שתף קטע נבחר

בשיא העימות עם ישראל: "ארה"ב משתפת פעולה עם איראן"

לאחר שבכירים בוושינגטון כינו את נתניהו "פחדן שלא היה לו אומץ לתקוף את הגרעין", אומרים גורמים אחרים כי האמריקנים משתפים פעולה מאחורי הקלעים עם טהרן - ואף ריככו את עמדתם כלפי חמאס וחיזבאללה. דובר במועצה לביטחון לאומי: אין משבר

אחרי המתקפה חסרת תקדים מצד בכירים בוושינגטון נגד ראש הממשלה, והביקורת על בנייה בירושלים, בבית הלבן טענו הלילה (ד') כי אין משבר ביחסים בין המדינות. במקביל, מדווח מגזין "וול סטריט ג'ורנל" על רגיעה בעוינות ושיתוף פעולה שקט בין ארה"ב לאיראן.

 

דובר במועצה לביטחון לאומי אליסטר בסקי, אמר בשיחה עם ynet כי ארה"ב "לא מאמינה שיש משבר ביחסים. הם נותרו חזקים כמו תמיד, הקשרים בין המדינות שלנו בלתי מעורערים". בסקי הוסיף כי "לפעמים אנחנו לא מסכימים עם פעולות של ממשלת ישראל ואנחנו חייבים להעלות את הדאגות שלנו, כך למשל בנושא מדיניות ההתנחלויות". לדבריו, ארה"ב "מעלה הטענות כשותפה שמודאגת עמוקות לגבי עתיד ישראל. אנחנו רוצים לראות אותה חיה בשלום ובביטחון עם שכנותיה".

 

בוושינגטון לא רוצים להחריף את העימות עם ישראל, במיוחד לא בעת הזאת - שבוע לפני בחירות האמצע לבית הנבחרים האמריקני. "שמענו את ההערות של ראש הממשלה", אמרה דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ג'ן סאקי, "המדיניות שלנו ברורה ונוגעת לממשלים רבים. אנחנו מתנגדים לצעדים חד צדדים שיקבעו מראש את תוצאות המשא ומתן על עתיד ירושלים", הוסיפה ולא התייחסה ישירות לביקורת של נתניהו על "המוסר הכפול" של ארצה.

 

דטאנט בין וושינגטון לטהרן

אתמול פרסם העיתונאי האמריקני ג'פרי גולדברג דברים שאמרו בכירים בממשל האמריקני על ראש הממשלה. אחד מהם כינה את ראש הממשלה בנימין נתניהו Chickenshit (פחדן עלוב). גולדברג סיפר כי במהלך השנים כינו גורמי ממשל בוושינגטון את נתניהו כסרבן, רברבן, קצר ראייה, אטום, שחצן ולוקה בתסמונת אספרגר - ואמרו כי "לא היה לו אומץ לתקוף באיראן".

 

הביקורת החריפה שפורסמה במגזין "אטלנטיק" הגיעה על רקע חילופי המהלומות בין ישראל וארה"ב סביב החלטת נתניהו להורות על בנייה של יותר מאלף יחידות דיור במזרח ירושלים. גולדברג טען כי המהלך הזה הוא סימן נוסף שממשל אובמה וממשלת נתניהו נמצאים בדרך למשבר רחב היקף החמור ביותר בין המדינות שהיה אי פעם.

 

בעוד מערכת היחסים עם ישראל מתנהלת בפומבי, מאחורי הקלעים ארה"ב ואיראן סיכמו על שיתופי פעולה שקטים. "וול סטריט ג'ורנל" דיווח הלילה כי מערכת היחסים בין שתי המדינות נמצאת בתקופת רגיעה. מקורות אמריקניים וערביים אמרו לעיתון כי בפועל הוקפאו מעשי העוינות בין שתי המדינות ומתקיימים שיתופי פעולה עקיפים.

 

מו"מ עקיף עם חמאס, מודיעין למקורבים לחיזבאללה

ארה"ב ואיראן יישרו קו בשורה של נושאים כבר במהלך החודשים האחרונים, בין היתר בנושא קידום פתרון פוליטי לשלום בבגדד ובקאבול ושיתוף פעולה שקט נגד דאעש בסוריה ובעיראק. אך לאחרונה עשו האמריקנים צעד נוסף - ממשל אובמה העביר לטהרן מסרים באמצעות גורמים שמקורבים לראש ממשלת עיראק החדש חיידר אל-עבדי והאייאתולה עלי סיסטני, מנהיג הדת השיעי הבכיר בעיראק.

 

על פי הדיווח, ארה"ב ריככה את עמדתה כלפי השלוחות האיראניות - חמאס וחיזבאללה, ניהלה מו"מ עקיף עם חמאס על הפסקת ירי הרקטות לעבר ישראל וסיפקה מודיעין לגורמים בממשל הלבנוני שמקורבים לחיזבאללה על יריביהם הסונים באזור.

 

באופן רשמי האמריקנים מכחישים את קיומו של תיאום ישיר עם איראן נגד דאעש, אך המגזין טוען כי מציתותים לתשדורות בין גורמים איראניים עולה כי מאז שחידשה ארה"ב את מעורבותה הצבאית בעיראק בחודש אוגוסט, משמרות המהפכה הורו במפורש לכוחות המקומיים שמקושרים אליהם שלא לפגוע באנשי צבא אמריקנים.

 

קצין מודיעין אמריקני אף טען כי שיעים בעיראק רצו לתקוף את שגרירות ארה"ב, אך קיבלו הוראה מגנרל קאסם סולימני, מפקד "כוח קודס", יחידת עילית של משמרות המהפכה, שלא לפגוע באמריקנים אלא אם הם נכנסים לשטחם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
נתניהו ואובמה בפגישתם בבית הלבן
צילום: AFP
מומלצים