שתף קטע נבחר

המבקר: חשדות לפלילים במע"צ החדשה

השופט בדימוס שפירא העביר למשטרה חומר הקשור למכרזים שהתקבלו במהלך כהונת מנכ"ל נתיבי ישראל שי ברס. תגובתו: "זה מפתיע ותמוה"

פרסום ראשון: מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא העביר למשטרה חומרים נוכח חשדות לפלילים בפעילות חברת "נתיבי ישראל" (לשעבר מע"צ). ל-ynet נודע שהחומרים עוסקים בין השאר בהתנהלות של מכרזים שונים בתחילת העשור תחת המנכ"ל שי ברס.

 

גורמים המעורים בפרשה סיפרו שבמהלך הבדיקה עלו שאלות לגבי זהות זוכי המכרזים וכן לגבי תשלומים שונים שאישרה החברה לקבלנים לאחר זכייתם. במשרד מבקר המדינה אישרו כי במסגרת הבדיקה הועברו חומרים לבדיקת המשטרה.

 

כאמור, בין היתר עסקה בדיקת המבקר בהתנהלותם של המנכ"ל לשעבר ברס והיועץ החיצוני שמינה – דוד גת. בקיץ 2010, אחרי שברס נכנס לתפקיד, הוא מינה את עצמו ליו"ר ועדת המכרזים העליונה ובאופן מפתיע מינה את גת לראש ועדת החריגים. זה היה מהלך מנוגד לנוהג שרווח עד אז: מינוי עובדי חברה לתפקיד. ברס גם הזיז מהתפקיד את עובד החברה שעמד בראש הוועדה עד אז.

 

על מינויו של גת נמתחה בזמנו ביקורת, הן מאחר שהיה אחד מבעלי חברת "חירם גת" (שקרסה בתחילת שנות ה-2000 לאחר שצברה חובות של מאות מיליוני שקלים), ובעיקר נוכח העובדה שהגיע מן השוק הפרטי והוא מקושר לקבלנים שבעניינים התבקש לפסוק במסגרת תפקידו.

 

זמן מה לאחר כניסתו של גת לתפקיד הורתה רשות החברות לעצור את עבודתה של ועדת החריגים, כיוון שהתברר שאישרה תשלומים שנויים במחלוקת בגובה עשרות מיליוני שקלים. רשות החברות פנתה למשרד רואי חשבון חיצוני כדי שיבדוק את התנהלות הוועדה, ובמקביל דרשה להפסיק את עבודתו של גת, אך ברס סירב. לבסוף עזב ברס את תפקידו והעברת התשלומים שאישר גת לקבלנים הוקפאה.

 

ייתכן שבמקביל למענה לשאלות של מבקר המדינה בקרוב תתבקש חברת נתיבי ישראל להשיב גם על שאלות המשטרה, שכבר החלה בבחינת הממצאים שהעביר אליה השופט שפירא.

 

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "החברה העבירה התייחסות מפורטת למשרד מבקר המדינה וכבר תיקנה את הליקויים שעלו בבדיקתו. חוק מבקר המדינה בעצמו אוסר על כל התייחסות לממצאי הביקורת ולכן החברה לא תוכל להתייחס לגופן של טענות. יחד עם זאת, לחברה לא ידוע על בדיקה נוספת המתבצעת מעבר לבדיקת המבקר או על חשדות לפלילים".

 

עורכי דינו של שי ברס, נבות תל-צור וטל שפירא, מסרו בתגובה: "בכל התנהלותו כמנכ"ל חברת נתיבי ישראל לא היה מעולם שמץ חשד לפלילים. מדובר בידיעה תמוהה ומפתיעה שאינה עולה בקנה אחד עם האופן שבו התנהל הליך הביקורת. בטיוטות דו"ח הביקורת, במגעים הרבים שהתקיימו עם צוות הביקורת ועם מבקר לא עלו היבטים פליליים כלשהם. טיוטות דו"ח הביקורת תוקנו ורוככו לאורך ההליך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים