שתף קטע נבחר

תנהיג מלפנים: כך תילחם ארה"ב מול דאעש

המטוסים יפציצו מהאוויר שיירות הטנדרים, הכורדים וצבא עיראק שעל הקרקע יקבלו סיוע מכוחות מיוחדים - ודאעש ימשיך לאבד שטחים. ניתוק כלכלי, איסוף מודיעין, הכללת מדינות ערביות בקואליציה: זו האסטרטגיה של אובמה

ארצות הברית ובריטניה גיבשו סוף-סוף אסטרטגיה לבלימת דאעש ועכשיו הם מתחילים ליישם אותה. קואליציה בסיסית כבר יש, בעיראק הכף כבר מתחילה לנטות נגד דאעש, אבל הדרך עוד ארוכה. האסטרטגיה שגובשה נועדה להשיג את השמדת דאעש - לא פחות מכך - באמצעות פעולה בשישה ערוצים:

 

א. גיבוש קואליציה בינלאומית שתתן מטריית לגיטימציה מבחינת החוק הבינלאומי ללחימה בדאעש בשטח, ואשר תאפשר את חלוקת הנטל הכלכלי הכרוך בלחימה זו. בעניין זה צועד נשיא ארצות הברית ברק אובמה בעקבות ג'ורג' בוש האב, שגיבש ב-1991 קואליציה בינלאומית למלחמה בסדאם חוסיין ובעקבות תקדים לוב ב-2011. בלוב ארה"ב "הובילה את הקואליציה מאחור" והפציצה מהאוויר את כוחותיו של מועמר קדאפי, בזמן שהמורדים נגדו מנהלים את המלחמה על הקרקע. אבל החשיבות העיקרית אז הייתה שהאירופים הצטרפו לקואליציה ואף נשאו בעיקר נטל ההפצצות.

 

לוחמי הפשמרגה. הצלחות בשטח (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לוחמי הפשמרגה. הצלחות בשטח(צילום: AFP)
במלחמה נגד דאעש ארצות הברית החליטה כנראה להוביל מקדימה ולא מאחור כמו בלוב - הן גם בזירה הבינלאומית והן בלחימה מול דאעש בשטח. זו כבר בשורה טובה, אף שגם הקואליציה האירופית שנלחמה בקדאפי בסיוע לוגיסטי ומודיעיני אמריקני עשתה עבודה טובה.

 

ב. אחרי שהוקמה קואליציה בינלאומית שתעניק לגיטימציה מבחינת הדין הבינלאומי ללחימה בדאעש, השלב הבא הוא הלחימה עצמה בשטח וחלוקת העבודה והנטל הכלכלי הכרוך בה. עיקר הלחימה יתבצע מהאוויר, באמצעות מטוסי קרב שיפציצו את ריכוזי דאעש, מתקני הקבע שהקימו הג'יהאדיסטים בסוריה ובעיראק ושיירות הטנדרים הארוכות של אנשי דאעש שנעים בכבישים לעבר יעדיהן. 

 

גורם מרכזי נוסף בלחימה האווירית הם המל"טים שבהם השתמשו האמריקנים ובעלי בריתם המערביים כדי לפגוע במטרות איכות כמו מנהיגים וכינוסי מפקדים. זה מה שעושה ארה"ב כשהיא נלחמת באל-קאעידה, גם בימים אלה. הלחימה מהאוויר בארגון גרילה וטרור חשוף על פני השטח הוכחה כיעילה מאוד בלוב וגם באפגניסטן, לפחות בשלב שבו הארגונים האלה אינם נטמעים בתוך האוכלוסייה ואז אי אפשר להפציץ אותם.

 

זה נכון כעת לגבי דאעש. ב-2003 ראיתי את הכוחות המזוינים האמריקנים פועלים כך נגד יחידות של צבאו של סדאם חוסיין באזור מוסול. נלוויתי אז לכוחות האמריקנים, שפעלו בצפון עיראק לצד המיליציות הכורדיות, ה"פשרמגה". הלחימה הייתה פשוטה - הפשמרגה הובילו את הכוחות המיוחדים האמריקנים שצנחו בצפון עיראק לעבר עמדות תצפית נוחות על ריכוזי הצבא העיראקי של סדאם חוסיין. מטוסי קרב מדגם F-14, שהמריאו מספינות של הצי השישי בים התיכון, התקרבו לאזור ואנשי הכוחות המיוחדים ציינו עבורם באמצעות לייזר את המטרות. ראינו אז בבירור את הפצצות גולשות מהמטוסים לעבר החיילים העיראקים, שנסו בבהלה.

רון בן ישי ולוחמי הפשמרגה, ב-2003 ()
רון בן ישי ולוחמי הפשמרגה, ב-2003

"ראינו את הפצצות גולשות מהמטוסים, ואת החיילים העיראקים בורחים" ()
"ראינו את הפצצות גולשות מהמטוסים, ואת החיילים העיראקים בורחים"

עם תום ההפצצה קמו הפשמרגה הכורדים, ניערו את האבק מבגדיהם ויחד עם הכוחות המיוחדים האמריקנים התקדמו לעבר מוסול. כך צלחנו את הפרת ונכנסו לכירכוך ולמוסול, כשכל העת חוזר על עצמו התהליך: המטוסים מפציצים, חיילי סדאם חוסיין פושטים את מדיהם, עולים על "אזרחי" ובורחים, והפשמרגה מתקדמים עם אנשי הכוחות המיוחדים האמריקנים ועם לוחמי חטיבת צנחנים אמריקנית ומשתלטים על השטחים שנכבשו.

 

זה פחות או יותר מה שקורה כרגע גם באזור מוסול, רק בקנה מידה הרבה יותר קטן. אגב, ב-2003 בעת שהאמריקנים פלשו לעיראק אירע גם אסון כבד. אז מטוס F-14 אמריקני, כנראה עקב מזג אוויר גרוע, הפציץ שיירה שהיינו בה ואשר התקדמה בעקבות הצבא העיראקי הבורח. עשרות אנשי פשמרגה נפגעו וגם כמה עיתונאים בריטים מה-BBC. אבל באופן כללי השיטה עבדה, והיא כנראה עובדת גם עכשיו.

 

כדי לבצע לחימה מהסוג הזה נגד דאעש לא מספיק לשתף את הכורדים הלוחמים, אלא צריך ליצור בריתות מקומיות אד-הוק עם מליציות לוחמות בכל מקום שבו נמצא דאעש. מדובר בעיקר בבריתות עם הצבא העיראקי או מה שנשאר ממנו, עם מיליצות שיעיות בעיראק, עם צבא סוריה החופשית ועם קבוצות מורדים נוספות שאינן משתייכות לאיסלאם הקיצוני בסוריה.

רון בן ישי עם הכוחות האמריקנים באזור מוסול, ב-2003 ()
רון בן ישי עם הכוחות האמריקנים באזור מוסול, ב-2003

לא צריך לחכות זמן רב עד שכוחות אלה יאומנו ויצברו נשק. כמות קטנה של כוחות מיוחדים בריטים, אמריקנים, קנדים ואוסטרלים יכולים לעשות את העבודה אם יקבלו סיוע בניווט, הובלה ומודיעין שטח מהמיליציות המקומיות. זה למשל מה שקרה בעיירה הטורקמנית אמרלי, שנמצאת במזרח המובלעת הטורקית בצפון עיראק.

 

הטורקמנים הגנו בחירוף נפש על העיירה שלהם ואז הגיע הסיוע - האמריקנים הפציצו מהאוויר, המיליציות השיעיות שמאמנת ממשלת עיראק תקפו על הקרקע והטורקמנים של אמרלי, שגם הם שיעים, נשמו לרווחה - דאעש נס על נפשו. דפוס הפעולה הזה יצליח אם יבוצע בהיקף נרחב ואם הלחימה בשטח תגובה באמצעים אחרים. כיבוש אמרלי היה נקודת המפנה בלחימה בעיראק, וגם בסוף השבוע איבד דאעש כמה כפרים שעליהם השתלט במהלך הקיץ.

 

ג. הערוץ השלישי הוא ניתוק אנשי דאעש, מוסלמים סונים קיצוניים, מהאוכלוסייה הסונית שבתוכה הם פועלים באזור העיר ראקה שבסוריה ובמחוז אמבר במערב עיראק. בלי סיוע של ראשי שבטים סונים ואנשי משטרו לשעבר של סדאם חוסיין, אנשי מפלגת הבעת', בדאעש לא היו מצליחים להשתלט על אזורים כה נרחבים.

 

לא די בשיירות טנדרים שבארגזם מותקן מקלע כבד ועליהם לוחמים מנופפים בקלצ'ניקובים - צריך טקטיקה, אסטרטגיה ושיטות לחימה, ואת אלה סיפקו אנשי צבאו לשעבר של סדאם חוסיין שחברו לדאעש. הבולטים שבהם הם אנשים הקבוצה הנקראת נקשאבנדי. הסונים עוזרים לדאעש כי הממשלה העיראקית בשליטת השיעים הפנתה להם עורף והפלתה אותם לרעה, הן מבחינה פוליטית והן מבחינה כלכלית. את המגמה הזו צריך להפוך והאמריקנים כבר החלו בכך כשהביאו להדחת ראש הממשלה נורי אל-מליכי השיעי מהשלטון בבגדד.

 

דבר דומה צריך לעשות בסוריה באמצעות סיוע לכוחות הסונים המתונים הפועלים נגד בשאר אסד. הפעולה בעיראק קלה יחסית לאמריקנים ולקואליציה שזה עתה קמה, כיוון שממשלת עיראק הזמינה אותם לפעול שם. בסוריה יהיה קשה יותר לאמריקנים להפציץ בלי לקבל את אישור צבאו של אסד, אפילו שההפצצות האמריקניות ופעולת הכוחות המיוחדים שלהם עשויים לעזור לאסד לשרוד.

 

אבל נראה שעל בעיה זו אפשר להתגבר בדרכים יצירתיות על ידי פעולה אווירית מכיוון עיראק וטורקיה, שם יש לאמריקנים בסיסים שמהם הם יכולים לפעול וגם להם לא מעט ידידים בשטח. לאחרונה הצבא הסורי מפציץ ביעילות גוברת והולכת בראקה, בירת דאעש. גורמי מודיעין מערביים מעריכים כי המידע המודיעיני מועבר למשטר הסורי על דאעש באמצעות גורמים מזרח תיכוניים לא ישראלים ואולי אף על ידי גורמים גרמנים.

 

ד. בנוסף, יש לנתק את דאעש ממקורותיו הכלכליים - בעיקר הנפט הסורי שכבר החל למכור ושדות הנפט שעליהם השתלט עליהם באזור ראקה - וכן מהכספים המגיעים אליו ממדינות כמו קטאר ומגורמים פרטיים בערב הסעודית. בלי כסף דאעש יצטמק מהר מאוד לאלפים בודדים של לוחמים ולא יוכל לשלם לראשי השבטים הסונים בעיראק ובסוריה עבור תמיכתם.

 

ה. הקואליציה הבינלאומית חייבת לכלול מדינות ערביות שמהם באים עיקר המתגייסים הזרים לדאעש. תוניסיה, אלג'יריה, ירדן, ערב הסעודית - את כולן חייבת ארצות הברית לכלול בקואליציה כדי שימנעו זרימת מתגייסים חדשים לדאעש והעברת כספים לארגון. מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי יוצא למסע באזור כדי לגייס את מדינות ערב שהשתתפותן בקואליציה כזו חשובה מאין כמוה, לא רק מפני שהמשטרים הערבים המתונים חוששים מדאעש, אלא גם מפני שהם אלה שיכולים לנתק את הפטמות שמהן יונק דאעש - אידיאולוגית, לוגיסטית ופיננסית.

 

ו. הקואליציה הבינלאומית חשובה מאוד בתחום נוסף - איסוף המודיעין על דאעש ועל יכולותיו. מדובר הן במודיעין בשטח עצמו, אבל גם במידע על התורמים לו באירופה ובמדינות ערב, וגם על הנהגתו.

 

בסך הכול דאעש אינו יותר מסוכן מאל-קאעידה. זו עוד מוטציה של הג'יהאד העולמי שאפשר וצריך לפגוע בה ולפחות לצמצמה לממדים נסבלים. לישראל יכול להיות רק תפקיד עקיף בקואליציה הזאת, בעיקר באספקת נשק, טכנולוגיה ומודיעין לגורמים השונים הנלחמים בדאעש בעיראק ובסוריה. אין צורך שנהיה מעורבים, אבל ביכולתנו לסייע לא מעט לירדן, למצרים ולגורמים נוספים אם יבקשו זאת. האמריקנים יצטרכו להחליט אם ברצונם להסתייע גם באיראן - ולשלם על כך מחיר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
לוחמי הפשמרגה. הישגים על הקרקע
צילום: רויטרס
רון בן ישי על גדת נהר הפרת במוסול, 2003
מומלצים