שתף קטע נבחר

הקרב על מושב בעליון - מי מוביל במרוץ?

מזוז נחשב ללוחם שחיתות למרות שסגר את תיק האי היווני, ג'ורג' קרא שלח נשיא לכלא, נאוה בן אור נהנית מתמיכת לבני וחשין מייחוס משפחתי. סופ"ש מתוח יעבור על המועמדים לבית המשפט העליון לקראת ההחלטה ביום א'

מי יקבל קידום לבית המשפט העליון? הוועדה לבחירת שופטים תתכנס ביום ראשון הקרוב כדי להצביע ולבחור שני שופטים חדשים לכהונה בבית המשפט הגבוה בישראל. שופט אחד ושופטת אחת יחליפו בכס השיפוט את נשיא העליון אשר גרוניס שיפרוש בחודש ינואר ואת השופטת בדימוס עדנה ארבל. את גרוניס תחליף בינואר השופטת מרים נאור.

 

עוד בחדשות:

גאווה בעיר הקודש: מאות במצעד בירושלים

התעלל בכלב ולא ייאסר: "כמו להרוג בציד"

המטרה: חוף על שם החבר שנפל ב"צוק איתן"

 

בוועדה יושבים שרת המשפטים ציפי לבני, נשיא העליון גרוניס ושניים מעמיתיו אסתר חיות ואליקים רובינשטיין. את הכנסת מייצגים השר גלעד ארדן, יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג וח"כ מש"ס יצחק כהן. יחד עמם מכהנים עורכי הדין רחל בן ארי וחאלד זועבי המייצגים את לשכת עורכי הדין.

 

לגבי זהות השופט נראה שלא צפויות הפתעות וככל הנראה ייבחר לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מני מזוז, שלגביו מסכימים לבני וגרוניס. גם שני שופטי העליון הנוספים בוועדה יחד עם הרצוג וכהן צפויים לתמוך.

בדרך הבטוחה לעליון? מני מזוז (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
בדרך הבטוחה לעליון? מני מזוז(צילום: גיל יוחנן)

לבני צפויה לגייס גם את תמיכת עורכי הדין. עם זאת, בחירה הדורשת הסכמה של שבעה מתוך תשעה חברי ועדה אינה מתכון בטוח ומניעים פוליטיים כבר טרפדו בעבר בחירות שנראו בטוחות. בחודש שעבר נחשף ב"ידיעות אחרונות" כי לבני מקדמת את מינויו של מזוז לעליון לאחר שבסבב הקודם הוחלט שלא לקדם את מינויו.

 

מזוז שגדל בפרקליטות וביצע מגוון תפקידים עד לבחירתו לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בשנת 2004, הוא בעל תדמית ציבורית חיובית של לוחם בשחיתות השלטון. בזמן כהונתו כיועץ הועמדו לדין שורה ארוכה של אנשי ציבור בהם אהוד אולמרט, צחי הנגבי, אברהם הירשזון, חיים רמון ועוד.

 

מנגד, יש את אלה שלא שוכחים לו גם את הסדר הטיעון שקידם עם קצב וכן את סגירת תיק האי היווני נגד אריאל שרון. מזוז שימש בשנות ה-90 כיועץ משפטי וחבר במשלחת הישראלית למשא ומתן עם הפלסטינים והירדנים.

 

למרות בחירתו הכמעט וודאית של מזוז, ישנם לא מעט מועמדים אחרים שמחכים להזדמנות. בין המועמדים הבולטים ניתן למצוא את השופט ג'ורג' קרא, שזכור בעיקר כשופט שישב בראש ההרכב שהרשיע בעבירת אונס את נשיא המדינה לשעבר משה קצב, ונחשב למועמד מוערך.

עמד בראש הרכב השופטים שהרשיע את קצב. השופט ג'ורג' קרא ()
עמד בראש הרכב השופטים שהרשיע את קצב. השופט ג'ורג' קרא

ימשיך את המסורת המשפחתית? השופט דוד חשין (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
ימשיך את המסורת המשפחתית? השופט דוד חשין(צילום: אלכס קולומויסקי)

בנוסף, ניתן למצוא בין המועמדים גם את פרופסור ברק מדינה, דיקן הפקולטה למשפטים לשעבר באוניברסיטה העברית ואת דוד חשין, נשיא בית המשפט המחוזי בירושלים וקרוב משפחה של המשנה לנשיא העליון לשעבר מישאל חשין.

 

במרוץ נמצא גם נשיא המחוזי בבאר שבע, השופט יוסף אלון, ובנו של מנחם אלון שכיהן כמשנה לנשיא העליון. אלון היה מועמד בשנת 2009, אך הסכם בין שר המשפטים דאז יעקב נאמן ונשיאת העליון דאז דורית ביניש הותיר אותו בחוץ. המועמד היחיד מהשוק הפרטי הוא עו"ד איל רוזובסקי, שעומד בראש משרד עורכי דין גדול והצטרף לאחרונה לצוות ההגנה של ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט בתיק טלנסקי.

 

מועמד נוסף הוא שופט המחוזי בתל אביב, חאלד כבוב, שנחשב לפורץ דרך בתחום המשפט הכלכלי, ונמנה גם על המחלקה הכלכלית במחוזי ולא מסתיר את שאיפתו לעליון. ההערכות הן שהוא אף יגיע לשם, גם אם לא בסיבוב הנוכחי.

 

המועמדת של לבני או השופטת הוותיקה?

בקרב על כס השופטות, המרוץ מעניין הרבה יותר. בימים האחרונים קיבלה השופטת נאוה בן אור דחיפה משמעותית בדמות תמיכה גלויה מצד שרת המשפטים לבני, שלדברי גורמים בוועדה מקדמת את מועמדותה באופן פעיל.

 

בן אור, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים, נחשבת לשופטת בעלת שיעור קומה ומומחית בתחום הפלילים שנדרש כיום בעליון. לאחר שהוסמכה כעורכת דין בשנת 1981, עבדה בן אור במחלקה הפלילית בפרקליטות. בשנת 1995 מונתה למנהלת המחלקה ובשנת 2001 למשנה לפרקליטת המדינה לעניינים פליליים דאז - השופטת עדנה ארבל, אותה תחליף על כס השיפוט אם תיבחר.

בן אור ולבני. שרת המשפטים הייתה שמחה לראות אותה בעליון (צילום: אלכס קולומויסקי, גיל יוחנן) (צילום: אלכס קולומויסקי, גיל יוחנן)
בן אור ולבני. שרת המשפטים הייתה שמחה לראות אותה בעליון(צילום: אלכס קולומויסקי, גיל יוחנן)

עם זאת, בן אור מתויגת כחלק מה"קליקה" המשפטית המזוהה עם נשיאת העליון לשעבר ביניש וידועה כאקטיבית ודעתנית יותר. התדמית שלה עלולה להרתיע חלק מחברי הוועדה, בהם חלק מהפוליטיקאים ועורכי הדין. ייתכן שאלה יבקשו למנות לצד הסמכתם אודות מזוז מועמדת סולידית יותר.

 

אם לבני לא תצליח לקדם את בן אור לכס העליון, המרוץ הנשי פתוח לחלוטין. בין המועמדות ניתן למצוא את השופטת הוותיקה דבורה ברלינר, נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, שכיהנה בעבר במינוי זמני לעליון.

 

ברלינר בת 67 וגילה מותיר לה פחות משלוש שנים לכהונה בעליון שממנו פורשים בגיל 70. כך יוכלו הצדדים למנות אותה כמינוי בטוח לטווח הקצר עד לבחירה הבאה בתקווה שאז יסכימו על מועמדת לטווח הארוך.

תמונה לעליון? השופטת דבורה ברלינר (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
תמונה לעליון? השופטת דבורה ברלינר(צילום: יאיר שגיא)

מועמדת נוספת היא השופטת ענת ברון המכהנת בבית המשפט המחוזי בתל אביב יותר מ-12 שנה והתמחתה בלשכת היועץ המשפטי במשרד הביטחון. ברון היא חברה קרובה של שופטת העליון אסתר חיות, החברה בוועדה למינוי שופטים. חיות פסלה עצמה מלדון בעניינה של ברון נוכח כך, אך יש הטוענים כי היא עצם הערכתה של חיות מחזקת את סיכוייה.

 

סוף שבוע מתוח יעבור גם על השופטת יעל וילנר שהתמחתה אצל ביניש בפרקליטות המדינה והשופטת רות רונן, שנחשבת לשופטת יעילה שלא מתפשרת. בעבר נטען כלפיה כי פעלה בניגוד עניינים. תלונה סביב העניין נבדקה ונמצאה בתחילה מוצדקת ובהמשך נקבע כי אינה מוצדקת.

 

שופטת המחוזי בתל אביב, ד"ר מיכל אגמון־גונן, ניצבת גם היא ברשימה ונחשבת לשופטת אמיצה ועצמאית ויש שטוענים כי כאן גם הבעייתיות מול התמתנות בית המשפט העליון מאז ימי אהרון ברק, שתחתיו שימשה גונן כעוזרת משפטית בתחילת דרכה.

 

עוד ברשימה,סגנית נשיא בית המשפט המחוזי בבאר שבע רויטל יפה כ"ץ שהחלה את דרכה כעורכת דין פרטית ובהמשך עבדה בפרקליטות מחוז דרום ונחשבת לפליליסטית מוערכת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
נחשב למינוי בטוח. מני מזוז
צילום: גיל יוחנן
מומלצים