שתף קטע נבחר

40 עדיין מנותקי קשר, הפינוי לישראל מתחיל

בנפאל נמשכים החיפושים אחר הנעדרת מיכל גילי צ'רקסקי. מטיילים מוכי טראומה מפונים מהמסלול במסוקים. טיסה של חברות הביטוח הגיעה לקטמנדו להשיב את הפצועים ארצה. ביקורת בנפאל על הממשלה, שמבטיחה: "נקים מערכת התרעה מסופות". הצבא המקומי: נחפור בשלג ונמצא את כולם

בחדר המצב של משרד החוץ שנפתח על רקע האסון ברכס האנפורנה בנפאל, מדווחים כי נכון לשעה 12:30 בצהריים (שבת) 40 ישראלים עדיין מוגדרים "מנותקי קשר" - כלומר, לא יצרו קשר עם קרוביהם בארץ. החיפושים אחר הנעדרת שיש חשש כבד לחייה, מיכל גילי צ'רקסקי, בת 36 מגבעתיים, נמשכים. סוכנות הידיעות AFP דיווחה כי מניין ההרוגים בנפאל עומד על 43, מתוכם 19 תיירים. היום התגלו 11 גופות.  

 

הבוקר החל פינוי מוסק של מטיילים מאזור מנאנג שבטרק ה"אנפורנה אראונד" לאזור שממנו ניתן להסיע מטיילים בכלי רכב. הפינוי, בניהול החפ"ק הקדמי של משרד החוץ, נעשה בשיתוף חברות הביטוח. במשרד החוץ הדגישו כי מדובר בישראלים שאינם בסכנת חיים, אך בשל הטראומה אינם מסוגלים להמשיך במסלול רגלית.

 

ראש אגף הטראומה ורפואה דחופה בהדסה, פרופ' אבי ריבקינד, ורופא בכיר במחלקה לקרדיולוגיה ילדים, ד"ר יוליוס גולנדר, יצאו גם הם לנפאל כדי לטפל ולהטיס חזרה לישראל את הפצועים ממפולת השלגים שפקדה את אזור האנפורנה השבוע. "אסור לשפוט את מצבם כעת, אלא רק בעוד מספר שבועות", אמר פרופסור ריבקינד. "כרגע הם מקבלים טיפול תומך. הם נכנסים כעת למאבק ארוך וממושך. מצבם הנפשי לא קל, הם עברו טראומה".

פרופסור ריבקינד. טס לסייע לישראלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
פרופסור ריבקינד. טס לסייע לישראלים(צילום: גיל יוחנן)

 

הלילה גם יצאה לדרך טיסה של חברות הביטוח שמטרתה לפנות את הפצועים מקטמנדו לישראל. לטיסה הצטרפו גם רופא מלווה ורופאת טיפול נמרץ. המטוס כבר הגיע לבירת נפאל, והוא צפוי להמריא ארצה מקטמנדו בהקדם האפשרי - אחרי שיושלם ההליך מול בית החולים בקטמנדו להטסת הפצועים.

 

שגרירות ישראל בקטמנדו, יחד עם החפ"ק הקדמי במנאנג וחדר המצב, ממשיכים לעדכן את רשימות מנותקי הקשר באופן רצוף. חשוב להדגיש כי "מנותקי קשר" אינם מוגדרים בהכרח נעדרים, וסיבות שונות יכלו לגרום לכך שטרם נוצר איתם קשר - ובראשן קשיי התקשורת באזורי הטרקים או חוסר מודעות של המטיילים לכך שאירע בכלל אסון.

החילוץ באנפורנה (צילום: שגרירות ישראל בנפאל) (צילום: שגרירות ישראל בנפאל)
החילוץ באנפורנה(צילום: שגרירות ישראל בנפאל)

 (צילום: שגרירות ישראל בנפאל) (צילום: שגרירות ישראל בנפאל)
(צילום: שגרירות ישראל בנפאל)

 (צילום: שגרירות ישראל בנפאל) (צילום: שגרירות ישראל בנפאל)
(צילום: שגרירות ישראל בנפאל)

 (צילום: שגרירות ישראל בנפאל) (צילום: שגרירות ישראל בנפאל)
(צילום: שגרירות ישראל בנפאל)

החילוץ ברכס האנפורנה. מזג האוויר היום מסייע למחלצים (צילום: EPA) (צילום: EPA)
החילוץ ברכס האנפורנה. מזג האוויר היום מסייע למחלצים(צילום: EPA)

ארונו של נדב שהם ממצפה הושעיה שנהרג באסון צפוי להגיע הערב לישראל. ארונותיהם של שני ההרוגים הישראלים האחרים, תמר

אריאל ממשואות יצחק ואגם לוריא מקיבוץ יפעת, יגיעו בתחילת השבוע.

 

אחיה של הנעדרת מיכל גילי צ'רקסקי, ליאור קורן, אמר הבוקר ל-ynet: "אנחנו ממתינים כרגע למידע מהמחלצים. ממידע שקיבלנו מאנשים בשטח שראו אותה, עולה שהיא נשארה כמעט בוודאות ממש בפסגה. סיפרו לנו שהמדריך שלה עזב אותה, ברח, ומגורמים רשמיים אנחנו יודעים שהוא הגיע למטה בלעדיה - עם התרמיל שלה".

 

כלי תקשורת בנפאל דיווחו הבוקר כי רוב המטיילים הזרים שנקלעו לאזור סופת השלגים הקטלנית כבר פונו, אבל המאמצים לאתר את המטיילים שנותרו מאחור נמשכים. לפי הדיווחים מנפאל, אף שיותר מ-200 בני אדם כבר חולצו מההרים בסביבה ונלקחו לכפרים ועיירות הנמצאים בסמוך, עשרות עדיין תופסים מחסה בבקתות מבודדות בהרים. יאמה בהדור צ'וקהייל, שמסר את המידע בשם ממשלת נפאל, אמר כי השמיים הבהירים ומזג האוויר הנוח מסייעים היום למאמצי החילוץ.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

איש הצבא שמוביל את החיפושים, נירנג'ן שרסתה, אמר: "החיילים שלנו יחפרו בשלג כדי לוודא שאנחנו לא משאירים אף לא גופה אחת מאחור. הם צריכים להיות מהירים מאוד כדי לסיים את המבצע לפני הערב".

 

מדריך: "מצאתי אוכל בתיק של הישראליות ושרדתי"

סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה כי מונצ'נג לאמה, מדריך נפאלי בן 35 שהדריך שתי בנות ישראליות, סיפר שמצא עצמו בלב הסופה בשעה שהקים עבורן אוהל. "פתאום התחיל לרדת גשם ותפסתי מחסה בין שני סלעים", סיפר לאמה, שחולץ רק אתמול כשהוא סובל מכוויות קור ופציעות קלות.

 

"בבוקר שלמחרת כבר לא יכולתי לצעוד כי הרגליים שלי היו תקועות בשלג. הבנתי שאוכל לצאת רק כשהשלג יימס", סיפר לאמה. הוא אמר כי שמר על כוחותיו על ידי אכילת אגוזים, שוקולדים ובננה שמצא בתיקיהן של הבנות הישראליות: "זה שמר אותי בחיים 48 שעות". הוא אמר כי הוא אינו יודע מה עלה בגורלן של שתי הבנות.

 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

בינתיים נמשכת בנפאל עצמה הביקורת של גורמים בענף התיירות על הממשלה. רבים בענף טוענים כי ניתן היה לחזות את מזג האוויר הקשה ולהזהיר את המטיילים, ומזהירים כי האסון עלול לפגוע קשות בתיירות למדינה - ממקורות ההכנסה העיקריים של נפאל.

 

לפי דיווחים, השירות המטאורולוגי של נפאל אמנם פרסם התרעה אחת לקראת סופת הציקלון "הודהוד" (שגרמה לסופת השלגים) בתחילת

השבוע, אולם ההתרעה הזו לא הובלטה והייתה מאוחרת מדי. מטיילים שהיו כבר בעומק מסלול הטרקים באזור לא קיבלו את ההתרעה, ולכן לא יכלו להיערך בהתאם.

 

ראש ממשלת נפאל, סושיל קואירלה, הודיע כי ארצו תקים מערכת התרעה חדשה ומשוכללת יותר שתמנע אסונות דומים בעתיד. ממשלתו גם הודפת את הטענה שלא הוזנקו די מסוקים ומחלצים לזירת האסון, ומדגישה כי שלחה למוקדי הפגיעות 7-8 מסוקים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
מאמצי החילוץ באנפורנה
צילום: AP
מומלצים