שתף קטע נבחר

פאזה מורגנה במדבר: בלקני זה הכי ישראלי

אל פסטיבל "ישרוטל פאזה מורגנה" הגיע קהל רב שציפה לראות את גוראן ברגוביץ' בעיקר בשיתוף הפעולה של תזמורת החתונות והלוויות עם חברי הבלקן ביט בוקס. זה קרה לרגע קצר, אבל הניע למעשה את החגיגה הצוענית כולה. הערב ומחר: מיומנה עם הבלט הישראלי ויהודה פוליקר עם גידי גוב וברי סחרוף

אפשר היה לחוש סימנים של סתיו אמש (ה') בפתיחתו של אירוע "ישרוטל פאזה מורגנה" המסורתי - המתארח בפעם השמינית תחת עמודי שלמה עותקי הנשימה של שמורת תמנע. דומה כי גם עיניהם של התושבים המקומיים, אשר רגילות במראה המרשים של צוקי המדבר הנישאים אל על, נפערות מחדש בכל פעם אל מול יופיים. המדבר חס על קהל האלפים שהגיע למקום - והעניק לו טמפרטורות שפויות ורוח להתבדר בה.

מרשים גם בפעם השמינית. עמודי שלמה בפארק תמנע (צילום: יניב כהן) (צילום: יניב כהן)
מרשים גם בפעם השמינית. עמודי שלמה בפארק תמנע(צילום: יניב כהן)

את הערב הראשון מתוך שלושה פתח המוזיקאי גוראן ברגוביץ' עם תזמורת החתונות והלוויות הבלקנית שלו, שהבטיחה לארח  שלושה נציגים מהרכב "הבלקן ביט בוקס" הישראלי: תומר יוסף, תמיר מוסקט ואורי קפלן. לאחר פתיחה מנומנמת יחסית של חבורת המוזיקאים הגדולה על הבמה - דומה שדווקא הופעת השלישייה המקומית, עשתה את כל ההבדל.

גוראן ברגוביץ'. מחצית ראשונה מנומנמת (צילום: יניב כהן) (צילום: יניב כהן)
גוראן ברגוביץ'. מחצית ראשונה מנומנמת(צילום: יניב כהן)

עד לאותו רגע בו הגיחו השלושה - סבלה מחציתה הראשונה של ההופעה מאנרגיה מנומנמת. למרות המוזיקה העשירה והקופצנית, מלאת ההבטחה למסיבה צוענית שיכורה וחסרת גבולות (המוטו של ברגוביץ' הוא "אם אתם לא משתגעים, אתם לא נורמליים") - תשעת הנגנים על הבמה, הכוללים שתי זמרות, שני בריטונים, שתי חצוצרות, סקסופון, פריקשניסט ואת גוראן עצמו - לא משו ממקומם במשך כל המופע. לא ריקוד סוער, לא קפיצות חתונה ואף לא פיתולי לוויה.

קבלו בתשואות את הבלקן ביט בוקס (צילום: יניב כהן) (צילום: יניב כהן)
קבלו בתשואות את הבלקן ביט בוקס(צילום: יניב כהן)

תומר יוסף היה הדמות הנעה הראשונה. ובו ברגע שהצטרפו השלושה אל התזמורת, הקהל כמו קיבל את האות לנתר ממקומו ולהתחיל את החגיגה הבלקנית האמיתית. יוסף קפץ בלי הפסקה, רץ מקצה אחד אל האחר של הבמה, תופף, הפעיל את הקהל, צעק את השמחה - וצעקתו נענתה. 

רץ וקפץ והניע את המסיבה. תומר יוסף (צילום: יניב כהן) (צילום: יניב כהן)
רץ וקפץ והניע את המסיבה. תומר יוסף(צילום: יניב כהן)

לאכזבת הקהל, האירוח היה קצר מהמצופה. לאחר שני קטעים בלבד הודו הבלקן ביט בוקס לצופים הנלהבים, עזבו את הבמה - ולא שבו אליה. למרות האכזבה, בהחלט ניתן לומר שהגיחה הקצרה שלהם יצרה מומנטום חדש לתזמורת, בעטה בקצב ובאנרגיה על הבמה ומחוצה לה - והניעה את המופע.

 

 (צילום: יניב כהן) (צילום: יניב כהן)
(צילום: יניב כהן)

ברגוביץ' ביצע עם התזמורת קטעים מאלבומו האחרון "שמפניה לצוענים", וגם כמה להיטים מוכרים מהתקופה בה עבד עם אמיר קוסטוריצה ("שעת הצוענים") הג'יפסי קינגס (Presidente שמופיע באלבומו האחרון) ומוזיקה שכתב לסרטים. כאן כבר הגיע הרגע להפעיל את הקהל וב"צ'או בלה צ'או", גם אם עדיין לא זז מכסאו - זכה ברגוביץ' לשיתוף פעולה ("אני אספור אחת, שתיים שלוש - ואתם תצעקו - קדימה!"). מי שבא בציפייה למסיבה צוענית - אמנם חיכה קצת - אבל בהחלט קיבל אותה לבסוף.

תזמורת החתונות והלוויות של גוראן ברגוביץ' על הבמה (צילום: יניב כהן) (צילום: יניב כהן)
תזמורת החתונות והלוויות של גוראן ברגוביץ' על הבמה(צילום: יניב כהן)

המאוכזבים מהאירוח הקצר של הבלקן ביט בוקס זכו לפיצוי קטן בדמות דיג'יי סט של השלושה במסיבה שהתקיימה במתחם החיצוני להופעה. הבירה, היין, שפע הרקדנים תחת התאורה המרשימה והאוויר המדברי הנפלא - הפכו הכל לחוויה חד פעמית, גם בפעם השמינית לקיומו של הפסטיבל.

 

מילה טובה חייבת להיאמר גם על הארגון המופתי עליו הקפידה רשת ישרוטל המארחת, מדרכי ההגעה אל המתחם הייחודי והמרוחק באמצעות שאטל מאורגן היטב - ועד להפקה המהוקצעת של שוקי וייס. ל-8,000 איש שיצפו במופעים גם ביומיים הקרובים ("מיומנה" שתופיע הערב עם הבלט הישראלי, ויהודה פוליקר שיארח במוצאי שבת את גידי גוב וברי סחרוף) - צפויה הנאה שלמה.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יניב כהן
גוראן ברגוביץ'. פתח את הפסטיבל
צילום: יניב כהן
לאתר ההטבות
מומלצים