שתף קטע נבחר

בלי מקרר ואינטרנט: שכונה בירוחם בלי חשמל

במהלך הקיץ החלו תושבים לאכלס את שכונת "בנה ביתך", אבל בשל בירוקרטיה מתעכב החיבור שלהם לרשת החשמל. אז איך חיים? "אין מים חמים, אוכלים מצידניות ועושים כביסה אצל ההורים". חברת חשמל בתגובה: אין שום עיכוב

בגלל בירוקרטיה חיים תושבי שכונה אחת בירוחם ללא חשמל כבר חודשים: מחלוקת בין חברת החשמל לבין משרד השיכון והמועצה המקומית הביאה לכך שעד כה לא הושלמה התשתית בשכונת "בנה ביתך", והתושבים שנכנסו בתקופה האחרונה לבתיהם החדשים נאלצים לאלתר פתרונות ולהשתמש בגנרטור. אחד מהם, קובי חדאד, סיפר ל-ynet: "משרד השיכון גלגל אותנו למועצה והמועצה העבירה אותנו לחברת החשמל וכך התגלגלנו במשך שנתיים. כל הבנייה נעשית עם גנרטורים או כבלי חשמל שנמתחו פיראטית מבית אחר".

 

בחברת חשמל מתעקשים מנגד שקצב החיבור מתנהל כסדרו, ושרק ארבעה בתים מהשכונה אוכלסו עד כה.

 

חדאד נשוי לליאת ואב לארבע בנות: שרה-שיר (13) עדן-אופיר (10) ירדן-דניאל (7) ועופרי-גל (4). איך חיים בבית ללא חשמל? למשפחה אין מקרר ולכן נעזרים בצידניות ואוכלים בחוץ. "גם אי אפשר לממן דלק למשך כל הלילה ולכן אנחנו חיים באפילה", הוא מוסיף. "הילדות מגיעות לבית סגור וחשוך אחרי בית הספר ולא יכולות להדליק את הגנרטור בעצמן. את הכביסות עושים במרוכז אצל ההורים בבאר שבע כל שבוע. כמובן שאין אינטרנט, רדיו וטלוויזיה וקשה להטעין את הניידים. כמובן שגם אי אפשר לסיים עבודות של קבלנים נוספים".

ביתה של משפחת חדאד בשכונת "בנה ביתך" (צילום: אילנה קוריאל) (צילום: אילנה קוריאל)
ביתה של משפחת חדאד בשכונת "בנה ביתך"(צילום: אילנה קוריאל)

מה שהגנרטור מאפשר. המקרר של משפחת חדאד (צילום: אילנה קוריאל) (צילום: אילנה קוריאל)
מה שהגנרטור מאפשר. המקרר של משפחת חדאד(צילום: אילנה קוריאל)

כבל חשמל שנמתח מבניין אחר (צילום: אילנה קוריאל) (צילום: אילנה קוריאל)
כבל חשמל שנמתח מבניין אחר(צילום: אילנה קוריאל)

 (צילום: אילנה קוריאל) (צילום: אילנה קוריאל)
(צילום: אילנה קוריאל)

בני הזוג חדאד זכו במגרש במרס 2010. בנובמבר 2011, לאחר סיום עבודות העפר והנחת תשתיות המים והביוב, הם קיבלו היתר ממועצת ירוחם לעלות לשטח ולבנות את ביתם. "התארגנו על קבלן והתחלנו לבנות בינואר 2012", הוא מספר. "עם תחילת הבנייה פנינו לחברת החשמל בבקשה לספק לנו חשמל זמני, אך הם טענו שאין תשתיות חשמל כי משרד השיכון לא העביר את הכספים הנדרשים".

 

על פי החוזה עם משרד השיכון, תשתיות החשמל היו אמורות להיות מוכנות לחיבור במרס השנה, ארבע שנים לאחר שהזוג זכה במגרש. להוציא את עניין החשמל, הבית היה מוכן למגורים כבר בפברואר, אבל המשפחה עיכבה את הכניסה.

 

"רק ביולי, לאחר פניות חוזרות ונשנות לחברת החשמל, למשרד השיכון ולמועצת ירוחם, הובטח לנו שתוך שבועיים-שלושה נקבל את החשמל", ממשיך חדאד. "לא יכולנו לעמוד עוד בתשלום השכירות והמשכנתא ונאלצנו להיכנס לבית החדש. מאז, כבר שלושה חודשים אנחנו גרים בבית בלי חשמל אבל עם המון הבטחות ללא כיסוי. עלות הבנזין לגנרטור הקטן שקנינו היא 100 שקל ביום וזה מרוקן לנו את הכיס".

 

רחל ברוך, שנמצאת בחודש התשיעי להיריון, מתגוררת בשכנות למשפחת חדאד עם בעלה ושני ילדיהם – בני 3.5 ושנה וחצי. "אני כבר בלחץ", היא אומרת. "אני אמורה ללדת בקרוב. מתחיל להיות קר, אין מים חמים ואני חוששת שלא יחברו אותנו לחשמל עד הלידה. בינתיים אנחנו מחוברים לכבל משכנים שלנו שעוסקים בבנייה כדי שיהיה לנו אור ומקרר. אני נאלצת לכבס מחוץ לבית.

אין תנור או קומקום, או חימום או מיזוג".

 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "אנו פועלים לחיבור מהיר של הבתים. אין כל עיכוב בחיבור בתי השכונה לרשת החשמל. מדובר על הזמנה של כ-300 יחידות דיור שמתוכן רק ארבע גמורות ומוכנות לקבלת חיבורים. חברת החשמל סיימה את כל העבודות להנחת תשתיות בשטח השכונה. כדי לספק חשמל לארבעת הבתים הופעלה אתמול תחנה פנימית שמספקת חשמל לשני בתים, והיום הם חוברו לרשת החשמל. תחנה נוספת תחובר מיד לאחר סוכות. כדי שיושלם החיבור, על לקוחות אלה להזמין בדיקה, וצוות של חברת החשמל יגיע לשטח לבדיקה ולאישור החיבור".

 

ממשרד השיכון נמסר: "נושא החשמל הוא באחריות הבלעדית של חברת החשמל. יחד עם זאת, על מנת לזרז את מועדי הספקת החשמל, בחודשים הראשונים של 2014 משרדנו היה מעורב בהקמת תחנות שנאים בכל חלקי השכונה העתידים להתאכלס. מבדיקתנו באתר, כל התחנות חוברו על ידי חברת חשמל אשר פועלת לביצוע חיבורים לבתים. מרגע שהתחנות חוברו, בזכות מכרזים שזירזנו בהם מיוזמתנו את הקמת התחנות (דבר שאינו באחריותנו), הדבר תלוי כאמור באחריות בלעדית של חברת החשמל".

 

מהמועצה המקומית ירוחם נמסר בתגובה: "מיד לאחר החגים כל המשפחות יחוברו לחשמל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אילנה קוריאל
שמישהו יתחיל את הזרם
צילום: אילנה קוריאל
מומלצים