שתף קטע נבחר

חרדים נגד משרד החקלאות: "חיסל את מנהג הכפרות"

פעילים בעדה החרדית עתרו נגד שתי הנחיות חדשות שצירופן יחד אינו מאפשר את קיום המנהג בתרנגולים: "פגיעה בחופש הדת; אנשים יבריחו עופות נגועים מהרשות הפלסטינית". בית המשפט דחה את בקשתם לבטל את החלטת משרד החקלאות, אך התיר להם להפר את ההנחיות – "רק השנה"

תרנגולי הכפרות הגיעו לבית המשפט: פעילים בעדה החרדית בירושלים עתרו נגד משרד החקלאות זאת בעקבות החלטתו לאסור על מגדלי העופות להוציא תרנגולים מן המשקים - אלא אם הם מיועדים למשחטה מאושרת. לטענת העותרים, המהלך מונע ממאמינים רבים לקיים את מנהג הכפרות בערב יום כיפור ובכך פוגעת בחופש הדת שלהם. בית המשפט דחה את הבקשה לביטול הנחיית המשרד, אך אישר לעותרים להתעלם ממנה לערב יום כיפור בשנה זו בלבד.

 

יצחק דוידוביץ' ואחרים עתרו בעניין לבית המשפט המחוזי בירושלים (בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים) נגד הרופאים הווטרינרים הבכירים במשרד החקלאות, הממונה על חוק צער בעלי חיים והמועצה לענף הלול, בדרישה לביטול את אותה ההחלטה ולקבוע הסדרים של קבע שיאפשרו את קיומו של המנהג מדי שנה.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>

 

בא כוח העותרים, עו"ד שמחה דן רוטמן, טען כי משרד החקלאות העניק פרשנות חדשה לחוק משנת 1960 וקבע כעת לראשונה כי הוא מונע הוצאת תרנגולים מהמשקים לצורך מנהג כפרות או לשחיטה עצמית – דבר שהיה מותר מאז במשך למעלה מ-50 שנה. לדבריו, ההחלטה כעת אינה סבירה, לא שוקלת את הפגיעה בציבור גדול, ניתנה בחוסר סמכות ומערבת שיקולים זרים.

 

עו"ד רוטמן הסביר בעתירה כי מאמינים רבים מקפידים שתרנגולי הכפרות ששימשו אותם יישחטו לעיניהם מייד לאחר קיום המנהג, זאת על מנת לכסות בעצמם את הדם ולוודא כי העופות כשרים לאכילה. "המדובר במנהגים בני מאות ואלפי שנים, שאין כל הצדקה למנוע מהעותרים את ביצועם, ובוודאי שלא באמצעות החלטה מנהלית ללא שימוע וללא שיקול האינטרסים וזכויות האדם הנוגעות בדבר", כתב.

 

בא כוח העותרים ציין כי החלטה נוספת של משרד החקלאות מתייחסת גם לתרנגולי כפרות המועברים למשחטות מאושרות (ולמעשה מותרים להוצאה מהמשקים), כאשר היא מטילה הגבלות חדשות הנוגעות לטיפול בעופות מרגע היציאה מהלול ועד השחיטה.

 

"למה למוסלמים כן?"

לדברי רוטמן, החלטה זו פוגעת גם במעגל רחב יותר של מאמינים, אלה שאינם מקפידים על כל המנהגים הנ"ל, שכן משחטות רבות לא מסכימות לקלוט את התרנגולים בתנאים שנקבעו – וממילא שוב הם עוברים על האיסור להוציא עופות מהמשקים ליעד שאינו מאושר.

 

העותרים טוענים כי במצב שנוצר "לא היה ניתן לקיים את מנהג הכפרות בשום פנים ואופן", והם מזהירים מפני שימוש בתרנגולים ממשקים לא מוסדרים ואף הברחה משטחי הרשות הפלסטינית לשם קיום טקסי כפרות פיראטיים. "החששות לבריאות הציבור מחייבים לאפשר לאנשים המעוניינים לבצע את טקס הכפרות כבכל שנה להשתמש בעופות בריאים, מפוקחים וללא חשש סכנה", כתב עו"ד רוטמן.

 

גורם בעדה החרדית אמר ל-ynet כי "משרד החקלאות פשוט חיסל את מנהג הכפרות", וטען כי הציבור החרדי מופלה לרעה בכל הקשור לפיקוח על שחיטה במקומות מאושרים. כהוכחה לכך שלף הודעה ששלח משרד החקלאות עצמו לעיתונאים בשנת 2010, ובה מדווח כי יחידת הפיצו"ח שלו סייעה לתושבי הפזורה הבדואית לקיים את מנהג חג הקורבן באמצעות העברת תרומת כ-30 טון בשר לשחיטה עצמית ביהודה ושומרון.

 

לקראת הדיון בעתירה, אמר ל-ynet בא כח העותרים, עו"ד שמחה רוטמן: "משנחשפה הירתמות משרד החקלאות להעברת מאות ראשי בקר לחג הקורבן המוסלמי, ההחלטה נגד הכפרות תמוהה שבעתיים. אני מקווה שבית המשפט יורה למשרד החקלאות להירתם בכל כח האדם שלו לסיוע במנהג הכפרות ולצורך שמירה על כך שהמנהג יקויים תוך שמירה על בריאות הציבור".

 

מיום כיפורים שעבר, עד יום כיפורים זה

סגן נשיא בית משפט המחוזי בירושלים, השופט אברהם יעקב, דחה את העתירה בגלל "שיהוי קיצוני", והסביר כי ההנחיות החדשות היו ידועות לעותרים כבר לפני חודש וחצי אך "עתירה זו הוגשה אתמול בערב כאשר אנו עומדים בפתחו של יום הכיפורים".

 

עם זאת כתב: "אני ער למצוקת מקיימי מנהג הכפרות ומורה כי העותרים יהיו רשאים לקיים את מנהג הכפרות כפי שקיימו אותו עד היום".

 

"(גם) מגדלי התרנגולות יהיו רשאים לנהוג כפי שנהגו עד היום, ככל שהדברים אמורים במנהג הכפרות ליום הכיפורים הקרוב", כתב השופט, "אם אותם מגדלים היו רשאים לתת בעבר תעודות משלוח שלא למשחטה לצורך מנהג הכפרות - הם רשאים להמשיך ולעשות זאת... וזאת לצורך קיום מנהג הכפרות ביום הכיפורים הזה בלבד".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים