שתף קטע נבחר

ביקורת על חוק השבת: "בועת סבון שתתפוגג"

מחלוקת בקואליציה סביב הצעת החוק של יש עתיד והתנועה שנחשפה ב-ynet. שר השיכון: "ישנם ח"כים שאובססיבים לפגוע בצביון היהודי של המדינה". ביקורת גם באופוזיציה. ח"כ הורוביץ: "שבעים מהבטחות ריקות". סגן ראש העיר ת"א אסף זמיר: "החוק יכשיר סגירת מרכולים בשבת"

הצעת החוק - והקרב הפוליטי. שר השיכון אורי אריאל אמר אחר הצהריים (יום א') כי "ישנם חברי כנסת שאובססיבים ככל הנראה לפגוע בצביון היהודי של המדינה".  אריאל אמר את הדברים בתגובה להצעת חוק השבת, שנחשפה הבוקר ב-ynet, שיוזמות יש עתיד והתנועה. לדבריו, "הצעות חוק כאלה לא מקדמות שיח ואחדות בעם, אלא ריחוק ופילוג". גם באופוזיציה מתחו ביקורת על המהלך. ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) אמר: "אנחנו כבר שבעים מהבטחות ריקות מתוכן, שכל מטרתן כותרות בתקשורת. הצעת החוק להסדרת השבת היא עוד בועת סבון שתתפוגג בקומבינות של הקואליציה והציבור החופשי ישלם את המחיר".

 

השר מהבית היהודי אמר עוד כי "אין כל היגיון לחוקק חוק שיאלץ עובדים לחלל שבת וטוב יעשו חברי הכנסת אלעזר שטרן ורות קלדרון (יוזמי החוק - מ"א) אם יתרכזו בחיזוק מעמדה של השבת כיום מנוחה לעובדים ולא בהצעות מיותרות ומזיקות".  

 

מנגד, ח"כ שטרן אמר כי "יש להפסיק עם העובדה שמיעוט קטן מכתיב לרוב, כך גם במקרה שבו הבית היהודי שהוא מיעוט מבקש להכתיב את הסדר באמצעות זכות וטו בענייני דת".

 

שטרן המשיך ואמר כי הצעת החוק שהובאה ומטרתה להסדיר את השבת בפרהסיה ולהגדיר אותה עבור כל אזרח במדינת ישראל, אמורה היתה להגיע מהבית היהודי שאמור לקדם ולהסדיר נושאים שלא הוסדרו עד כה. בבית היהודי אמרו גורמים כי לא יאפשרו קידום הצעות חוק במושב הנוכחי בענייני דת ומדינה אם לא יושגו הסכמות לגביהם בנושאים המהותיים.

 

בינתיים, בעיריית תל אביב מבקרים את החוק על כך שהוא לא מסדיר את הבעיה שלשמה עלה הנושא לכותרות. סגן ראש העיר, אסף זמיר אמר: "כל נושא השבת התעורר בגלל הפיצוציות והמרכולים בתל אביב. חוק שמזניח את הנושא הזה עושה עוול לבעיה שבה הוא מתיימר לטפל. מקריאה ראשונית של החוק, הוא מקריב את סוגיית המרכולים בשבת ומאפשר שיקול דעת לשר הפנים בפתיחתם כאשר עמדת שר הפנים כבר מוכרת לנו. יש עתיד והתנועה מכשירים בחוק הזה את סגירת המרכולים ולמעט השינוי המבורך בתחבורה הציבורית הם מחמיצים את המטרה".

סגן ראש העיר אסף זמיר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
סגן ראש העיר אסף זמיר(צילום: מוטי קמחי)
 

ח"כ אלי ישי (ש"ס) אמר כי "מקדמי ההצעה מבקשים לפגוע ביהדות כולה והניסיון הנוסף מבית מדרשם של יש עתיד והתנועה יפגע בעולם היהודי כולו. הניסיון הנואש לקושש מנדטים דרך פגיעה בדת היהודית פוגע באינטילגנציה של הבוחרים אותם מבקשים היוזמים ללטף". לדבריו, "מעבר לפגיעה בצביונה של המדינה יביא לכך שמכבדי ושומרי השבת דתיים ומסורתיים ורבים אחרים הרואים ביום השבת יום מקודש למשפחה יהיו מופלים בעת קבלה למקום עבודה שעשוי להיפתח בהתאם לחוק החדש".

  

בתוך כך ערכה אמש ח"כ עדי קול (יש עתיד) יחד עם כ-400 פעילים התכנסות שמטרתה הכרזה ברורה: "לא סוגרים את החנות בשבת". קול הבהירה כי על החשיבות של יום מנוחה בשבוע - כל אחד יבחר מתי היום הנוח עבורו למנוחה. כך גם בעניין קניות בחנויות הפתוחות בשבת.

 

הצעת החוק החדשה מבוססת על עקרונות "אמנת גביזון-מדן" מ-2003 ומקנה סמכויות רבות לרשויות המקומיות לפעול לטובת הציבור שאינו שומר שבת ובכללן הפעלת תחבורה ציבורית בשבת ופתיחת מתנ"סים עירוניים בדומה לבתי הכנסת הפתוחים לטובת הציבור הדתי. כיום, מרבית המתנ"סים סגורים בשבת ולא מתקיימת בהם פעילות של תרבות ופנאי. בנוסף מתירה הצעת החוק הפעלת מוסדות תרבות ורוח הכוללים גם מסעדות ובתי קפה, שפעילותם תיקבע על ידי הרשות המקומית ולא על ידי שר הפנים.

 

חוק עבודה ומנוחה הנוכחי מציין כי העבודה בשבת בבתי המלאכה, מפעלי תעשייה ומסחר אסורה וכן אסור להעסיק בהם עובדים בשבת אלא בהיתר מיוחד של שר הכלכלה. החוק החדש קובע שני חידושים: האחד – הרשות המקומית תוכל לקבוע מתכונת מצומצמת לפתיחת מכולות ובתי מרקחת באישור שר הפנים, והשני – בכל הנוגע לבילוי תרבות ורוח, הכלל יחול באופן גורף כך שלא ניתן לפגוע בפעילות זאת. יצוין כי פתיחת מתנ"סים בשבת ופעילות פנאי היא עניין חריג שצפוי לחולל מחלוקת פוליטית קשה.

 

הצעת החוק מבחינה בין מוסדות ממלכתיים לבין מוסדות ציבוריים וקובעת כי מוסדות ציבוריים יהיו סגורים בשבת למעט מוסדות הקשורים לבריאות הציבור וביטחונו. לעומת זאת, מוסדות כמו תיאטרון, מוזיאונים, גנים לאומיים, גני חיות וכולי, יהיו פתוחים בשבת ותתווסף אופציה לתשלום עבור הפעילות לפני כניסת שבת לטובת שומרי המסורת.

 

באשר לפעילות תעשייה ומסחר - פעילות זאת באופן עקרוני לא תותר בשבת לפי חוק עבודה ומנוחה למעט מוסדות כמו בתי מלון וכדומה המופיעים בחוק. יחד עם זאת תאפשר הצעת החוק לרשות המקומית

להפעיל מכולות ובתי מרקחת במתכונת מצומצמת ובאישור של שר הפנים.

 

לעומת זאת, פעילות בילוי, בידור, תרבות ורוח תהיה פתוחה בשבת, והדבר כולל מלבד מוזיאונים, תיאטראות, ומתנ"סים גם מסעדות, בתי קפה וכדומה. אופן הפעילות, המיקום והשעות ייקבעו בהחלטת הרשות המקומית.

 

ממטה המאבק של העסקים הקטנים והמכולות בת"א נמסר בתגובה: "בהצעת החוק של ח"כ קלדרון ושטרן ישנה אבחנה ברורה בין פעילות מסחר גורפת ומקיפה לבין פעילות בילוי, בידור תרבות ורוח, בסוף השבוע. אנו מברכים על אבחנה זו ורואים זאת כצעד חיובי. הצעת החוק הזו יכולה לקרב את העיר ת"א לערים אירופאיות בולטות בהם אין מסחר קמעונאי יום בשבוע. נזכיר שמאבקנו הוא לא השבת אלא על הזכות לפרנסה הוגנות ובתנאי תחרות שווים, שהם מנשמתה של כל עיר פלורליסטית. נזכיר גם שמאחורי חוקי העבודה ומנוחה עומדים אנשים ומשפחות, ושחוקים אלו נועדו להגן על עובדים ועל עסקים קטנים ולא על טייקונים גדולים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי מור יוסף
שר השיכון אורי אריאל
צילום: שי מור יוסף
מומלצים