שתף קטע נבחר

"יעלון נפגש עם השגרירה באו"ם רק כי לא הספקנו לבטל"

גורמים אמריקנים גילו כי גם את הפגישה של שר הביטחון עם שגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאוור התכוונו בממשל האמריקני לבטל - אבל הבקשה הגיעה ללשכתה מאוחר מדי. דוברי הממשל התחמקו מלהגיב על הסירוב של בכירים להיפגש עם יעלון שנחשף ב-ynet

לא רק ביידן וקרי - גם הפגישה של יעלון עם שגרירת ארה"ב באו"ם כמעט שלא התקיימה. גורמי הממשל שדחו את הבקשות של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון להיפגש במהלך ביקורו בארה"ב עם בכירים אמריקנים, בהם סגן הנשיא ג'ו ביידן, מזכיר המדינה ג'ון קרי והיועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, התכוונו למנוע גם את הפגישה עם השגרירה סמנתה פאוור - אלא שהבקשה הגיעה מאוחר מדי.

 

גורמים אמריקנים סיפרו אתמול (ו') לסוכנות הידיעות AP כי הבקשה למנוע את פגישת יעלון ופאוור הגיעה מאוחר מדי ללשכתה של פאוור ואי אפשר היה לבטלה. הפגישה התקיימה בניו יורק והייתה קרה, ובה מתחה הדיפלומטית האמריקנית ביקורת על הבנייה הישראלית בהתנחלויות.

פגישת יעלון עם סמנתה פאוור. כמעט בוטלה (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
פגישת יעלון עם סמנתה פאוור. כמעט בוטלה(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

היה זמן לביקור בגראונד זירו בניו יורק (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
היה זמן לביקור בגראונד זירו בניו יורק(צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
 

מוקדם יותר פורסם לראשונה ב-ynet כי ממשלו של הנשיא ברק אובמה מנע משר הביטחון משה (בוגי) יעלון להיפגש עם בכירים בצמרת הממשל במסגרת ביקורו בוושינגטון. בכך סגרו בוושינגטון חשבון עם יעלון על התבטאויות שיוחסו לו נגד קרי, ובהן זו שנחשפה ב"ידיעות אחרונות". לפי אותה התבטאות, כינה שר הביטחון בשיחות סגורות את קרי "משיחי ואובססיבי" ואף אמר: "הדבר היחיד שיכול להציל אותנו הוא שקרי יזכה בפרס נובל ויניח לנו במנוחה".

 

אחרי במשרד הביטחון העדיפו לא להגיב, גם דוברי הממשל האמריקני נמנעו היום מלהתייחס לדחיית הבקשות של נציגי יעלון לפגישות בצמרת האמריקנית. במקום, הם הדגישו את העובדה שהוא נפגש עם מקבילו שר ההגנה צ'אק הייגל. "אני לא יכול לדבר על פגישות שלא התרחשו", התעקש בתגובתו דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט. "אני מבין ששר הביטחון הישראלי נפגש עם מקבילו האמריקני. אני יכול לדבר על הפגישה שכן התקיימה".

 

בדבריו הסביר הדובר למעשה מדוע התקיימה פגישת הייגל-יעלון: "ארה"ב מייחסת חשיבות ליחסי הביטחון החזקים שיש לנו עם ישראל. קשרינו עם ישראל חזקים יותר מאשר עם כל מדינה אחרת, ולכן לפגישות כאלו בין שר הביטחון הישראלי לשר ההגנה הייגל ניתנת עדיפות", הוסיף ארנסט.

 

גם דוברת מחלקת המדינה ג'ן סאקי הבהירה שאינה מכירה את סדר היום של שר הביטחון ואינה יכולה להגיב על דחיית פגישות של בכירים שאינם ממחלקת המדינה. לגבי העובדה שמזכיר המדינה קרי לא נפגש עם יעלון - אף שהיה בעיר בעת ביקור השר הישראלי - אמרה הדוברת האמריקנית שאין לה מה לעדכן בנוגע ל"דיבורים פנימיים על פגישות. הוא נפגש עם השר הייגל, שהוא המקביל לו, וזהו הנוהל הסטנדרטי".

 

זהו אולי הנוהל המקובל בממשל האמריקני כשמדובר בשרי ההגנה של רוב המדינות, אבל ברובם המוחלט של המקרים - כששרי הביטחון של ישראל ביקרו בוושינגטון, הם נפגשו עם הגורמים הבכירים ביותר שנמצאו אז בבירה האמריקנית. בעבר נהג אף הנשיא להיכנס לחדר ולשוחח עם האורח הישראלי גם אם לא נקבעה פגישה ביניהם, אך כאמור יעלון לא זכה לראות מעמד שכזה.

פורסם לראשונה 24/10/2014 23:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
יעלון. "זה הנוהל הסטנדרטי"
צילום: עידו ארז
מומלצים