שתף קטע נבחר

"מגייסים כספים לעזה כדי שתיהרס שוב"

לקראת פתיחת הוועידה הבינלאומית היום בקהיר לגיוס כספים לשיקום הרצועה לאחר "צוק איתן", מאמר המערכת ב"ניו יורק טיימס" קובע כי הכסף יגויס לשווא. הפלסטינים מקווים לגייס 4 מיליארד דולר בוועידה, שתתקיים ללא ישראל. גורם מדיני בכיר: "אין יחסים עם העולם הערבי בלי מו"מ"

התקווה הפלסטינית: היום תצא לדרך ועידה בינלאומית בקהיר, בירת מצרים, לשם יגיעו 30 שרי חוץ מרחבי העולם כדי לגייס כספים לשיקום ההריסות ברצועת עזה בעקבות מבצע "צוק איתן".

 

עוד בחדשות:

לידיעת הנופשים: השבוע במגמת התקררות

השריפה בגולן: שטח בגודל גבעתיים עלה באש

 

במהלך 50 ימי הלחימה נהרסו יותר מ-60 אלף בתים ו-5,000 בתי עסק. הממשלה הפלסטינית המאוחדת הציגה לפני כשבועיים תוכנית, שלפיה יידרשו ארבעה מיליארד דולר לתיקון נזקי המלחמה, וברשות מקווים לקבל את הסכום הזה בוועידה בקהיר. בין שרי החוץ שיגיעו יהיה גם מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי, וגם מזכ"ל האו"ם באן קי מון יגיע וינסה לגייס 1.6 מיליארד דולר לבקשת סוכנות הפליטים הפלסטינים של האו"ם, אונר"א, ולמען אלפי תושבי עזה.
ההריסות בעזה לאחר מבצע "צוק איתן" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ההריסות בעזה לאחר מבצע "צוק איתן"(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

למרות הרצון הטוב, יש מי שטוען כי הוועידה הזו היא למראית עין ולא תתרום בכלום לאור הסכסוך העקוב מדם זה שנים בין חמאס לישראל, שכלל שלושה מבצעים בשבע השנים האחרונות: "עופרת יצוקה", "עמוד ענן" ו"צוק איתן".

 

מאמר המערכת של "ניו יורק טיימס" טוען כי אין טעם בגיוס של מיליוני דולרים כדי לבנות את רצועת עזה בטענה שהיא עלולה להיהרס שוב במלחמה הבאה. "לאור ההיסטוריה הטרגית של האזור בשנים האחרונות, זה בלתי נמנע". לפי המאמר, המדינות התורמות ידרשו את סיום שיטת השחיתות ברצועת עזה ויביעו תמיכה מוחלטת בסמכויות הרשות הפלסטינית ובהנהגתה. ה"ניו יורק טיימס" מציין כי לדעתו יהיה צורך בהליך שקוף שיחבר בין הרצועה לגדה המערבית ובהגברת הסחר בין חמאס לפתח משני צדי המתרס.

 

"הדרך היחידה לפתרון ארוך טווח באזור היא להעלות לשלטון את המתונים ובכך לתת לפלסטינים עתיד שיוכלו לסמוך עליו", נכתב במאמר. "עם זאת, קריסת שיחות המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים מעלה את התהייה אם המדינות התורמות יסכימו להעביר כספים רבים כל כך למקום שהם מגדירים אותו חור שחור".

 

כולם מגיעים, רק לא ישראל

בזמן שנציגויות מרחבי העולם יגיעו לוועידה הבינלאומית בבירת מצרים, ישראל לא תהיה שם. גורמים מדיניים בישראל מודים כי ישראל רצתה לשלוח נציגים לוועידה, אך היא נדחתה על ידי מצרים בגלל הרגישויות הנוגעות לפלסטינים. "כל זמן שנתניהו מדבר על שלום אזורי, אך לא מקדם את השלום עם הפלסטינים, לממשלות ערביות כולל אלה שנמצאות בקשר איתנו לא נוח להיראות איתנו בפומבי", הסביר גורם ישראלי. "כשיהיה משא ומתן עם הפלסטינים, זה יוכל להביא את העולם הערבי. עם זאת, קיפאון לא מאפשר לאף מנהיג ערבי להזמין את ישראל לאירוע כמו זה. זה פשוט לא נוח ומשפיע גם על המאבק נגד דאעש".

פקח או"ם במפעל בטון בעזה מוודא שהחומרים לא מועברים למטרות טרור (צילום: AP) (צילום: AP)
פקח או"ם במפעל בטון בעזה מוודא שהחומרים לא מועברים למטרות טרור(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

יקרא לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. ג'ון קרי (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
יקרא לחדש את המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. ג'ון קרי(צילום: רויטרס)

גורם מדיני בכיר, המעורה בסוגיות הנוגעות לפלסטינים, טען כי אין פתרון לסכסוך כל עוד בונים בהתנחלויות ואין משא ומתן. "כל עוד נתניהו ממשיך לבנות, הוא יכול להמשיך לנאום באו"ם על יחסים חדשים עם העולם הערבי. זה לא יקרה כל זמן שאין משא ומתן עם הפלסטינים. כל התזה של נתניהו קורסת", אמר הגורם.

 

במהלך ביקורו בארצות הברית שמע ראש הממשלה מהממשל האמריקני כי טרם הוחלט להרים ידיים בנוגע לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. מזכיר המדינה קרי צפוי לקרוא לצדדים לשוב לשולחן המשא ומתן, אולם ההצהרה הפומבית שלו היא רק הכיסוי למאמצים שנעשים מאחורי הקלעים כדי לחזור לשולחן המשא ומתן.

 

"חידוש המשא ומתן היה חלק מהנושאים שעלו עוד במהלך מבצע 'צוק איתן' וגם לאחריו", מסביר גורם מדיני. "זה גם עלה בביקור של נתניהו אצל אובמה. השאלה כרגע היא לא מה קרי אומר, אלא מה מתרחש. יש שיחות מאחורי הקלעים ויש ניסיון לחזור לשיחות".

 

לפי גורמים בוושינגטון, קרי צפוי להיפגש בשולי כינוס התורמים עם נשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן, לאחר שנפגשו רק בחודש שעבר במטה האו"ם בניו יורק. סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה מפי גורם ממשל אמריקני כי קרי מתכנן להניא את אבו מאזן מלנקוט צעדים דיפלומטיים ש"יערערו מאוד" את המצב. ניתן להניח כי אחד מאותם צעדים, שלפי האמריקנים מסכנים את יציבות השיחות, הוא פנייה פלסטינית לבית הדין הבינלאומי בהאג.


פורסם לראשונה 11/10/2014 22:30

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים