שתף קטע נבחר

במוסדות התרבות מעריכים: נזקי המלחמה - 40 מיליון שקל

הצגות מול אולמות ריקים, ביטולים וירידה בכמות המנויים: "צוק איתן" נתן את אותותיו גם במוסדות תרבות ברחבי הארץ, שספגו הפסדים כספיים. "ללא סיוע, מספר לא מבוטל של מוסדות עלול להיקלע לגירעונות", אומרים מנהלי בכירים בתחום. עיריית תל אביב הקצתה 2 מיליון שקלים כסיוע מיוחד

בימים שאחרי ההכרזה על הפסקת האש, סופרת ישראל - ובכללה מוסדות התרבות הפועלים ברחבי הארץ, את הנזקים שהותירה אחריה המלחמה בעזה. הממשלה אישרה אתמול (א') סיוע מיוחד בהיקף מאות מיליוני שקלים ליישובי עוטף עזה שנפגעו במבצע, ובמשרד האוצר הודיעו כי בתוך הסדרי הסיוע הכלליים ישופו גם מוסדות התרבות הנפגעים באזורים אלה.

 

אך לצד גופי התרבות שממוקמים במרחב שעד 40 קילומטרים מגבולות עזה, ספגו גם מוסדות הפועלים מחוץ לעוטף, פגיעה עקיפה קשה בעקבות המלחמה. בפורום מוסדות התרבות בישראל, שבו חברים מאות גופים נתמכים, מעריכים את הנזקים נכון לעכשיו בהיקף של כ-40 מיליון שקל. בפגישה שנערכה עם שרת התרבות לימור לבנת ומנכ"לית המשרד אורלי פורמן, שטחו מנהלי המוסדות תמונת מצב עגומה. "ללא סיוע מספר לא מבוטל של מוסדות בכל רחבי הארץ עלול להיקלע לגירעונות בשל אובדן הכנסות והפסדים כספיים במהלך תקופת המלחמה", הם אומרים.

 

תנועת קהל דלילה, ביטולי הופעות ואובדן הכנסות משכר אולם (צילום: גדי דגון) (צילום: גדי דגון)
תנועת קהל דלילה, ביטולי הופעות ואובדן הכנסות משכר אולם(צילום: גדי דגון)

במשרד התרבות מדברים על הגדלת תקנת חיזוק מוסדות בפריפריה בהיקף של 5 מיליוני שקלים, אך הלכה למעשה, טרם גיבשו מדיניות סיוע ברורה לגופים נפגעים בשאר אזורי הארץ. פנייה בנושא נעשתה למשרד האוצר ובה נכתב: "היעדר שיפוי הוגן שיעמוד ביחס לאובדן ההכנסות של המוסדות, עלול לגרום לקריסה כלכלית שתפגע מאוד ואף תשתק את הפעילות התרבותית".

 

מתוך הבנת המצוקה והסכנה שמקופלת בתוכה, הודיעה עיריית תל-אביב-יפו לגופים הנתמכים בעיר, כבר ביום ד' שעבר, על הכוונה להעניק סיוע מיוחד לאלה שפעילותם נפגעה כתוצאה מהמלחמה. "פעילותם הסדירה של מוסדות התרבות המרכזיים אפשרה לא רק שמירה על חיי השגרה בעיר, אלא אף את קיומם של אירועים למען תושבי הדרום. כפי שסייענו לתושבים ולמגזר העסקי בעיר, אנו רואים צורך לתת את התמיכה הנדרשת על מנת לסייע גם לאותם הגופים להמשיך ולהתקיים ולעבור את הזמנים הקשים", אמר ראש העיר רון חולדאי.

הדי המלחמה: כ- 40 מיליון שקל נזק לכלל הגופים (צילום: חגי אהרון) (צילום: חגי אהרון)
הדי המלחמה: כ- 40 מיליון שקל נזק לכלל הגופים(צילום: חגי אהרון)

אתמול אישרה ועדת הכספים העירונית הקצאה של 2 מיליון שקלים לטובת העניין. בין 50 המוסדות שייהנו מהסיוע: תיאטרון גשר, בית ליסין, סוזן דלל, מרכז נא לגעת, להקת בת שבע, תיאטרון מלינקי, תמונע ולהקת המחול של ענבל פינטו. בעירייה נערכים במקביל להעברת תמיכה גם למוסדות תרבות עירוניים שנפגעו.

 

"לצד ביטולי מופעים, בעיקר באזור הדרום, נרשמה תנועת קהלים דלילה ופיחות אדיר ברכישת כרטיסים ומימוש מנויים בכל רחבי הארץ. מצב הרוח הלאומי נתן את אותותיו. אנשים פרטיים וקבוצות ביטלו את הגעתם למופעים ברגע האחרון או פשוט לא הגיעו. במקומות רבים הופיעו מול אולמות ריקים. זה נכון לכל תחומי אמנויות הבמה ובכלל זה תיאטרון, מחול, מוזיקה", אומר מנהל פורום מוסדות התרבות בישראל, איתמר גורביץ'. "גם במוזיאונים ירדה מאוד כמות הקהל שהגיע. הפסדים גדולים נגרמו גם למוסדות שהזמינו אמנים מחו"ל, אשר ביטלו את הגעתם בעקבות המלחמה. ויש כמובן את נושא רכישות וחידושי המנויים, שמתקיימים בדיוק בתקופה זו ונעצרו לחלוטין בעקבות המלחמה".

 

מנכ"ל מרכז סוזן דלל יאיר ורדי מעריך את הנזקים שנגרמו למוסד במהלך הקיץ בהיקף של כ-350 אלף שקלים. "מעבר לתנועת קהל דלילה שנבעה ממצב הרוח הכללי, נאלצנו לדחות את פסטיבל 'מדרידאנסה' לאחר שהאמנים הספרדים הודיעו על ביטול הגעתם. מדובר באובדן הכנסות של כ-200 אלף שקלים והפסדים של עשרות אלפי שקלים שכבר הוצאנו על פרסום, שיווק וטיסות. לאורך כל התקופה נרשם אובדן משמעותי של הכנסות על שכר אולם בשל ביטול שליש מהמופעים המתוכננים. זו מציאת שקשה לנהל ולהתנהל בה ונצטרך למצוא לכל זה פתרון על מנת לא לשקוע כלכלית".

 

קוראז'. להציג מול אולמות ריקים (צילום: מרב יודילוביץ') (צילום: מרב יודילוביץ')
קוראז'. להציג מול אולמות ריקים(צילום: מרב יודילוביץ')
 

גם בתיאטרון הקאמרי הורגשו היטב הדי המלחמה. ביטולים של הרגע האחרון והצגות מול כסאות ריקים הובילו למכירת כרטיסים במחירי רצפה. "היו המון ביטולים. אנשים פשוט לא רצו לצאת מהבית. את 'אמא קוראז'' הצגנו מול 100 איש באולם שמכיל פי ארבע מקומות. אז כן, הורדנו את המכנסיים. הייתי מוכן למכור כרטיסים גם ב-29 שקלים אם זה היה עוזר כי היה לי חשוב שיהיה קהל", אומר נעם סמל מנכ"ל התיאטרון. את הפסד ההכנסות הוא מעריך ביותר ממיליון שקלים ומדגיש: "מבחינתי המלחמה נמשכת. גם עכשיו אנחנו מלקקים את הפצעים. זה לא מצב נורמלי של סוף אוגוסט. עדיין אנחנו רואים תנועה דלילה באולמות, יש הפחתה של כשליש בהיקף המנויים ואני לא יודע אם ומתי המצב יחזור לקדמותו".

 

מנהלת תיאטרון בית ליסין ציפי פינס מדברת על אובדן הכנסות בהיקף דומה. גם פינס מאמינה כי מה שהיה, לא יהיה. "ספגנו פגיעה מאוד קשה ואין ספק שתהיה זליגה גם לחודשים הבאים. תרבות נתפסת כמותרות ואנשים היום זהירים מתמיד. בית ליסין הוא מוסד שנסמך בעיקרו על הכנסות עצמיות בגובה של 85% מהתקציב הכללי, והפיחות שספגנו במלחמה קריטי".

 

בכל התיאטרונים הרפרטוארים מדברים על פגיעה אנושה גם במפעלי המנויים המוערכת בפיחות של כ-30% בהשוואה לעונה הקודמת. "המלחמה נפלה בדיוק על תקופת חידוש המנויים, וגם במובן זה מדובר במכה כלכלית", אומרת ניצה בן צבי, מנכ"לית תיאטרון חיפה. "כל מה שקשור בדיאלוג עם הקהל היה מטבע הדברים בעייתי בתקופת המלחמה. בשבועות הראשונים של תחילת המבצע הקרקעי אנשים ממש כעסו שפנו אליהם טלפונית, אז נמנענו. אי אפשר להתעסק במכירות בימים שהרגישו לכולנו כמו ימי זיכרון".

 

לצד ביטולי מופעים שהובילו להפסדי הכנסה באופן ישיר, ייאלצו מוסדות שונים להתמודד גם עם פיחות בתקציב הגלובלי שעליו נסמכו לשנת 2014. כך למשל התזמורת הפילהרמונית תיאלץ להתמודד עם ביטולי הופעות בהיכל התרבות בתל אביב, שבהכנסותיו ובהפסדיו משכר האולם היא שותפה. שלל המופעים שבוטלו בהיכל עלולים להותיר את התזמורת עם חור תקציבי של מאות אלפי שקלים. היקף ביטולים נרחב של משתתפים מחו"ל נרשם בסדנאות הקיץ של להקת בת שבע. להקת המחול הקיבוצית ביטלה לחלוטין את הסדנה הבינלאומית, שהכנסותיה הן נדבך מהותי בחישובי התקציב השנתי הכולל. מוזיאון תל אביב ביטל את אירוע ההתרמה בארה"ב - מה שכרוך היה בהוצאות מרובות והיעדר הכנסה מתרומות.

 

כעת מקווים במוסדות שבניגוד להבטחות לסיוע שקיבלו במבצע "עמוד ענן", הפעם יעמדו מקבלי ההחלטות במילתם. "אין לנו ברירה אלא לשמור על אופטימיות. זה להיות או לחדול. אם לא נצליח לכסות על ההפסדים, סוף השנה התקציבית עלולה להיגמר בקטסטרופה", הם אומרים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מרב יודילוביץ'
"אמא קוראז'" בקאמרי. סופגים הפסדים
צילום: מרב יודילוביץ'
לאתר ההטבות
מומלצים