שתף קטע נבחר

לפיד במסר למערכת הביטחון: "לא אעביר תקציב שדופק שוב את מעמד הביניים"

שר האוצר נאם בכנס בהרצליה והתייחס לדרישות לתוספת תקציבית של 20 מיליארד שקל. "כנראה לא מבינים בשביל מה נכנסתי לפוליטיקה", אמר לפיד, ושב על הצורך בוועידה אזורית. "תפקיד ההנהגה אינו לדחות את הקץ"

הקרב על תקציב הביטחון עולה הילוך: "אם מישהו חושב שאני אעביר תקציב שדופק שוב את מעמד הביניים בשירותו של שיתוק מדיני וביטחוני, הוא אינו מבין כנראה בשביל מה נכנסתי לחיים הפוליטיים", הצהיר לפיד בכנס הבינלאומי ה-14 של המכון למדיניות נגד טרור במלון דניאל בהרצליה בתגובה לדרישות תקציבי העתק של מערכת הביטחון בעקבות "צוק איתן".

 

בשבוע שעבר נערך דיון בקבינט לגבי ההשלכות הכלכליות של המבצע בעזה. שר הביטחון משה (בוגי) יעלון והרמטכ"ל בני גנץ הציגו את דרישות מערכת הביטחון ועוררו ויכוח בין שר הביטחון לשר האוצר, שמתנגד לתוספת לביטחון מעבר ל-52 מיליארד השקלים המוקצבים למערכת. על פי גורמים בקבינט, רוח הדברים נגעה בעיקר להסברים שנתנו נציגי מערכת הביטחון ולפיהם "מי שרוצה ביטחון לדרום, כיפות ברזל ולחימה ממושכת מול ארגוני טרור, צריך לדעת שזה עולה לא מעט כסף". "צוק איתן" גרר הוצאות ענק למערכת הביטחון, והשר יעלון העריך כי ההוצאות היו 9 מיליארד שקל. הוא הבהיר כי תידרש תוספת של 11 מיליארד נוספים.

 

"יש לנו היום אפשרות להביא לכנסת וממשלה תקציב ללא העלאת מסים שייתן הזדמנויות צמיחה", אמר לפיד. "הוא יגדיל את ההכנסה הפנויה של מעמד הביניים, ירחיב את הסיוע לשכבות החלשות, יקדם מהלכי עומק לסיוע לעסקים קטנים, יוריד את מחירי הדיור ויזניק את התעשייה". לדברי לפיד, "זו התחלה טובה, אבל שיתוק מדיני יכריח אותנו להמשיך לבחור בין הביטחוני לכלכלי ובסופו של דבר נקבל גם פחות ביטחון וגם פחות כלכלה".

 

"בלי חזון אמיתי נראה עוד סיבוב בעימות"

שר האוצר חזר שוב על עמדתו שהאופק המדיני הוא הפתרון לכל הבעיות וקרא לממשלה לפעול. "תפקידה של ההנהגה אינו לדחות את הקץ. לא יגיע הרגע שבו הבעיות יסתדרו והכול ייפתר מעצמו. הדבר שאליו אנחנו צריכים להגיע הוא לפתרון אזורי, שבמסגרתו תוקם מדינה פלסטינית מפורזת כולל עזה מפורקת מנשקה לצד מדינת ישראל", כך לפיד שהוסיף כי "ההסדר יכלול סידורי ביטחון קפדניים, נורמליזציה ושיתוף פעולה ביטחוני עם מדינות ערב המתונות, בהן סעודיה ומדינות המפרץ".

לפיד בכנס הבוקר: "הבעיות לא מסתדרות מעצמן" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
לפיד בכנס הבוקר: "הבעיות לא מסתדרות מעצמן"(צילום: עידו ארז)

לפיד שב והבהיר כי מדובר בהזדמנות שאסור לישראל להשמיט מידיה. "אנו חייבים לנצל אותה כדי לממש הישג מדיני שיקבע את הישגי הלחימה בעזה, יביא ביטחון לתושבי הדרום, ייצור בריתות חדשות בינינו לבין העולם הערבי ויבנה לישראל עתיד שאזרחיה יכולים להבין ולהאמין בו. בהיעדר מהלך מדיני משלים, בהיעדר חזון אמיתי בשאלה לאן הולכת מדינת ישראל, זה עוד סיבוב. היו כאלה לפניו, יהיו כאלה אחריו".

 

הוא התייחס לדבריו של שר החוץ הסעודי ואמר שצריך להתייחס אליהם ברצינות. "זה לא חזון שאפתני מידי. בשיא הלחימה בעזה קרא שר החוץ הסעודי לדו-קיום עם ישראל והטיל את האחריות למלחמה על חמאס. אין לי אשליות לגבי העולם הערבי, הם לא אוהבים אותנו ורואים בנו נטע זר במזרח התיכון, אבל המלחמה האמיתית היום היא בין השפויים למטורפים. האיסלאם הרדיקלי יצא משליטה ומסוכן לכל המדינות המתונות".

 

יו"ר יש עתיד התייחס גם ליחסים בין ישראל לארה"ב שהתערערו במהלך ימי הלחימה ומתח ביקורת על ההחלטה להכריז על 4,000 דונם בהתנחלות גבעות בגוש עציון כאדמות מדינה. "צריך להחזיר לקדמותם את יחסינו עם האמריקנים. הם ממשיכים לתת לנו תמיכה אוטומטית, החל מטילי 'הלפייר' ועד לטרפוד הצעות נגדנו במועצת הביטחון. אבל הולך וקרב הרגע שבו יימאס להם לקום בבוקר ולגלות שסיפחנו 4,000 דונם בגוש עציון והוצאנו מכרזים למאות יחידות באלקנה מבלי שטרחנו ליידע אותם. בימים כתיקונם אני תומך בחיזוק גושי ההתיישבות, אבל בשיחות עם גורמי ממשלה עולה שוב ושוב אותו ביטוי: 'כך לא נוהגים חברים'".

 

לפיד המשיך ואמר כי "במקום לריב איתם, עלינו לגייס אותם וללכת לוועידה אזורית שבה נסביר לעולם שביטחונה של ישראל תמיד יהיה בידיה בלבד, אבל אנחנו מוכנים להיפרד מהפלסטינים ולהיות חלק מהקואליציה שנלחמת בטרור האיסלאמי. בין הפנטזיה המנותקת מן המציאות של 'מזרח תיכון חדש' לבין ברית של אינטרסים, אני מעדיף ברית של אינטרסים. לא ידידות ואחווה עם הפלסטינים אנחנו מחפשים, אלא פתרון מדיני שבמסגרתו נוכל לכפות את הפירוז על עזה ולבנות חזית משותפת עם העולם הערבי נגד הטירוף של דאעש ואל-קעאידה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים