שתף קטע נבחר

סער: "ההכרה בלאום הארמי עושה צדק"

בטקס לרגל ההכרה בלאום הארמי כלאום רשמי אמר מנהיג גיוס הנוצרים לצה"ל: "ההחלטה מסייעת לנו להרים ראש בגאווה". ח"כ חנין זועבי: "החלטה הזויה של מדינה שיודעת שנכשלה בניסיונות להחליש את הזהות הערבית"

כנס הכרה ברשמיות הלאום הארמי הפך למפגן תמיכה של העדה הנוצרית במדינת ישראל ולגיוס לצבא: יום לאחר שפעוט מגוש חלב הפך לראשון בישראל שבתעודת הזהות של הוריו נרשם כי הלאום שלו הוא ארמי, נערך הערב (יום ג') בנצרת עילית טקס לרגל הכרת הלאום כלאום רשמי במדינת ישראל. שר הפנים הפורש גדעון סער אמר בטקס כי "ההחלטה שקיבלתי להכיר בלאום הארמי, היא החלטה שעושה צדק לפני כל דבר אחר".

 

הנואמים בטקס התייחסו לחשיבות הגיוס לצה"ל והגברת השייכות למדינת ישראל. המנהיג הרוחני לפורום גיוס הנוצרים דוברי הערבית לצה"ל, האב גבריאל נדאף, אמר במהלך הטקס: "בשמי ובשם העדה הנוצרית אני רוצה להודות לשר הפנים מקרב לב על זה שהיה קשוב קשב רב לעדה הנוצרית במדינת ישראל ועל תמיכתו בנו. העדה הנוצרית שואפת היום להשמיע את קולה בצורה ברורה במרחב החברתי, כלכלי, אקדמי והפוליטי במדינת ישראל. חבריה מבקשים שיהיו פעילים בחברה הישראלית באופן פעיל כאזרחים יצרניים ושווי זכויות".

 

נדאף אמר עוד כי "יכולותיהם של בני העדה הנוצרית בישראל להעשיר את החברה הישראלית, השינוי אותו אפשרת - רישום בתעודת הזהות כארמי נוצרי ולא כערבים נוצרים, איננו רק שינוי אלא שינוי מהותי ומשמעותי. זה צעד היסטורי ורק אנשים גדולים עושים מהפכות. הכומר הוסיף עוד כי "כואב לנו על גורלם של אחינו הארמים הנוצרים הנמצאים בכל רחבי המזרח התיכון, ונטבחים יום יום. החלטת שר הפנים מסייעת לנו להרים ראש בגאווה ולהרגיש במדינת ישראל פתוחים, חופשיים ומוגנים".

 

השר סער אמר בטקס בהתייחסו לדבריו של הכומר כי "זאת הזדמנות נוספת לדבר על הערכתי העמוקה לאומץ לבו ולמנהיגותו של גבריאל נדאף, לדרך שהוא מוביל. כל איש ציבור שמגיע בחייו לעמדת קבלת החלטות שמשפיעות על הציבור, צריך לשאול את עצמו מה הדבר הנכון שצריך לעשות ואיך אני יכול לקבל החלטות שעושות צדק".

 

בנוגע להחלטתו להכליל את המוצא הארמי תחת סעיף הלאום בתעודת הזהות אמר השר סער כי "הארמים במהלך השנים סבלו מרדיפות ומדיכוי ואפליה. ישראל היא מדינה יהודית, וחייבת להגן על המיעוט הזה. אני מבקש שתראו את ההחלטה הזאת לא רק כאישית, אלה גם כהחלטה שקיבלתי בשם בני עמי, העם היהודי".

 

זועבי: "ערבים נוצרים ימשיכו להיות חלק מהעם שלהם" 

ח"כ חנין זועבי (בל"ד) הביעה תרעומת בעקבות הטקס וההכרה בלאום הארמי. "שום תכסיס פוליטי להחליש את הערבים הנוצרים ולנתק אותם מהעם שלהם לא יצליח. יש קומץ שמזדהה עם המדכא, אז הוא יזדהה בלי או עם חוק, בלי הכרה בלאום מדומה שאין לא כל קשר עם המציאות העכשווית, או עם הכרה. זה לא ישנה הרבה. הערבים הנוצרים ימשיכו להיות חלק בלתי נפרד מהעם שלהם. זה עניין של זהות, שייכות, חוסן לאומי ומוסר אישי שישראל עם כל הגזענות שלה לא יכולה לשנות".

 

זועבי אמרה עוד כי "מה שאנחנו לומדים מהחלטות הזויות כאלה הוא הפאניקה של המדינה שיודעת שהיא נכשלה בכל הניסיונות שלה להחליש את הזהות הערבית, ואת השייכות שלנו לעם הפלסטיני, והיא נותנת אותות חולשה ומניפולציות הזויות".

 

בנוגע לגיוס הנוצרים לצה"ל אמרה ח"כ זועבי כי "הנתונים מדגישים שאין כל שינוי בין לפני ואחרי כל הפורומים הבזויים של זרועות המדינה הערבים וסוכניה חסרי הכבוד העצמי, גם ערבים נוצרים וגם ערבים מוסלמים ימשיכו להתגייס במספרים זנוחים, הרי לדאעש יש אנשים שמתגייסים, אז אי שפיות תישאר בעולם, מה שגם המדינה מנצלת את המצוקה הכלכלית של הערבים".

 

עוד אמרה זועבי כי "כשהמדינה תיתן אופציה כלכלית של עבודה והשכלה גבוהה לנוער הערבי, ותראו איך מספר המתגייסים יירד בצורה דראסטית. לא מתגייסים לצה"ל בגלל אידיאולוגיה ציונית, אלא בגלל סגירת כל ההזדמנויות האחרות. ויותר חשוב מכל זה, זה שהדבר היחידי שבאמת מתחזק אצל הנוער זה הזהות הערבית שלהם, וזה ימשיך ויתחזק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
השר גדעון סער
צילום: מוטי קמחי
מומלצים