שתף קטע נבחר

היסטוריה של אלימות: האוהד נעצר 11 פעמים

בדיון בוועדה בכנסת סיפר נציג המשטרה שאלרואי ידעי, שתקף את ערן זהבי בדרבי, הסתבך שוב ושוב במשחקי כדורגל. הוא הורחק מהמגרשים 7 פעמים

לאלרועי ידעי (41) מיפו, אוהד הפועל תל אביב שפרץ אמש (יום ב') לכר הדשא ותקף את ערן זהבי, יש היסטוריה של אלימות במגרשי הכדורגל. הבוקר דנה באירועים ועדת הכנסת למניעת גזענות ואלימות בספורט, ובמהלכה אמר ראש חטיבת האבטחה במשטרת ישראל כי ידעי נעצר בעבר 11 פעמים במשחקי כדורגל והורחק שבע פעמים מהמגרשים. היום האריך בית משפט השלום את מעצרו בשלושה ימים.

 

ידעי (שידוע גם בכינויו "פואד") הוא דמות דומיננטית בקהל אוהדי הקבוצה. באחד המקרים, שהתרחש לפני שש שנים והגיע לבית המשפט, הוא זוכה מעבירות של העלבת עובד ציבור והתנהגות פרועה בציבור.

 

במהלך משחקה בספטמבר 2008 באצטדיון בלומפילד ביפו, הוא התבקש על ידי שוטר לרדת מגדר שעליה עמד ושממנה הושלכו חפצים לעבר המגרש, לכאורה. ידעי, על פי כתב האישום, סירב לבקשה וצעק לעבר השוטר: "השוטרים זונות, אתם סתם עושים בלגאן". בהמשך, נטען, שר עם הקהל שיר ובו השורה: "אני רוצה לדחוף שוטר לפסי הרכבת".

 

השופטת הדסה נאור מבית המשפט השלום בתל אביב קבעה כי הטענות לזריקת החפצים לא הוכחו ואף נשללו על ידי השוטר, עד התביעה היחיד לאירועים. האחרון הסביר כי למעשה "התעורר חשש שעם סיום המחצית הראשונה במשחק, וירידת השופטים לחדרי ההלבשה, ייזרקו חפצים לעברם".

 

שאר טענות כתב האישום - חלקו המרכזי של ידעי בעידוד, סירובו לרדת מהגדר, דבריו לשוטר והשתתפותו בשירה - לא היו נתונות במחלוקת. עם זאת, קבעה השופטת כי גם אם תצא מנקודת הנחה שהנאשם אמר בלהט האירוע את המיוחס לו, "ניתן לראות שמדובר באמירה כוללנית ולא קונקרטית, שמכוונת כלפי ציבור השוטרים בכללותו ולא כלפי שוטר ספציפי". לדבריה, "לא מדובר בביטוי חמור וקיצוני באופיו הפוגע בליבה העמוקה של כבוד האדם או שעלול לפגוע באופן מילוי תפקידו הציבורי של השוטר". על עבירה זו בלבד, הסבירה, אין בכוחה לגרום להרשעתו בהעלבת עובד ציבור.

ידעי תוקף את זהבי, נעצר ומובל לתחנת המשטרה (צילום: ראובן שוורץ) (צילום: ראובן שוורץ)
ידעי תוקף את זהבי, נעצר ומובל לתחנת המשטרה(צילום: ראובן שוורץ)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)
 

ידעי זוכה גם מסעיף התנהגות פרועה במקום ציבורי, על בסיס קביעת השופטת כי שירת השיר "הנושא בחובו תוכן מרגיז ובעל מסרים אלימים אין בה מספיק להגביל את חופש הביטוי ולהצדיק התערבות של המשפט הפלילי". לדבריה, ההגנה על חופש הביטוי כוללת גם את שירת האוהדים, "ולמרות הסלידה וההסתייגות מאופי השיר, אין מדובר בשיר המזעזע את אמות הסיפים של הסובלנות ההדדית".

 

נאור הדגישה כי "ראוי לשנות את השיח גם במגרשי הכדורגל", והוסיפה כי "סגנון השירה, כפי שבא לידי ביטוי במקרה זה, אינו ראוי, גס ומצביע על חינוך לקוי והיעדר תרבות. הוא גורם קרוב לוודאי להדרת רגליהם של אוהדים רבים וטובים שסגנונם שונה ותרבותי ממגרשי הכדורגל".

 

השתלשלות האירועים האלימים במשחק אמש החלה בדקה ה-33, עם פריצת ידעי לכר הדשא. הוא פנה לערן זהבי, התעמת איתו ולאחר שניות ארוכות - ללא התערבות כוח אבטחה או שיטור - אף תקף אותו פיזית. זהבי הגיב, והצדדים חלוקים לעת עתה אם הוא פעל מתוך הגנה עצמית בלבד או שמא ניסה להכות את האוהד.

 

מעט לאחר העימות הורחק זהבי בכרטיס אדום על ידי השופט רועי ריינשרייבר, ומחאתו גררה מהומה והפסקה ארוכה במשחק. אנשי מכבי תל אביב שקלו באותם רגעים לרדת עצמאית מהמגרש ולהוביל לפיצוץ המשחק, אך לבסוף שוכנעו לחדשו. שניות לאחר שריקת השופט, פרצו גם כמה מאוהדי הצהובים לדשא, ופעולה זו גררה הפסקה מוחלטת של המשחק.

 

אירועי המשחק - והעימות המתמשך בין זהבי לאוהדי הפועל תל אביב - הובילו להחלטה משטרתית על הצבת שמירה צמודה סביב הכדורגלן ובני ומשפחתו. בנוסף, אמורה המשטרה לסייר בשכונות המגורים של שחקנים משתי הקבוצות. מעצרו של ידעי הוארך בארבעה ימים, ו-11 העצורים האחרים במהלך האירועים הובאו אף הם לדיון בעניינם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
העמות בין ידעי לזהבי
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים