שתף קטע נבחר

שטרות ליש"ט מגויסים נגד ישראל, הבנק מוחה

פעיל פרו-פלסטיני שהחתים שטרות עם הכיתוב "להחרים את ישראל" ננזף על-ידי הבנק המרכזי, שהזכיר: "זו עבירה על החוק, זה פוגע באמון הציבור". גם מקבלי השטרות כועסים, אבל לא בשל המסר: "זו השחתה של שטרות המלכה"

יוזמה של פעיל פרו-פלסטיני שביקש להפיץ ברבים את הביקורת שלו על ישראל גררה נזיפה מהבנק של בריטניה, לאחר שהוא החליט להשתמש בשטרות כסף כדי להעביר את המסר שלו. האיש, תושב צפון-מערב אנגליה, החל להחתים על שטרות את הכיתוב "לשחרר את פלסטין! להחרים את ישראל!!" - עד שהבנק המרכזי נאלץ להזכיר לו כי מדובר בעבירה על החוק.

 

לפי הדיווח ב"דיילי מייל", השטרות שעליהן הכיתוב, שהוטבע עם חותמת, צצו לראשונה באזור מנצ'סטר. אחד מתושבי האזור סיפר שלא שמח לגלות שקיבל שטר "חתרני" כעודף יחד עם העיתון שלו. "הוא היה מקופל אז לא ראיתי את הכיתוב בתחילה", סיפר ביל בן ה-67. "אבל כשחזרתי הביתה שמתי לב לזה וזעמתי. הם משחיתים את השטרות של המלכה.

ביל עם השטר שקיבל בחנות. "אותי היו עוצרים על דבר כזה" ()
ביל עם השטר שקיבל בחנות. "אותי היו עוצרים על דבר כזה"

 

"אם אני הייתי כותב 'לשחרר את אנגליה, להחרים את זה וזה' על השטרות שלנו, המשטרה כבר הייתה עוצרת אותי", הוא המשיך. "זו הצהרה פוליטית על הכסף שלנו והיא חורגת מהסדר המקובל. זה נעשה בכוונה תחילה, זה לא סתם שרבוט. אני חושב שיש להעניש את מי שאחראי לזה".

 

האיש שעמד מאחורי היוזמה הוא בעל חנות בעיר בולטון שקיווה לשכנע את לקוחותיו בצדקת עמדתו הפוליטית. "אני רוצה שאנשים יהיו מודעים למה שקורה ובאילו

מטרות הם צריכים לתמוך", אמר בעל החנות, עבדול. "מה שישראל עושה זה לא בסדר ואנחנו צריכים להחרים אותה ולתמוך בפלסטין".

 

"לשים חותמת קטנה על שטרות זו הדרך שלנו לעודד מודעות ולהעביר את המסר", הוא הסביר. לדבריו, "יש אנשים שנכנסו לחנות ושאלו לגבי זה, ויש אנשים שהבינו שמדובר ברעיון טוב. אחרים לא מבינים את זה, אבל לא קיבלתי יותר מדי תגובות שליליות".

 

עם זאת, בניגוד לעבדול, בבנק המרכזי של בריטניה לא סבורים כמוהו שמדובר בדרך מחאה לגיטימית. בבנק הדגישו כי אמנם השטרות המוחתמים עדיין קבילים, אולם "השחתת שטרות כסף אינו מעשה שאנחנו ממליצים עליו. מעשה כזה פוגע באמון הציבור וביכולת לזהות כסף מזויף", הדגיש דובר מטעם הבנק, אך הודה כי יהיה זה על הפרקליטות להחליט אם טובת הציבור מחייבת להעמיד את האחראים לדין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השטר המוחתם. איך יידעו אם הוא מזויף?
מומלצים