שתף קטע נבחר

פתרון למשבר? הוציאו את שירותי הבנקים מהדואר

בלי ששמנו לב התירה המדינה לחברת הדואר הממשלתית להפוך לבנק לכל דבר, והתורים בסניפים הפכו לארוכים ובלתי נסבלים. הציבור ראוי לשירות דואר פשוט ויעיל, שיתחיל בסילוק בליל מוצרים ושירותים מיותרים, שלא הפכו את החברה ליעילה או רווחית יותר

שביתת עובדי רשות הדואר, אשר נמשכת כבר כמעט שבועיים, החלה על רקע כוונת האוצר לפטר 1,500 עובדים קבועים נוספים במסגרת תכנית להפרטת שירותי הדואר לחברות פרטיות. בלעדיה, לטענת האוצר, עלולה חברת רשות הדואר להפוך לחדלת פירעון.

 

כתבות נוספות בערוץ הצרכנות :

חוק המזון: המלצות להקלות לספקים הגדולים

טיב טעם נכנעת לרוח השוק: מוזילה מוצרים

התחרות בסלולר ב-2014: חזקה מתמיד

 

אבל השביתה לא משרתת את רבבות עובדי הקבלן של רשות הדואר שעובדים שנים ללא תנאים ובשכר זעום. השביתה נועדה כביכול להגן על שירות דואר איכותי לאזרחים. למרות הכוונה הטובה, העובדים אינם מדברים ברצינות על מקור הבעיה המרכזית של הדואר, התורים הבלתי נסבלים. ברבות השנים, ומבלי ששמנו לב, המדינה התירה לחברת הדואר הממשלתית להפוך לבנק לכל דבר. לכן הפכו התורים בסניפי הדואר לזהים לתורים שבסניפי הבנקים, ואפילו ארוכים יותר.

 

התורים הארוכים הם תוצאה של העמסת שירותים ומכירת מוצרים על הסניפים, שאין להם דבר וחצי דבר עם שירותי דואר. הדואר מספק חשבונות, כרטיסי ויזה, מענקים והלוואות, קבלת תשלומי שכר, פדיון מניות אגודות קואופ, פדיון תשלומים הצ'קים ממשלתיים, קבלת קצבאות ביטוח לאומי, רכישת מטבע חוץ והמחאות נוסעים, תשלום חשבונות ודמי מנוי שונים, ואפילו תשלומי פנסיה. שירותים שכיחים של קבלת תשלומי שכר לעובדים מחו"ל והעברת כספים בין-לאומית הן פעולות מורכבות שלוקחות לא פחות מ-10-15 דקות לאדם, בעוד שמשלוח דבר דואר ניתן להשלים בדקות בודדות. התוצאה - אדם המגיע לקבל שירות פשוט כמו משלוח מכתב רשום או חבילה עשוי להמתין שעה ארוכה בתור.

 

שירותים נוספים על חשבון יעילות

חברת הדואר מוכרת גם מוצרים שונים ומשונים שאין להם קשר לשירותי דואר. בסניפים תוכלו להחליף שלטים של חברות התקשורת יס והוט, לרכוש מכשירי טלפון נייד, חבילות שיחה וגלישה סלולאריות, כרטיסי חניה אלקטרונים, כרטיסי חיוג בין-לאומיים, תווי קניה לסופרמרקט, ואפילו חיישני רוורס לרכב. כל זה כמובן לצד שירותים ממשלתיים מוכרים יותר, כגון העברת בעלות על רכב ודומיהם. התוצאה הפשוטה היא שהתורים לשירותי הדואר מתארכים בשל מכירת בליל של מוצרים ושירותים שהועברו לדואר מסיבות לא ברורות, אך לא הפכו אותו ליעיל או רווחי יותר, כפי שמצבו הנוכחי מראה בבירור.

 

הציבור ראוי לשירות דואר פשוט ויעיל. ניתן להשיג זאת על ידי הפרדת הפונקציה של שירות הדואר מיתר השירותים. למשל, ניתן להגדיר סניפים בהם ניתנים אך ורק שירותי דואר, או לחלופין להגדיר אשנבים שייתנו רק שירותי דואר ואשנבים שייתנו שירותים אחרים. אפשרות אחרת היא להגדיר יום בשבוע בו יינתנו שירותים שאינם שירותי דואר. מבלי לטפל בסוג השירותים שניתנים בדואר כיום, זמני ההמתנה ימשיכו להיות ארוכים לעייפה גם במתכונת החדשה, והציבור לא יזכה לשירות דואר יעיל ואיכותי.

 

ד"ר דורון שולצינר הוא מרצה למדע המדינה ומשפטים, ומייסד של עמותת מלי - מרכז לאזרחים יוזמים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים