שתף קטע נבחר

צילמו עצמם בפסגת ההר, דקות לפני המוות

51 נהרגו בהתפרצות הר הגעש בהר אונטקה ביפן, הקטלנית ביותר במדינה מאז מלחמת העולם השנייה. ברגעים שקדמו לאסון תיעדו כמה מהמטיילים את כיבוש ההר, וגם את ענן האפר ברגעי האימה

51 בני אדם נהרגו כשהר הגעש אונטקה, מאתרי התיירות המועדפים במרכז יפן, התפרץ ללא אזהרה מוקדמת ב-27 בספטמבר. עוד 12 עדיין נעדרים. מדובר בהתפרצות הקטלנית ביותר ביפן מאז מלחמת העולם השנייה.

 

עוד חדשות בעולם :

סדרת חינוך: לתרגל שוויון בבית הספר לאבות

קלינטון או האפיפיור. מי יזכה בנובל לשלום?

מהמטרופולין לאמזונס: ברזיל בוחרת נשיא

 

בין הקורבנות ניתן היה למצוא שוחרי טיפוס שעובדים בחברת ביטוח מובילה, חברים שמתעניינים בצמחי בר, ומנהל באתר בנייה שתיעד את המתרחש כדי להראות לאשתו מה היא פספסה. יחד משקפים הקורבנות תמונה טיפוסית של המטיילים ביפן, אנשי מעמד הביניים שיצאו ליהנות משבת ראשונה של סתיו. רוב הקורבנות היו בני 30 עד 59, וחיו במרחק כמה שעות נסיעה מההר.

 

הידואמי טקאשי בן ה-41 היה בן תשעה מטפסים שעובדים בחברת ביטוח יפנית באזור טוקיו. רק שלושה מהם שרדו. בהלווייתו של הידאומי ביום חמישי הראה חבר ששרד למשפחתו את המכשיר הסלולרי של טקאשי, עם תמונות שצילם בדקות האחרונות של חייו.

 

תחילת ההתפרצות (צילום:AP Photo/Kyodo News) (צילום:AP Photo/Kyodo News)
תחילת ההתפרצות(צילום:AP Photo/Kyodo News)

"כשראיתי שהטלפון עדיין עובד, חשבתי שזה נס", אמר החבר הירויוקי, שביקש לחשוף רק את שמו הפרטי אחרי שהותקף בטוויטר כי פרסם כמה מהתמונות. טקאשי נראה מרוצה בתמונה האחרונה, למרות שהוא לא מחייך. "אולי הוא ראה סימני התפרצות", אמר חברו.

 

באחת התמונות נראה ענן "משייט" לעבר ההר בשמיים הבהירים והכחולים. בתמונה אחרת נראה שער למקדש על פסגת ההר, ובתמונה נוספת צילם את כמה מחבריו למסע. בתמונה האחרונה שהייתה בטלפון, דקות לפני מותו, מצולם הידאומי ליד שלט שעליו נכתב "פסגת הר אונטקה", ומרים את אגודוליו.

 

חיוך קל על ראש ההר. הידאומי (צילום:AP Photo/Kyodo News) (צילום:AP Photo/Kyodo News)
חיוך קל על ראש ההר. הידאומי(צילום:AP Photo/Kyodo News)

איזומי נוגושי, מנהל אתר בנייה בן 59, טיפס לבדו בזמן שהירומי, אשתו ושותפתו לטיולים, הייתה צריכה להישאר בעבודה. המצלמה הקטנה שלו ניזוקה במהלך האסון, אך כרטיס הזיכרון שבתוכה לא נפגע. באחת התמונות נראה ענן עשן אדירה, במה שעשויה להיות תחילת

ההתפרצות הקטלנית.

 

"זו תמונה מדהימה. הלוואי שהוא היה בורח במקום לצלם את התמונות האלה. הייתי מעדיפה אותו בחזרה", אומרת אשתו הירומי לאתר NHK. היא אמרה כי היא רוצה לטפס גם על ההר, אבל רק בעוד כמה שנים. "אולי 10 שנים אחרי. אני רוצה לראות מה שבעלי ראה".

 

 (צילום:AP Photo/Kyodo News) (צילום:AP Photo/Kyodo News)
(צילום:AP Photo/Kyodo News)
 

איזומי בראש ההר (צילום:AP Photo/Kyodo News) (צילום:AP Photo/Kyodo News)
איזומי בראש ההר(צילום:AP Photo/Kyodo News)
 

 

ליסואו איטו בן ה-54 אפילו לא היה זמן לאכול את ארוחת הצהריים שארז. אשתו, ששמה גם כן הירומי, סיפרה שהיא זיהתה את גופתו ביום

חמישי וקיבלה את התרמיל שלו, שהיה מכוסה באפר. היא הוציא את קופסת האוכל, ששרתה למרות חריץ בצד, ואז פתחה את המכסה. הסנדוויצ'ים של סלט הביצים שהכין היו שלמים. "מסכן, הוא היה צריך לאכול את זה", היא אמרה. "הוא בטח רעב עד עכשיו".

בעלה לא יאכל את כריכי סלט הביצים. הירומי (צילום:AP Photo/Kyodo News) (צילום:AP Photo/Kyodo News)
בעלה לא יאכל את כריכי סלט הביצים. הירומי(צילום:AP Photo/Kyodo News)

 

ניסיונות החילוץ אחרי ההתפרצות (צילום: רויטרס/ Kyodo) (צילום: רויטרס/ Kyodo)
ניסיונות החילוץ אחרי ההתפרצות(צילום: רויטרס/ Kyodo)

מטיילים בורחים מההר (צילום: AP Photo/Kyodo News) (צילום: AP Photo/Kyodo News)
מטיילים בורחים מההר(צילום: AP Photo/Kyodo News)

הר אונטקה, הר הגעש השני בגודלו במדינה שנמצא כ-210 קילומטרים מערבית לטוקיו, פלט סלעים וענני אפר לבנים גדולים ורעילים למרחק

של עשרות קילומטרים שהקשו על הראות. בעת ההתפרצות היו על פסגת ההר קרוב ל-250 מטפסים, בהם ילדים, אך רובם הגדול הצליחו לרדת מן ההר בכוחות עצמם עד לשעות הלילה.

 

הרי הגעש ביפן, אחת המדינות הפעילות ביותר בעולם מבחינה סיסמולוגית, מתפרצים לעתים קרובות אולם איש לא מצא את מותו מהתפרצויות אלה מאז שנת 1991. באותה שנה, התפרצות הר הגעש אונזן בדרום-מערב המדינה חוללה זרם פירוקלסטי (זרם שנראה כענן סמיך בצבעי אפור-שחור ומורכב מגזים לוהטים שנעים במהירות גבוהה) שגרם למותם של 43 בני אדם.

 

הרשות המטאורולוגית ביפן העלתה את ההתראה בהר אונטקה ל-3 בסקאלה של 1 עד 5. ההתפרצות הקודמת של ההר הייתה ב-1979.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:AP Photo/Kyodo News
איזומי בראש ההר
צילום:AP Photo/Kyodo News
מומלצים