שתף קטע נבחר

מהפך בדעת הקהל בארה"ב: אובמה זהיר מדי

ההוצאות להורג של העיתונאים והחשש שהטרור מדאעש יגיע גם לארה"ב הובילו לשינוי: 59% רואים בארגון איום רציני מאוד, 47% חושבים שארה"ב בטוחה פחות מבימי אסון התאומים. משפחת סוטלוף בביקורת על הבית הלבן

מהפך בדעת הקהל בארה"ב : לאחר שמאסו במלחמות ארוכות, יקרות ועקובות מדם והתנגדו להתערבות בסכסוכים בעולם, החשש מדאעש גרם לאמריקנים לשנות את דעתם. מסקר של "וושינגטון פוסט" ורשת ABC עולה כי 90% מהאמריקנים מגדירים את דאעש כאיום רציני, בהם 59% שהתייחסו לארגון כ"איום רציני מאוד".

 

עוד עולה מהסקר כי החשש משפיע על דעתם של אזרחי ארה"ב על מדיניות החוץ של הנשיא ברק אובמה, כש-56% מהם דיווחו כי אינם מסכימים עם מדיניות החוץ שלו, ו-52% אמרו שהוא זהיר מדי בכל הנוגע למצב בעיראק וסוריה.

בארה"ב חוששים מדאעש לאחר שצפו בהוצאתם להורג של שני עיתונאים אמריקנים ()
בארה"ב חוששים מדאעש לאחר שצפו בהוצאתם להורג של שני עיתונאים אמריקנים
 

אובמה. אפשרות להרחיב את הלחימה (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
אובמה. אפשרות להרחיב את הלחימה(צילום: Gettyimages)

הלילה נפגש אובמה עם בכירי הקונגרס בבית הלבן ודן עמם במעורבות במלחמה בעיראק, ובאפשרות להרחיב את הפעילות האמריקנית לצפון מזרח סוריה, אזור שבו נמצאים מנהיגי דאעש. בפגישה אמר אובמה כי בסמכותו לקבוע כיצד להביס את דאעש והוא אינו מחויב להביא את תוכניתו לאישור הקונגרס. הערב צפוי אובמה לשאת נאום לאומה שבו יציג את האסטרטגיה שלו לניצחון אמריקני נגד דאעש.

 

סקר שערכו רשת NBC ועיתון הוול סטריט ג'ורנל לקראת הנאום מראה אולי את הסיבה לשינוי. 47% מהאמריקנים סבורים כי ארה"ב בטוחה היום פחות משהייתה ביום שבו אירע אסון התאומים, לפני 13 שנים, ורק 26% מאמינים שהיום הם חיים במדינה בטוחה יותר. מהסקר עולה גם כי שישה מכל עשרה תומכים בפעולה צבאית נגד דאעש כדי להגן על האינטרסים האמריקניים ורק 13% מתנגדים לה.

 

אולם הציבור בארה"ב, שצפה בעריפת ראשם של שני עיתונאים אמריקנים, עדיין מסתייג משליחת כוחות קרקעיים לאזור. 40 אחוזים תומכים רק בתקיפה אווירית, לעומת 34 אחוזים שמסכימים שיש לפעול גם קרקעית נגד דאעש.

 

לפני כשנה, לראשונה זה 40 שנה, רוב האמריקנים התנגדו להתערבות צבאית במדינות אחרות. בסקר של מרכז Pew שנערך בדצמבר 2013 אמרו 52% מהנשאלים שארה"ב "צריכה להתעסק בעניינים שלה". זאת, כמה חודשים לאחר שרק 21% מהאמריקנים תמכו בתקיפה בסוריה בעקבות השימוש בנשק כימי.

 

המהפך בעמדת הציבור צפוי להשפיע על הנשיא אובמה ועל הקונגרס האמריקני שנמצאים ערב בחירות לקונגרס שייערכו בעוד כחודשיים. הוא משפיע גם על קמפיינים של מתמודדים לנשיאות, כמו הסנטור הרפובליקני ראנד פול שביסס תחילה את הקמפיין על בדלנות והפסקת השקעות בנושאי חוץ וכעת שינה את עמדתו.

 

בנושאים אחרים, שלא צפויים להשפיע ישירות על ביטחון ארה"ב - כמו המשבר באוקראינה - האמריקנים דבקים בעמדתם הקודמת. רק 43% מהם חשבו שמדיניות אובמה נגד רוסיה זהירה. באופן כללי, 51% אמרו כי בעיניהם אובמה אינו נשיא טוב ו-42% חושבים שהוא מנהל בצורה נכונה את הכלכלה.

 

האם סוטלוף "נמכר" לדאעש?

בינתיים, בני משפחתו של העיתונאי האמריקני-ישראלי סטיבן סוטלוף, שנרצח בשבי דאעש, מאשימים את הבית הלבן באוזלת יד שאפשרה את מות בנם. ההורים שירלי וארתור שיגרו לכלי התקשורת את מי שלאחרונה הפך לדובר הרשמי שלהם, חברו של בנם ברק בארפי, והוא השמיע ביקורת נוקבת על אובמה. לדבריו היחסים בין ההורים לבין הבית הלבן "מתוחים מאוד".

בארפי, האחרון שדיבר עם סוטלוף לפני שנחטף, סיפק השערה נוספת על אודות האופן שבו ייתכן שנפל בשבי דאעש. לדבריו, העיתונאי "נמכר" לאיסלאמיסטים בסוריה על ידי אחד הארגונים המתונים לכאורה. על פי בארפי, תמורת 50 אלף דולר הם העבירו מידע על מועד הגעתו ומקום כניסתו לסוריה. "מישהו בגבול סוריה-טורקיה הרים טלפון לדאעש והם הקימו מחסום מזויף שבו נתפס סטיב", טען.

 

המדינות הערביות והקואליציה

במקביל, גורמים דיפלומטיים ערביים אמרו הבוקר לעיתון הסעודי "אל-ווטן" כי הישיבה שתתקיים מחר בעיר ג'דה בהשתתפות שרי החוץ הערבים תדון במתכונת שבה מדינות ערב ייקחו חלק בקואליציה הבינלאומית.

הם העריכו שיש סיכוי גדול שהשתתפות של מדינות ערב תאופיין בסיוע מן האוויר וחימוש מחדש של האופוזיציה הסורית.

 

מזכ"ל האו"ם באן קי מון התייחס בראיון לעיתון "אל-חיאת" להתמודדות עם דאעש ואמר כי הקמת הקואליציה לא מחייבת בהכרח החלטה עדכנית ממועצת הביטחון: "אם תהיה החלטה ממועצת הביטחון, והיא תהיה מאוחדת בעניין, זו תהיה דרך מצוינת וראויה. אולם דאעש כעת רוצחים בצורה פראית וזה לא מתקבל על הדעת. לכן כמה מדינות נקטו צעדים צבאיים בלי כוחות קרקעיים, כלומר פעולות מהאוויר ומתן סיוע צבאי".

 

בינתיים, העיתון הירדני א-רד מפרסם הבוקר כי הסיבה למעצר של עשרות פעילים סלפים בשבועות האחרונים ברחבי הממלכה היא הפצת תעמולה באינטרנט עבור ארגוני טרור לא חוקיים כמו דאעש וג'בהת א-נוסרה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים