שתף קטע נבחר

מרכז הליכוד נגד נתניהו: "מנותק מהשטח"

מצד אחד מרכז הליכוד בוער ממחאה נגדו, מצד שני רה"מ מקפיא את חוק מע"מ 0 של לפיד ומערער את הקואליציה. על הערב הסוער של נתניהו שבו נאלץ להתמודד עם פיצול במפלגה ועם עימות חזיתי מול שר האוצר

בערב שבו פוצל הליכוד לשניים, ובזמן שחברי מפלגה רבים העדיפו לגלות נאמנות לח"כ דני דנון על חשבון ראש הממשלה, התברר שבנימין נתניהו מתרגל את המנהיגות שלו על מישהו אחר: שותפו הקואליציוני, שר האוצר יאיר לפיד.

 

יותר מ-400 חברי מרכז פקדו אמש (ב') את כינוס מרכז המפלגה שארגן ח"כ דנון במלון באשקלון חרף היעדרותו והתנגדותו של נתניהו, שבחר ללכת לאירוע שולי של הליכוד בפתח תקווה. במשך שעות ארוכות עמלו אנשי נתניהו לנסות למנוע מאנשי הליכוד מלהגיע למרכז הליכוד, אך הניסיונות כשלו. יחד עם נתניהו, אגב, הגיעו לאירוע פחות מחצי מחברי הסיעה. "הליכוד הוציא הערב כרטיס צהוב לראש הממשלה", אמרו בכירים בליכוד. "נתניהו שם את כל יהבו בניסיון לפגוע בכינוס מרכז הליכוד ונכשל כישלון חרוץ. אי אפשר לזלזל בכולם כל הזמן".

 

דני דנון בכנס המרכז באשקלון, לצד ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר. "נתניהו פחד לבוא" (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
דני דנון בכנס המרכז באשקלון, לצד ראש השב"כ לשעבר אבי דיכטר. "נתניהו פחד לבוא"(צילום: רועי עידן)

אלא שבזמן שהליכוד סער סביב הפיצול, ועל רקע המחאה הקולנית של חברי מרכז המפלגה באשקלון כלפי נתניהו, התחוללה דרמה נוספת כשהתברר שראש הממשלה הקפיא בפועל את בבת עינו של לפיד: חוק מע"מ 0.

 

חברי המרכז שהגיעו למלון "הולידיי אין" באשקלון הביעו עניין מועט בלבד בכאב הראש הקואליציוני של נתניהו. רבים מבין המאות שנכחו הביעו את כעסם על ההיעדרות של נתניהו, שלטענתם מזלזל בליכוד. "כבר זמן רב יש תחושה מאוד לא נוחה שנתניהו מתנער ממוסדות המפלגה", אמר אחד מהם. "יש גבול לניתוק שלו מהשטח הליכודי או מהעובדה שהוא מבקש ליצור לעצמו שטח סטרילי בכל פעם מחדש".

 

לאורך הימים האחרונים ניהלו, כאמור, בלשכת נתניהו קרב בלימה של ממש שמטרתו למזער את "האירוע של דנון". חברי כנסת ושרים מספרים על לחץ כמעט חסר תקדים מצד אנשי נתניהו בניסיון להביאם לפתח תקווה ולבודד את דנון. שיחות דומות נעשו גם לפעילים מרכזיים במפלגה.

 

לפתח תקווה הגיעו בעיקר השרים והח"כים המזוהים עם נתניהו, בהם גילה גמליאל, לימור לבנת, אופיר אקוניס, יובל שטייניץ ומשה פייגלין - שנכח גם בכנס בדרום. חברי כנסת רבים בחרו להיעדר משני הכנסים. בסיכומו של דבר, נתניהו הצליח להביא פחות ממחצית חברי סיעת הליכוד ולהשאיר לא מעט כיסאות ריקים באולם.

 

"נתניהו מתנתק מהליכוד והליכוד יתנתק ממנו", אמר ח"כ במפלגה. "הוא בוחר לנסוע למרכז הארץ ולהישאר בבועה במקום לבוא לכנס דרומי בהשתתפות מאות חברי מרכז, רק מהחשש שמא מישהו יקרא קריאות ביניים שלא לרוחו".

 

ובינתיים בגזרת לפיד

אלא שכאמור במקביל התברר שבזמן שמרכז הליכוד מקשה על נתניהו, ראש הממשלה עסוק במלחמה מסוג אחר. החלטה שקיבל לפני כשבוע לכרוך את חוק מע"מ 0 עם דיוני תקציב המדינה, מובילה לתוצאה של הקפאת הליכי החקיקה של החוק החשוב ביותר ללפיד ומעוררת שוב תסיסה ומתיחות רבה בקואליציה.

 

ועדת הכספים סיימה אתמול את עבודתה על החוק, שאמור היה לעבור לוועדת הכנסת לאישור פרוצדורלי בדיון לבקשת האופוזיציה, המנסה למשוך זמן ולעכב את החוק. ההחלטה של נתניהו הביאה לכך שיו"ר הקואליציה יריב לוין, המשמש גם יו"ר ועדת הכנסת, לא יכנס אותה עד להסכמות - בין היתר על התקציב.

 

בקואליציה אומרים אמנם שהחלטת נתניהו נובעת מפן מהותי, שלפיו החוק יקר ויש צורך להתאימו לתקציב, אולם גורמים בכירים מסבירים כי הסיפור לגמרי פוליטי: בפועל מעוניין נתניהו לרסן את לפיד וליישר את דרישותיו, והוא משתמש בחוק ככלי.

 

ביש עתיד מיהרו להגיב לדברים. גורם במפלגה אמר: "מדובר בנסיגה ממחויבות קואליציונית שבאה לידי ביטוי בהחלטת ממשלה שגם ראש ממשלה עצמו הצביע בעדה. אם אכן יוקפא החוק הדבר יוביל לשבר קואליציוני חריף".

פורסם לראשונה 15/09/2014 23:04

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בנימין נתניהו
צילום: רויטרס
מומלצים