שתף קטע נבחר

לזכרם, במנהטן: שמות הנופלים על חלון ראווה

אלי חלילי כתב את שמות 64 החיילים ההרוגים על חנות התכשיטים שלו בניו יורק: "רוב התגובות נפלאות. אנשים מזדהים, מצלמים ומוחאים כפיים". בגרמניה הונצחו הנופלים על-ידי העיתון הנפוץ במדינה

זוכרים את הנופלים, גם במקומות פחות צפויים בעולם. העוברים והשבים בדאונטאון מנהטן בימים האחרונים הופתעו למראה חלון ראווה בחנות תכשיטים יוקרתית, שכוסה כולו בכתובות בצבע אדום. אלו שעצרו והתעמקו בכתוב, גילו שלא מדובר בפרסומת אלא בעוד כתובת גרפיטי - אלא בניסיון להנציח את 64 החיילים שנהרגו במבצע "צוק איתן".

 

למיצג אחראי בעל החנות, ישראלי בשם אלי חלילי (35), שהחליט לחנך את הניו-יורקרים על המלחמה בעזה. "קשה להיות רחוק מהבית כשכל המשפחה והחברים והעם שלך נמצאים במלחמה ותחת איום רקטות", הוא הסביר ל-ynet. "אתה עסוק בעבודה שלך ורואה אנשים מסביב חיים את חייהם כרגיל, בבארים, במסעדות, בקניות. אי אפשר להאשים אותם, אבל לאנשים אין מושג מה קורה אצלנו והחלטתי לנצל את חלון הראווה שלי כדי ללמד אותם על מה שקורה בארץ".

מוסיפים שמות לרשימה, במהלך המבצע (צילום: אלי חלילי) (צילום: אלי חלילי)
מוסיפים שמות לרשימה, במהלך המבצע(צילום: אלי חלילי)

הנצחת הנופלים באתר העיתון הגרמני "בילד" ()
הנצחת הנופלים באתר העיתון הגרמני "בילד"
 

חלילי נולד וגדל בבית עוזיאל, שירת בחיל המודיעין ואחרי השירות הצבאי עבר לניו-יורק ועבד בתחום התכשיטנות. בשמונה השנים האחרונות הוא מנהל חנות משגשגת במנהטן, שמציגה תכשיטים המשלבים אלמנטים היסטוריים של ישראל והמזרח התיכון. את ההוקרה לחיילים שנפלו, הוא סיפר, יזם מבלי לחשוב על ההשלכות העסקיות, אולם הוא הופתע מהתגובות החיוביות שעורר חלון הראווה המיוחד.

 

הרעיון לכך היה, לדבריו, דווקא של בן זוגו גרי. "הוא לא ישראלי, הוא גדל בתור מורמוני אבל הוא לא דתי. הערכים שלנו דומים, הוא קרוב לישראל וקרוב אליי, וכשהתחילה המלחמה הערוץ הישראלי היה פתוח כאן כל הזמן. אנשים נכנסו לחנות והחלטנו לרשום בכניסה לחנות שאנחנו מאמינים בשלום במזרח התיכון", שחזר חלילי. "רצינו להעביר מסר כללי. כשהתחילו למות חיילים, גרי הציע להציג בחלון הראווה צילומים של החיילים שנהרגו. אני חשבתי שיותר חזק לרשום את השמות בטוש אדום".

"מתפללים לשלום במזרח התיכון". חלון הראווה בניו יורק (צילום: אלי חלילי) (צילום: אלי חלילי)
"מתפללים לשלום במזרח התיכון". חלון הראווה בניו יורק(צילום: אלי חלילי)

אלי חלילי (משמאל) ובן זוגו גרי. "הרעיון היה שלו" ()
אלי חלילי (משמאל) ובן זוגו גרי. "הרעיון היה שלו"
 

ככל שנמשך המבצע, רשימת הנופלים הלכה והתארכה והשניים נאלצו לצערם להוסיף עוד ועוד שמות, שאותם לקחו מאתר האינטרנט של צה"ל. אולם נחמה פעוטה הייתה התגובות שעורר החלון: "הן נפלאות, אנשים עוברים ליד חלון ומצלמים, מוחאים כפיים, שולחים אלינו נשיקות באוויר", העיד חלילי. "יש כאלה שנכנסים לומר שלום. אנשים מאוד מזדהים איתנו ותומכים במדינת ישראל".

 

לצד זאת, היו גם כאלו שהגיבו בביקורת חריפה. "במקרה אחד אישה נכנסה לחנות והתחילה לצעוק על אחת העובדות שלי, שאולי כדאי שנכניס את כל השמות של הפלסטינים שנהרגו. אמרתי לה שאני משלם דמי שכירות של 25 אלף דולר בחודש ושאני יכול לעשות מה שאני רוצה בחלון הראווה שלי. אמרתי לה שתצא מהחנות ושהיא יכולה ללכת לאחת המנהרות של החמאס".

 

הנופלים במבצע "צוק איתן" הונצחו השבוע גם בגרמניה, על-ידי העיתון הנקרא ביותר במדינה "בילד". אתמול הוא פרסם כתבה גדולה שמציגה את תמונותיהם של כל 64 הנופלים מתחת לכיתוב: "החיילים הישראלים שנהרגו במלחמה נגד הטרור של חמאס". בכתבה המיוחדת, שפורסמה גם באתר העיתון, צוין כי מדובר ב-"64 בנים, חברים, בעלים שלא ישובו עוד למשפחתם. הם נפלו ברצועת עזה במלחמה מול חמאס על ביתם. אלו הם סיפוריהם".

 

העיתון "בילד", ששייך לקונצרן התקשורת "אקסל שפרינגר" הידוע בתמיכתו ההיסטורית בישראל, יזם עוד במהלך המבצע פרויקט גדול שיצא נגד גל האנטישמיות שפשט באירופה לצד הביקורת על "צוק איתן". במיזם, שכותרתו הייתה "לא עוד שנאת יהודים", השתתפו שורה של סלבריטאים, ספורטאים, אנשי עסקים ופוליטיקאים, ובראשם הקנצלרית אנגלה מרקל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלי חלילי
הנצחה בטוש אדום. הכיתוב על החלון
צילום: אלי חלילי
מומלצים