר - כך הפך ארודאן לנשיא טורקיה", הייתה כותרת עמוד הבית של אתר העיתון, שהתייחסה לתקופה שבה ארדואן שהה בכלא בשל חברותו במפלגת הרווחה, גלגולה הקודם של מפלגתו הנוכחית.

 

לא נזקק לסיבוב שני. שער העיתון סאבה' עם ארדואן ושני יריביו למרוץ ()
לא נזקק לסיבוב שני. שער העיתון סאבה' עם ארדואן ושני יריביו למרוץ
היומון הקיצוני-איסלאמי "ייני אקיט" שניחן בקו פופוליסטי פשטני יצא בכותרת "אובדנו של כמאל הוא ניצחוננו" לצד תמונתו של כמאל קיליצ'דארולו, ותוך רמיזה לתבוסה שספגו תומכיו של מייסד הרפובליקה הטורקית כמאל אטאטורק.

 

ואיך אפשר בלי ישראל

עם או בלי עזה, גם ישראל נמצאת בתמונה ובמקביל לחגיגות על הניצחון, רבים מתומכי ארדואן קוראים לו להדק את הסנקציות על ישראל ולצמצם את שיתוף הפעולה והיחסים הכלכליים עמה. היומון "הורייט" אף דיווח על התארגנות של משט חדש מטורקיה לעזה כדי לשבור את המצור על הרצועה.  

 

אחרי שהבוקר עדכן ארדואן את הסטטוס החדש שלו בטוויטר, שבעבר נחסם על ידו, פועלים כעת ברשת החברתית שני נשיאים טורקיים, אחד ראש ממשלה מכהן והשני - הנשיא עבדוללה גול - הנשיא המכהן.

 

הפגנה נגד ארדואן באנקרה: "אתה עלית ואתה תרד" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הפגנה נגד ארדואן באנקרה: "אתה עלית ואתה תרד"(צילום: AFP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
"כרגע אני הנשיא בפועל עד סוף החודש, אך בתום הכהונה אין שום ספק שאחזור לשורות מפלגתי - זה מתבקש בעיניי, ומי ששירת את ארצו כנשיא ישרת אותה בדרכים אחרות גם אחר תקופת הכהונה", אמר אתמול גול במסיבת עיתונאים והביע את רצונו להתמודד על מקום בשורות מפלגתו. מפלגת השלטון AKP תתכנס ב-27 באוגוסט לבחור את מועמדה הרשמי לראשות הממשלה.

 

חשש ממיתון: הבורסה בירידה 

אתמול היה צפוי נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, לצלצל ולברך את ארדואן על זכייתו בבחירות, כמו גם רבים ממנהיגי מדינות המערב ובעלות בריתה של טורקיה במזרח התיכון ובמרכז אסיה. ואף על פי כן, החשש שארדואן ינצל את הניצחון המוחץ בבחירות לצורך חיזוק השליטה שלו וצמצום פעולות האופוזיציה מדאיג את שכניו ממערב וגם את השווקים הכלכליים.

 

הבורסה באיסטנבול נסגרה אתמול בירידות שערים וגם האינפלציה במדינה עולה, בכלכלה המתפתחת שמומחים כלכליים מזהירים על כניסתה האפשרית למיתון. במקביל, הארגון הסוני הקיצוני מעיראק "המדינה האיסלאמית" הודיע שלשום שהוא מתכנן לפלוש לדרום המדינה שהיא חברה מן המניין בברית הצבאית הצפון אטלנטית (נאט"ו).

 

שמחים על תבוסת האופוזיציה החילונית. תומכי ארדואן באנקרה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שמחים על תבוסת האופוזיציה החילונית. תומכי ארדואן באנקרה(צילום: AFP)
"ההתפתחויות הפנימיות בטורקיה לא מדאיגות את נאט"ו באופן כללי. כרגע הבסיס הדמוקרטי במדינה יציב, והאזרחים תומכים בדמוקרטיה ושומרים עליה, כך שאין חשש שהיא בינתיים תאבד", העריך גורם ביטחוני זר בשיחה עם ynet והוסיף: "אף על פי כן, המצב בטורקיה ללא ספק מחריף וישנה התרחקות בשנים האחרונות מעקרונות הליברליזם והדמוקרטיה. רואים את זה בפרט באופן שבו הממשל מתייחס לאופוזיציה ולעיתונאים. כמובן שהן נאט"ו והן האיחוד האירופי משקיפים בעניין על המצב וההתפתחויות".

 

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

האם יצליח להכניס את ארצו לאיחוד האירופי? ארדואן בקלפי (צילום: EPA) (צילום: EPA)
האם יצליח להכניס את ארצו לאיחוד האירופי? ארדואן בקלפי(צילום: EPA)

האם אי פעם תהפוך מי שהפכה למועמדת הנצחית לכניסה לאיחוד האירופי לחברה מן המניין? כרגע לא נראה שזה הולך לקרות. לפחות לא כל זמן שבאיחוד האירופי יטילו ספק באופיה הדמוקרטי של אנקרה. האחיזה החזקה מדי לטעמו של האיחוד האירופי של צבא טורקיה באיום התמידי להוריד גורמים שמתנגדים לחילון, הפגיעה בזכויות מיעוטים (כורדים ונוצרים למשל), ההכחשה של השואה הארמנית והרדיפה אחר הקהילה ההומו-לסבית - כל אלה מנעו מטורקיה להיכנס לאיחוד בשעה שמועמדות אחרות בעלות כלכלה חלשה יותר ממנה ומסורת דמוקרטית צעירה יותר כבולגריה ורומניה עשו זאת.

 

"ארדואן אמנם עשה סדר בחלק מהתחומים שהיו בעייתים לאותה תקופה, אבל המצב עדיין רחוק מלהיות ריאלי. הוא מלטף ביד אחת חלק מהמיעוטים, וביד שנייה מצליף בגורמים חלשים, מה שמקנה לו נקודות זכות בדעת הקהל. זה תקופה ארוכה שליהודים לא פשוט בטורקיה ואפשר לומר בפה מלא שהוא משתמש בקלות רבה מדי בקלף האנטישמי", הוסיף הגורם.

פורסם לראשונה 11/08/2014 22:51

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים