שתף קטע נבחר

הבריחה משבי בוקו חראם: נערות מעידות

הן הוכו, נאנסו, אולצו להשתתף בלחימה, להתאסלם וגם להתחתן עם החמושים, אך עשרות מהן הצליחו לברוח מידי הארגון האיסלאמי הקיצוני המטיל אימתו בניגריה. עדויותיהן מהשבי הפכו גם לסרטון אנימציה קצר

נשים ונערות שנחטפו על ידי חמושי הארגון האיסלאמי בוקו חראם בניגריה אולצו להשתתף בלחימה, הוכרחו לפתות גברים למלכודת וגם להתחתן עם שוביהן - כך עולה מדו"ח שפרסם אתמול (יום ב') ארגון זכויות האדם Human Rights Watch.

 

עוד חדשות בעולם :

כשל אבטחתי: צעיר התנגש בר"מ בריטניה

איפה מוכרים בעולם קרטון חלב ב-42 שקל?  

ארדואן התלונן: הקריקטוריסטים יצאו למלחמה

 

הארגון ראיין בנות ערובה לשעבר של החמושים, שתיארו את ההתעללויות הפיזיות והנפשיות שמהן סבלו, שכללו מכות ואונס. הדו"ח מתפרסם על רקע מתקפות וחטיפות מחודשות של לוחמים החשודים בהשתייכות לבוקו חראם. זאת למרות הודעת הממשלה על השגת הפסקת אש עם המורדים ואף שחרורן הצפוי של יותר מ-200 נערות שנחטפו על ידיהם באפריל.

 

 

ארגון הזכויות שוחח עם 46 קורבנות חטיפה, בהן בנות שהצליחו להימלט משוביהן שפשטו על בית הספר בכפר צ'יבוק לפני כחצי שנה בצפון-מזרח ניגריה. אחת הקורבנות סיפרה לארגון זכויות האדם כיצד אולצה לשכב על הדשא ולהחזיק בידיה תחמושת בזמן שהחמושים לחמו. "כשכוחות הביטחון הגיעו לזירה והחלו לירות עלינו, נפלתי לרצפה מפחד. הלוחמים גררו אותי על האדמה בעודם מנסים לברוח לבסיסם", העידה בת ה-19.

 

בקרב אחר, סיפרה הצעירה כיצד הכריחו אותה לגשת לחבורה של חמישה גברים ולפתות אותם להגיע למקום שבו התחבאו לוחמי בוקו חראם. לפי המתועד בדו"ח, הלוחמים עשו לגברים "אמבוש", קשרו אותם ושיספו גרונות ארבעה מהם. לאחר מכן העבירו את הסכין לצעירה והורו לה להרוג את האדם החמישי. "רעדתי מאימה ולא הצלחתי לעשות את זה. אשתו של מנהיג המחנה לקחה את הסכין והרגה אותו בעצמה", סיפרה.

 

BBC: סיפורן של שלוש בנות הפך לסרט אנימציה 

 

לוחמי בוקו חראם חטפו נשים ונערות רבות במהלך תקיפותיהם. הקורבנות ששוחחו עם HRW הוחזקו למשך תקופה של בין יומיים לשלושה חודשים. הן כולן נחטפו מכפריהן בעודן עובדות בחוות או לומדות בבית ספר.

 

"נירה בכל מי שלא נראה צעיף על פניה"

רבות סיפרו כיצד הותקפו, נאנסו ונאלצו להתחתן עם החמושים לאחר שהכריחו אותן להתאסלם. אחת סיפרה כיצד קשרו חבל סביב צווארה ואיימו עליה שיערפו את ראשה אם תסרב להתכחש לדתה. אחרת, בת 15, אמרה כי התלוננה בפני החמושים כי היא צעירה מכדי להינשא, אך המפקד ביטל את דבריה וסיפר לה שבתו בת ה-5 התחתנה בשנה שעברה.

הבריחה מהמשאית ()
הבריחה מהמשאית

שלוש נערות שנחטפו מכפר צ'יבוק שוחחו עם רשת BBC הבריטית. לאמי ומריה קפצו מהחלק האחורי של משאית וברחו משוביהן. חאג'רה נלקחה למחנה, אבל הצליחה לברוח לאחר מכן עם נערה נוספת.

 

תמלילי השיחות של הנערות עם עיתונאי ה-BBC הפכו לסיפור אנימציה, שנועד להגן על זהותן. "חשבתי לעצמי, עדיף שהאנשים

האלו יירו בי מאשר שישפילו אותי", סיפרה חג'ארה. "הם כל הזמן הכריחו אותנו לעטות צעיפים על פנינו: 'נירה בכל נערה שנראה בלי צעיף, וכל מי שתקפוץ החוצה תמות'".

 

"בצהריים", מספרת חג'ארה, "ריכזו אותנו ביער. חלק מהבנות היו עייפות ושכבו על האדמה. אני לא הצלחתי לשכב גם. אלוהים ביקש ממני ללכת. אז הלכתי. נערה נוספת הצטרפה אליי. הלכנו מעט ומדי פעם התכופפנו והעמדנו פנים שאנחנו מחפשות משהו שנפל לנו. אחר כך התחלנו לרוץ".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אחת הנשים ששוחחה עם ארגון הזכויות HRW
מומלצים