שתף קטע נבחר

צילום: אורן אהרוני, ראובן שוורץ

"הספורט הפך לזירה בה רק הברברי נשאר לעמוד"

ח"כ יואל רזבוזוב, יו"ר שדולת הספורט בישראל, מקדם את הצעת החוק הקוראת להחרפת הענישה על מקרי האלימות במגרשים: "אם מתפרעים היו נשלחים לכלא - אותו אוהד הפועל לא היה פורץ לדשא. הסלחנות של מערכת המשפט נותנת לגיטימציה לאלימות והגענו לקו אדום. השוטרים צריכים לחזור למגרשים"

הצעת חוק איסור אלימות בספורט, שנחשפה לראשונה ב"ידיעות אחרונות", תעלה ביום ראשון הקרוב להצבעה בוועדת השרים לחקיקה, והיא למעשה מבקשת להכפיל את הענישה על עבירות המוגדרות כ"עבירה הקשורה לספורט".

 

ביזיון בדרבי:

  

"את האירועים שקרו השבוע בדרבי קל היה לצפות מראש", אמר יו"ר שדולת הספורט - ח"כ יואל רזבוזוב. "אפשר להגיד שהכתובת היתה על הקיר לכן הגשתי את הצעת החוק כבר לפני כמה חודשים. אני בטוח שאם בעבר מתפרעים היו נשלחים לכלא ומקבלים עונש כפול על העבירות שביצעו במהלך אירועי ספורט, אותו אוהד הפועל בכלל לא היה מעז לפרוץ למגרש ולתקוף ככה את ערן זהבי".

 

"במצב שקיים היום - אותו אוהד חזר אחרי כמה הרחקות מהמגרשים אל 'זירת הפשע' והמשיך לנהוג באלימות. בגלל הסלחנות של מערכת המשפט, שנותנת לגיטימציה לכל המתפרעים להגיע לאירועים ספורטיביים ולהשתמש בהם כזירה שבה רק האלים, המופרע, והברברי נשאר לעמוד, חשוב שאנחנו כמחוקקים נעביר מסר ברור לבתי המשפט בישראל".

 

"מקרי האלימות בספורט חמורים יותר משאר ממקרי האלימות. בתקשורת לא מדווחים על אדם שהרביץ לאחר ברחוב, אבל אין מישהו במדינה שלא שמע על אירועי הדרבי התל אביבי".

 

"אין ספק שבשבוע האחרון הגענו לקו אדום, אבל זו ההזדמנות שלנו לשנות מהיסוד את כל ההתנהלות סביב הספורט. היום יש קונצנזוס גדול מאוד לשינוי. כולם עושים עבודה חשובה כדי למנוע מקרים כאלה - כולל הקולגות שלי בכנסת כמו יו"ר ועדת החינוך והספורט, ח"כ עמרם מצנע, יו"ר הוועדה המשותפת של חינוך ופנים למניעת אלימות בספורט, ח"כ דוד צור, שרת הספורט לימור לבנת וגם שרת המשפטים ציפי לבני, שמצטרפת למאבק. אם הפעם לא נצליח למגר את האלימות, באמת שכבר לא תהיה לנו כל ברירה חוץ מלסגור את הספורט כולו".

 

אבל ברור לכולם שחקיקה לא תפתור את בעיית האלימות. אתה לא חושב שהספורט הישראלי זקוק לזעזוע משמעותי יותר?

"אין ספק שהספורט הישראלי זקוק לשיפורים רבים, אבל בסיטואציה שנוצרה לאחר הדרבי התל אביבי אני חושב שבראש ובראשונה אנחנו צריכים להחמיר את הענישה, כמו שמבקשת הצעת החוק שהגשתי, יחד עם זאת ישנם מהלכים נוספים שאני מתכוון לדרוש".

 

ח"כ רזבוזוב. "הגענו לקו האדום"  (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
ח"כ רזבוזוב. "הגענו לקו האדום" (צילום: אורן אהרוני)

"האחד הוא מינוי 'שופט ספורט' לכל מחוז, כפי שיש שופט תעבורה. על הדבר הזה דנו בעבר בשדולת הספורט וככה שופטים שיהיו מכוונים לטיפול באלימות בספורט לא יקלו ראש בתיקים שמגיעים אליהם. היום כששופט מגיע ביום ראשון בבוקר לעבודה, הוא מקבל לידיו תיק על אירוע דקירה או רצח, אז מה זה בשבילו דיון בתיק של אוהד שפרץ למגרש. הוא מעביר את הדיון כמה שיותר מהר, לתיק הבא, אבל שופט ייעודי לספורט יוכל לדון בזה בחומרה הנדרשת".

 

"המהלך השני שאני מתכוון לקדם הוא הקמת יחידה משטרתית שתעסוק במניעת עבירות בקשורות לספורט. החל מאיסוף מודיעין ועד לאכיפה של ממש בשטח. אלו צריכים להיות שוטרים שמוכנים גופנית לטיפול באירועי אלימות, והם צריכים לעבור הכשרה משמעותית לשמירה על הסדר באירועי ספורט בסדרי גודל משמעותיים".

 

המאבטחים בדרבי. "אלו צריכים להיות שוטרים שמוכנים גופנית לארועים כאלו" (צילום: אורן אהרוני) (צילום: אורן אהרוני)
המאבטחים בדרבי. "אלו צריכים להיות שוטרים שמוכנים גופנית לארועים כאלו"(צילום: אורן אהרוני)

אז אני מבין שאתה תומך בהחזרת השוטרים למגרשים.

"אני בהחלט חושב שזה צעד נדרש. באחד מהמשחקים שהייתי ראיתי אוהד גדול מימדים שכל המשחק קילל. הוא נעמד וצעק על השחקנים. כשאוהדים אחרים פנו לסדרן שהיה קטן ממנו בכמה שנים טובות ובטח בגודל, הוא פחד להתקרב אליו. לאחר החוויה הזו הבנתי שבמצב הקיים אין בכלל סיכוי שאני אקח את המשפחה שלי לצפות יחד איתי במשחק כדורגל".

 

"לי, כאחד שהספורט חשוב לו, לא משנה בכלל כיצד נעביר את ההחלטות הגורליות כל כך לעתיד הספורט. אם בחקיקה או אם בתקנות, זה בכלל לא משנה. העיקר שזה יקרה כמה שיותר מהר, ושנראה סוף סוף את השינוי במגרשים".

 

בוא נדבר על ההמשך, מה צריך לעשות עם הכרטיס האדום שקיבל זהבי? ומה צריך להיות העונש של הקבוצות?

"לגבי הכרטיס האדום, יש את התקנון ולפיו צריך להחליט. אבל אני חושב שאת הקבוצות אסור להעניש. לרוב הקבוצות בכדורגל הישראלי יש קשיים כלכליים ובגלל זה ראינו גם את מחירי הכרטיסים עולים. אני לא חושב שכמה עשרות אלפי אוהדים צריכים להיענש בגלל כמה אוהדים ברברים שמתנהגים כמו חוליגנים והורסים לכולם. אותם אלו שעברו על החוק צריכים להיענש במלוא החומרה ולהישלח לכלא, אבל אין טעם לפגוע בשאר האוהדים".

 

במבט מהצד, איך אתה רואה את ההתנהלות של מקבלי ההחלטות בכדורגל הישראלי לאור אירועי הדרבי?

"מנהלת הליגה בכדורגל קמה רק השנה ואני חושב שהם עושים עד כה עבודה טובה מאוד. נמצאים בראש המערך הזה אנשים נטולי אינטרסים, שרוצים את טובת הכדורגל כולו ולא את הצלחתה של קבוצה כזו או אחרת. הם, כגוף שמטרתו לשווק את הליגה, מבינים שאי אפשר למכור מוצר פגום. היום יש להם מוצר פגום, והם מנסים בכל הכלים שלהם לשפר את תדמיתו של הכדורגל הישראלי. אין ספק שהצלחת מנהלת הליגה תהיה גם הצלחתם של חובבי הפורט בישראל".

 

צפו: חברה של ניימאר על סגווי בביקיני

הנשיכות של לואיס סוארס בליל כל הקדושים

מסי, ניימאר ומסצ'ראנו ל-NBA? צפו בסל האדיר

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
ח"כ יואל רזבוזוב
צילום: אורן אהרוני
מומלצים