שתף קטע נבחר

מי יעלו על הרכבת האחרונה ליורובאסקט?

כהרגלה פיב"א אירופה ממשיכה בשיטות המוזרות שלה לחישוב. 6 הסגניות הטובות ביותר מתוך 7 הבתים יעפילו לאליפות אירופה. אבל מסתבר שהפרש סלים הוא לא הדבר החשוב ביותר, אלא דווקא היחס בין נקודות הזכות לחובה? מבולבלים? ננסה לעשות לכם סדר

עד עכשיו מקמפיין מוקדמות יורובאסקט 2015 רק ארבע נבחרות הבטיחו באופן סופי את מקומן בטורניר שייערך בקיץ הבא - ישראל, לטביה, בלגיה ובוסניה. עוד תשעה מקומות נשארו פנויים ועליהם יאבקו 13 מדינות, בקרב שיוכרע ככל הנראה בפוטו פיניש על יחס סלים.

 

לאורך השנים שינתה לא פעם פיב"א אירופה את שיטת ההעפלה ליורובאסקט, בין אם זה בכמות המשתתפות הסופית, וכמובן החישובים המתמטיים המסובכים. כבר לפני שנתיים החליטו בארגון כי הפרשי הסלים לא יקבעו את זהות העולה, אלא היחס בין נקודות הזכות לחובה.

 

איזה כיף להגיע למחזור הנעילה כשאנחנו כבר רגועים (צילום: באדיבות איגוד הכדורסל) (צילום: באדיבות איגוד הכדורסל)
איזה כיף להגיע למחזור הנעילה כשאנחנו כבר רגועים(צילום: באדיבות איגוד הכדורסל)

 

זה לא נגמר כאן. מכיוון שבפיב"א העולמית החליטו להעניק לשלוש נבחרות אירופאיות כרטיס חופשי לאליפות העולם שתפתח ביום שבת בספרד ובכך סידרו להן גם ההעפלה אוטומטית ליורו בקיץ הבא, בית 1 ו-7 במוקדמות צומצמו ל-3 נבחרות בלבד. לכן בחישוב הנקודות, הפרשים ויחסים של הסגניות בשאר הבתים, לא מכלילים את המפגשים נגד הנבחרות שסיימו במקום האחרון בבתים 2-6.

 

לצורך ההסבר ניקח למשל את נבחרת ישראל. אם החבורה של ארז אדלשטיין הייתה מסיימת במקום השני בבית בסופו של דבר כשבמאזנה 500 נקודות אותן קלעה, ולעומת זאת 350 נקודות אותן ספגה, היה צריך לחלק את 500 הנקודות ב-350 ואז היחס שלה היה עומד על 1.42. מספיר שיחס הנקודות של סגנית אחת היה פחות טוב, וישראל הייתה מעפילה כאחת מ-6 הסגניות הטובות ביותר בקמפיין.

 

בית 1

בוסניה כבר ביורובאסקט כשהשאלה היא האם איסלנד תצטרף אליה. כרגע היא במקום השני כשיחס הסלים שלה עומד על 1.023 (216/211). ניצחון על בוסניה והיא תעלה לאליפות ללא קשר ליחס בזכות מאזן חיובי של שלושה ניצחונות והפסד בודד. אם היא תפסיד, כבר עכשיו ברור כי היחס שלה שגם ככה נמוך מאוד יקטן עוד יותר והיא תקלע לבעיה.

 

בית 2

ישראל כאמור כבר רגועה עם הכרטיס ליורובאסקט, אך הבית עצמו רותח. מונטנגרו תתמודד בחוץ מול הולנד במשחק שגם למנצחת בו לא מובטח כרטיס לאליפות. הנבחרת שתנצח תהיה עם מאזן שוויוני של 2:2 כשבמקרה הזה יחס הסלים יקבע בוודאות אם בכלל קיים סיכוי שהיא תעפיל לטורניר.

 

מונטנגרו. גם ניצחון על הולנד לא בטוח יספיק (צילום: סאשה מאטיץ') (צילום: סאשה מאטיץ')
מונטנגרו. גם ניצחון על הולנד לא בטוח יספיק(צילום: סאשה מאטיץ')

 

יחס הסלים של המונטנגרים לפני המפגש מול הולנד עומד על 0.91 (225/245) והם בבעיה קשה. הולנד נמצאת במצב קשה עוד יותר עם יחס של 0.883 (182/206). רק ניצחון אסטרונומי של אחת מהן על השנייה ישאיר סיכוי להעפלה.

 

בית 3

גרמניה חזרה לחיים בעקבות הניצחון מול אוסטריה, והיא ואמורה להבטיח את המקום השני עם ניצחון צפוי על לוקסמבורג. פולין זקוקה לניצחון על אוסטריה כדי להבטיח את המקום הראשון.

 

הפסד פולני בפער קטן מ-21 נקודות לאוסטריה והם יסיימו במקום השני ואילו גרמניה ראשונה (שאמורה לנצח כאמור את לוקסמבורג החלשה ברביעי). הפסד ב-21 נקודות ומעלה והפולנים יודחו על חשבון האוסטרים שיעלו למקום השני.

 

נבחרת גרמניה. חזרה לחיים (צילום: פיב"א אירופה) (צילום: פיב
נבחרת גרמניה. חזרה לחיים(צילום: פיב"א אירופה)

 

מבחינת יחס הסלים. ניצחון של גרמניה והיא במאזן 2:2 מבחינת המשחקים מול שלושת הראשונות בבית, עם יחס של 1.065 (308/289). אם אוסטריה מנצחת היא עם מאזן 1:3 ומעפילה אוטומטית. הפסד והיא בכל מקרה בחוץ. הפסד של פולין וגם היא תהיה במאזן 2:2. נכון לעכשיו היחס שלה עומד על 1.04 (237/226). רק הפסד בפער גבוה מאוד לאוסטריה ימנע ממנה העפלה.

 

בית 4  

בלגיה כבר הבטיחה את מקומה ביורובאסקט. גם אם תפסיד לדנמרק החלשה (שעדיין לא ניצחה במוקדמות), סיטואציה שרחוקה מלהיות סבירה, היא עדיין תהיה באליפות בקיץ הבא בשל ההצלחה שלה לאורך הקמפיין והמאזן החיובי מול מקדוניה ובלארוס.

 

נבחרת בלגיה. היא כבר ביורובאסקט (צילום: פיב"א אירופה) (צילום: פיב
נבחרת בלגיה. היא כבר ביורובאסקט(צילום: פיב"א אירופה)

 

מקדוניה הבטיחה מבחינתה את הסגנות, אבל עדיין לא יכולה לחגוג. משחק הנעילה שלה מול בלארוס יקבע את עתידה. ניצחון וריצ'ארד הנדריקס וחבריו יצהלו, הפסד והמקדונים יסתבכו עם מאזן 2:2 כמו של רוסיה וסביר להניח כמו של עוד מספר נבחרות.

 

יחס הסלים של מקדוניה עומד לפני המפגש מול בלארוס על 1.067 (220/206). הפסד אפשרי בפער גדול לבלארוסים יסבך את המקדונים. יחד עם זאת, קשה לראות את שאר הסגניות עם יחס נמוך יותר מצליחות לנצח בהפרשים גבוהים.

 

בית 5  

צ'כיה וננו גינזבורג קרובים ליורובאסקט. כדי שהצ'כים יעפילו מהמקום הראשון בבית ה' הם פשוט צריכים לנצח שוב בחוץ, הפעם במחזור הסיום את ההונגרים, הכבשה השחורה של הבית שכבר גברה על גאורגיה והפסידה בהפרש מינימאלי לצ'כים.

 

ננו גינזבורג. בדרך ליורובאסקט (צילום: נועם מושקוביץ) (צילום: נועם מושקוביץ)
ננו גינזבורג. בדרך ליורובאסקט(צילום: נועם מושקוביץ)

 

מנגד הגאורגים שגברו בסיבוב השני ב-20 הפרש על הונגריה 59:79, ובכך גמלו להם על ההפסד בתחילת המוקדמות, יתמודדו מול פורטוגל החלשה שעדיין לא ניצחה בקמפיין. ניצחון והם יסיימו במקום השני, אבל יחס הסלים שלהם 1.039 (292/281) יכול לגרום להם לבעיות.

 

התסריט יכול עוד יותר להסתבך אם הצ'כים יפסידו להונגריה, דבר שבהחלט אפשרי. כבר עכשיו ידוע שאם צ'כיה תפסיד, גאורגיה תסיים ראשונה בבית ותעפיל. הפסד צ'כי בפער של עד 16 נקודות והם יסיימו במקום השני, אבל עם יחס סלים רעוע – 1.054 (214/203), עוד לפני המשחק נגד הונגריה, יחס שיצטמק עוד יותר בשל התוצאה. הפסד מעל ל-16 הפרש והונגריה תסיים במקום השני וצ'כיה תרד עד למקום השלישי ולא תהיה בוודאות באליפות אירופה.

 

נבחרת הונגריה. במצב הכי קשה בבית 5  (צילום: פיב"א אירופה) (צילום: פיב
נבחרת הונגריה. במצב הכי קשה בבית 5 (צילום: פיב"א אירופה)

 

הונגריה נמצאת במצב הקשה ביותר בבית 5. ניצחון מינימאלי על צ'כיה כאמור לא יעזור לה בכל מקרה להגיע למקום השני. ניצחון סנסציוני בפער דו ספרתי אולי יאפשר לה לעבור את החבורה של גינזבורג, אבל נכון לעכשיו יחס הסלים שלה (0.899 – 196/218) הוא מהחלשים מבין הסגניות. מנגד ניצחון בפער של 16 נקודות ומעלה ישפר אותו.

 

בית 6 

הלטבים ממשיכים להיראות נהדר בקמפיין המוקדמות ואחרי שהביסו את סלובקיה בחוץ 65:89 הם פתחו את השמפניות וחגגו את ההגעה ליורובאסקט. האפשרות היחידה בה לטביה לא תסיים במקום הראשון (גם אז הם יעפילו בעקבות הניצחונות שלהם בתחילת הקמפיין), היא רק אם תפסיד ב-23 הפרש או יותר לרומנים, תסריט הזוי.

 

נבחרת לטביה. קמפיין נהדר (צילום: פיב"א אירופה) (צילום: פיב
נבחרת לטביה. קמפיין נהדר(צילום: פיב"א אירופה)

 

סל הניצחון של אדריאן גוטואיה בשנייה האחרונה מול שבדיה 86:88 נתן לרומניה דחיפה נוספת בדרך להופעה ראשונה ביורובאסקט אחרי 28 שנים. מנגד התוצאה עדיין לא מבטיחה לרומנים את ההעפלה המיוחלת. אם ינצחו בבית במחזור הסיום את לטביה אז יוכלו שחקניו של מארסל טאן טנטר לחגוג, הפסד והם במצב מסוכן שכן יחס הסלים שלהם עומד כרגע על 0.934 (230/246) בעקבות התבוסה ללטביה בסיבוב הראשון. רק הפסד בסקור נמוך וכמובן בהפרש מינימאלי ייתן לרומנים סיכוי להגיע ליורו.

 

בית 7 

למרות קמפיין נוראי בו הצליחו להפסיד לשווייץ החלשה ולאחר מכן בבית לאיטליה, זוכת מדליית הארד באולימפיאדת לונדון 2012, רוסיה, ככל הנראה תהיה בטורניר בקיץ הבא. הרוסים שהצליחו לנצח בשיניים את איטליה 68:72 סיימו את המוקדמות במאזן 2:2 ויחס סלים 1.18, טוב יותר מרוב הסגניות האפשריות בשאר הבתים.

 

האיטלקים צפויים לנצח הערב את שווייץ החלשה ובכך לסיים ראשונים בבית. במידה ותהיה הפתעה מרעישה והשווייצרים ינצחו, ייווצר מצב בו כל שלוש הנבחרות יהיו במאזן 2:2 ואז הפרשי הסלים כן ייקבעו את זהות העולה הישירה מהמקום הראשון, ומי תהיה סגניתה.

 

במצב הזה, רוסיה תסיים ראשונה (הפרש סלים +45), איטליה במקום השני (הפרש הסלים שלה לפני המשחק מול שוויץ עומד על +28), ושווייץ גם אם תנצח תסיים אחרונה כי ההפרש שלה הוא -73 עוד לפני המפגש נגד איטליה. במידה והתסריט הזה יתרחש, איטליה צפויה להעפיל כאחת מ-6 הסגניות הטובות כי יחס הסלים שלה הוא כרגע 1.14.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
נבחרות פולין וגרמניה
צילום: EPA
מומלצים