שתף קטע נבחר

"ללא טיפול - האלימות בעזה תחודש בקרוב"

שגריר האיחוד האירופי בישראל אמר כי צריך להסיר את המצור ולאפשר את שיקום הרצועה. הוא גם הביע דאגה מהלאמת הקרקעות בגוש עציון

"אם המצב יימשך ללא טיפול - יש פוטנציאל גדול שהאלימות תחודש כבר בקרוב". כך אמר היום (ד') שגריר האיחוד האירופי בישראל, לארס פאבורג אנדרסן, במסיבת עיתונאים לכתבים מדיניים בירושלים. הוא הוסיף: "אסור לחזור לסטטוס קוו. חזרה לסטטוס קוו היא לא אופציה כשמדובר בעזה. צריכים להסיר את המצור ולאפשר שיקום של הרצועה וחזרה לנורמליות, ובמקביל יש לשמור על האינטרסים הביטחוניים של ישראל ולשאוף ליעד ארוך טווח של פירוק ארגוני הטרור מנשקם".

 

עוד בחדשות:

הרג הילדים בחוף עזה: צה"ל פתח בחקירה פלילית

מפלה לפרקליטות: יורש אברג'יל זוכה מרצח

 

לדברי השגריר, האיחוד האירופי מחויב לתהליך זה ולא רוצה לחזור למצב של אי-יציבות בעזה "בתוך חודש, חודשיים או שנה".

 

ג'ון גאט-ראטר, נציג האיחוד האירופי ביהודה ושומרון, עזה ואונר"א שביקר השבוע ברצועת עזה, אמר במסיבת העיתונאים כי רמת ההרס ברצועת עזה מזעזעת. "ביקרתי באזורים שנפגעו קשות בתקיפות צה"ל. קיימתי פגישות עם נציגים של ארגונים אזרחיים, ארבעה שרים פלסטינים ונציגי אונר"א", הוא אמר. "המסקנה שלי היא שיש ייאוש גדול מאוד ברצועת עזה בהתחשב באובדן החיים וההרס. יש פחד גדול מחזרה לאלימות כבר בזמן הקרוב. התחושה היא שהתנאים בשטח לא רק שלא השתנו, אלא הורעו. תשתיות החשמל והמים נפגעו. רמת ההרס גדולה. רבים נותרו ללא מקלט. הפלסטינים בעזה נואשים לשינוי. הם חשים מושפלים ורוצים לראות שינוי בשטח. הם רוצים לראות שלא שכחו אותם, הם רוצים לראות שהעולם עוזר להם ושיש להם עתיד נורמלי".

 

בתשובה לשאלה אמר גאט-ראטר כי לא רואים את הרשות הפלסטינית לוקחת חלק פעיל בעזה - וזה רק מוסיף לייאוש. לדבריו, יש הרבה כעס בעזה שמופנה כלפי אבו מאזן, אבל גם כלפי החמאס שהביא את עזה למצב הנוכחי, וכעס גדול על ישראל בעקבות ההפצצות בצוק איתן. "יש בהחלט ביקורת פנימית ברצועה", הוא אמר.

 

השגריר אנדרסן אמר עוד כי חיוני מאוד שעד 12 באוקטובר - מועד כינוס ועידת התורמים לשיקום עזה שייערך בקהיר - האיחוד האירופי יקבל תשובות ברורות אם ניתן יהיה להכניס כסף לשיקום הרצועה, אם אנשיו ייהנו מחופש גישה ותנועה, ואם הרשות הפלסטינית תשלוט בעזה. "האוכלוסייה סובלת מחוסר מענה לצרכים הומניטריים בסיסיים", הוא אמר.

 

השגריר גם הבהיר כי האיחוד האירופי מוכן לפקח על הפסקת האש הקבועה, לרבות באמצעות כוח הפקחים האירופי EUBAM שהוקם בעבר כדי לפקח על מניעת הברחות נשק לעזה.

 

בנושא אחר, השגריר הביע דאגה מהחלטת ישראל להלאים 4,000 דונם בגוש עציון ומ"שמועות" שישראל עומדת להכריז על בנייה בשכונת גבעת המטוס בירושלים. "פעילות ההתנחלויות מזיקה, בוודאי בעיתוי הנוכחי שכולנו רוצים לחדש את המשא ומתן", הוא אמר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים