שתף קטע נבחר

צילום: רויטרס, AFP

לוחם מג"ב נרצח בפיגוע הדריסה; יוצבו מחסומי בטון ליד תחנות הרכבת הקלה

בפיגוע בי-ם נרצח פקד ג'דעאן אסעד מבית ג'אן ושני לוחמים נפצעו קשה. עוד 10 נפצעו קל-בינוני. המשטרה הודיעה שיוקמו מחסומי בטון ליד תחנות ההסעה. בעיר העתיקה החלו עשרות פלסטינים ליידות אבנים וארבעה נעצרו. אחד הפצועים מהפיגוע: "רק אחרי ששמעתי יריות הבנתי שזה פיגוע"

קצין משמר הגבול ג'דעאן אסעד נרצח ושניים נפצעו קשה בפיגוע הדריסה שאירע בצהריים (יום ד') בירושלים. עוד 10 בני אדם, בהם כמה לוחמי מג"ב, נפצעו באורח קל עד בינוני. הודעה נמסרה למשפחת ההרוג ולמשפחות הפצועים. פקד אסעד, בן 38 מבית ג'אן, הותיר אחריו אישה בהריון, דרין, ובן 3 - אמיר. אביו סעיד אסעד אמר אחרי קבלת ההודעה: "אני קורא למנהיגים להגיע להסכם כדי למנוע את שפיכות הדמים ולמנוע עוד חללים מכל העמים, יהודים ערבים ודרוזים".

  

ההרוג ג'דעאן אסעד עם בנו אמיר (צילום: סהאר עלי) (צילום: סהאר עלי)
ההרוג ג'דעאן אסעד עם בנו אמיר(צילום: סהאר עלי)

התפרעויות בשועפט אחרי פיגוע הדריסה (צילום: אליאור לוי ) (צילום: אליאור לוי )
התפרעויות בשועפט אחרי פיגוע הדריסה(צילום: אליאור לוי )
 

בתוך כך, משטרת ירושלים החליטה לפעול בשיתוף העירייה וחברת "סיטיפס" להציב מחסומי בטון ליד תחנות ההסעה של הרכבת הקלה כדי למנוע פיגועי דריסה. כך הודיע מפקד משטרת מחוז ירושלים משה (צ'יקו) אדרי בתום דיון הערכת מצב.

  

בטונדות שאמורות למנוע עלייה של כלי רכב לרציפים יוצבו כבר הערב בצומת הגבעה הצרפתית. מפקד המחוז ניצב אדרי העביר את תנחומיו למשפחת לוחם מג"ב שנהרג בפיגוע ואיחל החלמה ללוחמי מג"ב והאזרחים שנפצעו בפיגוע היום בפיגוע הדריסה. ניצב אדר: "אני רוצה להביע תנחומיי למשפחת אסעד ולאחל החלמה לפצועים. הלוחמים הגיבו בנחישות ובאומץ רב ומנעו פגיעה נוספת באזרחים. פעילותם ראויה לכל שבח.

 

"מחר יכול לקרות פיגוע נוסף במתווים שונים. למרות שאנחנו מתוגברים ביותר מאלף שוטרים, לצערנו קיבלנו פיגוע קשה. אנחנו אמנם רואים ירידה משמעותית בכל מוקדי הפרות הסדר, אבל לצערי אנחנו חווים כל שבוע פיגוע דריסה כחלק מהתחממות הגזרה, אחרי התבטאויות של אנשים ואישים שונים".  

  

מפקד המחוז הדגיש כי משטרת ירושלים בסיוע לוחמי מג"ב וכוחות התגבור הארציים, תמשיך בפריסה ובהיערכות המוגברת בכל רחבי ירושלים ובדגש על מזרח ירושלים ונקודות החיכוך. לסיום הנחה מפקד המחוז את המפקדים להמשך הידברות עם ההנהגה המקומית בשכונות מזרח ירושלים, וקרא לכלל הציבור ולמנהיגים המקומיים לגלות איפוק ואחריות.

 

שבועיים אחרי הפיגוע הקודם, חזרו שוב המראות הקשים לרחובות העיר. "הייתי בדרך לקניות ועמדתי ברמזור כשהוא נכנס בי מאחור", סיפר ג'דידי. "התחלתי ללכת לכיוון המדרכה ופתאום יצא מהרכב איש גדול עם משהו ביד. אני נפלתי על המדרכה ולידי שכב מישהו חרדי. מג"ב הגיעו מיד, וכששמעתי אתה יריות הבנתי שזו לא תאונה. יש לי כאבים בצלעות ומכה חזקה בראש וברגל".

 

בשעות שלאחר הפיגוע החלו התפרעויות ברחוב סולטן סולימאן בעיר העתיקה. סמוך לשער שכם התגודדו עשרות פלסטינים שהפרו את הסדר, הבעירו פח אשפה ויידו אבנים. שוטרי מרחב קדם ולוחמי מג"ב עצרו ארבעה חשודים שיידו אבנים ופיזרו את המתפרעים.

  

ההתנגשות בין כלי הרכב ()
ההתנגשות בין כלי הרכב
ג'דידי רגע אחרי הפגיעה ()
ג'דידי רגע אחרי הפגיעה

בבתי החולים בבירה עדיין מאושפזים 11 פצועים מהפיגוע. בבית החולים שערי צדק מאושפזים ארבעה פצועים, שניים מהם במצב קשה, אחד במצב בינוני ואחד קל. בהדסה עין כרם ישנו פצוע קשה שאינו מזוהה, פצוע שני במצב בינוני-קשה נותח. בהר הצופים מאושפזים חמישה פצועים קל.

 

בטקס לציון 19 שנה לרצח רבין הטיל ראש הממשלה בנימין נתניהו את האחריות לפיגוע על יו"ר הרשות הפלסטינית: "השלום האמיתי יבוא כאשר האיסלאם המתון יגבר על האיסלאם הקיצוני, הוא יבוא כשאבו מאזן יפסיק לקרוא ליהודים 'טמאים' ויפסיק לחבק את רוצחיהם". אחריו דיבר שר הביטחון משה יעלון, שהוסיף: "הרטוריקה המסיתה של אבו מאזן, אשר מצד אחד מפיץ דברי שנאה ושקר נגד מדינת ישראל ומצד שני מהלל ומשבח טרוריסטים פלסטיניים שפוגעים ביהודים, אחראית לשפיכות הדמים בירושלים".

 

המחבל, אברהים אבו עכארי, נכנס עם רכבו לתחנת הרכבת הקלה ודרס את כל מי שנקרה בדרכו. הוא נורה למוות לאחר שירד מהרכב הפוגע וניסה להכות עוברים ושבים עם מוט ברזל. חמאס לקח אחריות לפיגוע, שדומה במתכונתו לפיגוע הדריסה ב-22 לאוקטובר, אף הוא בירושלים, שבו נהרגה התינוקת חיה זיסל ז"ל בת השלושה חודשים וקארן ימימה בת ה-18, עולה חדשה מאקוואדור.

 

 
 

אחרי שחבריהם נדרסו לעיניהם, הגיבו במהירות לוחמי מג"ב וירו למוות באל-עכארי ממחנה הפליטים שועפט. בסרטון שהופץ מאוחר יותר ניתן לראות את המחבל תוקף ניידות משטרה ומג"ב במוט ברזל, אחרי שמוקדם יותר דרס לוחמי מג"ב שעמדו בתחנת הרכבת הקלה. הניידת נמלטת מהמקום וחוזרת כעבור שניות אחדות, ובסרטון ניתן לראות גם את החיסול.

 

ג'דידי, פנסיונר של צה"ל ומתנדב במשטרה, שירת במשך 32 בשירות קבע בהנדסה הקרבית.

בקרוב יתגייס בנו למשמר הגבול. "המצב גרוע. לפני שבוע ראיתי את השר לביטחון פנים במסעדה ברוממה, אמרתי לו שהבת שלי לא יכולה לצאת מהבית בגבעה הצרפתית. הוא רשם את זה וזהו. בינתיים כל יום יותר גרוע. הבן שלי מתגייס עוד שבועיים מתגייס למג"ב, אבל אני לא חושש", הוא מספר. "אנחנו חיים במדינה שלנו ונמשיך לחיות כאן. עבדתי בביטחון ואני אומר שהדבר הראשון שצריך לעשות זה לסגור את המחסום בתחנת דלק (עיסוואה) וכך הם לא יכולים להיכנס לגבעה הצרפתית. עיקר הבעיות מגיע משם".

 

המפכ"ל יוחנן דנינו הגיע לזירת הפיגוע יחד עם השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', ובניגוד לדבריו בשבוע שעבר שלפיהם אין אינתיפאדה בירושלים, הפעם הוא נשמע אחרת. "זה אירוע חמור מאוד, שחזור של האירוע שראינו לפני מספר ימים במתווה של פיגוע דריסה", אמר דנינו. "האירועים האלה הם אירועים שאנחנו לא ניתן להם להימשך, אבל זה תהליך ארוך. צריך להבין שביטחון אי אפשר לעשות ביום. אנחנו הבאנו לכאן 1,000 שוטרים ואם צריך נעלה עוד שוטרים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
פינוי הפצועים
צילום: אוהד צויגנברג, "ידיעות אחרונות"
מומלצים