שתף קטע נבחר

שר החוץ של לטביה הכריז בטוויטר: 'אני הומו'

השר אדגרס רינקביץ' שבר את הטאבו הנהוג במזרח אירופה בציוץ שהפך לוויראלי והתחייב לקדם חקיקה למען זוגות חד-מיניים. "אני יודע שתפרוץ מגה-היסטריה אבל אני גאה להיות הומו", כתב ואיחל הצלחה, אולי לאלו שיתקשו להתמודד עם הבשורה

צעד תקדימי במזרח אירופה: שר החוץ של לטביה אדגרס רינקביץ' הפך לפוליטקאי הבכיר הראשון בארצו ואף באזור כולו שיוצא מהארון. והוא עוד עשה זאת בדרך פומבית במיוחד - בציוץ בטוויטר. בהודעה, שפורסמה אתמול (יום ה') והפכה מאז לוויראלית, הוא כתב: "אני מכריז בגאווה שאני הומו... בהצלחה לכולכם".

 

תוך כמה שעות 1,200 משתמשים צייצו מחדש את דבריו ורבים אחרים הביעו את תמיכתם בו באמצעות הגרסה הטוויטרית ל"לייק". לשם השוואה, יתר ההודעות של השר זכו בעבר ללא יותר מ-20 שיתופים בממוצע. רגעים לפני שפרסם את ההודעה באנגלית, הוא צייץ גם בלטבית: "ארצנו חייבת ליצור תשתית חוקית לכל סוגי השותפויות. אני אלחם למען כך. אני יודעת שמיד תפרוץ מגה-היסטריה אבל אני גאה להיות הומו", הוא הוסיף בהאשטאג.

הציוצים שפרסם רינקביץ'. "גאה להיות הומו" (צילום: מתוך טוויטר) (צילום: מתוך טוויטר)
הציוצים שפרסם רינקביץ'. "גאה להיות הומו"(צילום: מתוך טוויטר)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

הבוקר הוא פרסם ציוץ נוסף שבו הודה להמונים על תמיכתם. הזהות המינית של רינקביץ', בן 41 שמשמש שר החוץ מאז 2011, היה מושא ללחשושים ולשמועות בעבר, במיוחד בתקופה שלקראת הבחירות הפרלמנטריות שנערכו באוקטובר. כמו רוב מדינות אירופה, גם לטביה לא מכירה בזוגות חד-מיניים ולא נהוגה בה פתיחות לנושא, ושר המשפטים במדינה אף הצהיר באחרונה כי זוגיות כזו "מנוגדת למנהג הלטבי". אירועים דוגמת מצעד הגאווה מעוררים לרוב הפגנות נגד בהשתתפות מאות פעילים נוצרים בעיקר.

 

בממשל הלטבי לא הגיבו רשמית להכרזתו של רינקביץ', מלבד להודעתו של משרד החוץ כי הציוצים הינם אותנטיים, אולם גורמים אחרים מיהרו לברך. פעילים למען זכויות גאים במדינה הצהירו כי מדובר ב"צעד היסטורי עבור כל גוש מדינות מזרח אירופה, שהוא הומופובי למדי". נשיא אסטוניה השכנה שיבח את רינקביץ' וכינה אותו "אדם אמיץ מאוד ושר חוץ מצוין", ואילו שר החוץ של ליטא לינאס לינקביצ'יוס החמיא למקבילו הלטבי על האומץ והכנות שלו.

 

במזרח אירופה אמנם מדובר בחידוש, אולם בגרמניה כבר יש תקדים: שר החוץ הקודם של המדינה, גידו וסטרוולה, הינו הומו מוצהר שאף נישא לבן זוגו במהלך כהונתו. בהתייחסו לקשיים שעשויה זהותו המינית לעורר בעבודתו, הבהיר בזמנו וסטרוולה כי בן זוגו לא יצטרף אליו לביקורים רשמיים במדינה שבהן הומוסקסואליות אסורה בחוק. "אנחנו מעוניינים לקדם את הסובלנות בעולם, אבל אנחנו לא רוצים להשיג את התוצאה ההפוכה בהתנהגות ללא מחשבה", הוא הסביר אז.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
רינקביץ'. זכה לתמיכה מהמדינות השכנות
צילום: AFP
מומלצים