שתף קטע נבחר

לחמוק מהאינטרפול: בדרך לדאעש בספינה

הג'יהאדיסטים שרוצים להצטרף לדאעש בוחרים להגיע לטורקיה דרך הים, שם הבדיקות קפדניות הרבה פחות. בזמן שאירופה מאשימה את אנקרה בהזנחה, במשטרה הבינ"ל ובמודיעין האמריקני תולים תקוות בחברות הספנות

מפעילי ספינות נופש חולקים עם האינטרפול, המודיעין האמריקני ורשויות נוספות מידע מרשימות מעקב אחרי שלל חשודים, כולל ג'יהאדיסטים שמנסים להגיע לאזורי הקרבות בסוריה ובעיראק. כך אמרו אתמול (יום ו') גורמים בתעשייה הימית.

 

עוד חדשות בעולם:

דיווח ב"סאן": סוכלה מזימה להרוג את המלכה

"ברקי קטטומבו": סופת הברקים שלא נגמרת

מכסיקו: גופות הסטודנטים נשרפו ונזרקו לנהר

 

השבוע סיפרו גורמים באינטרפול ל-AP כי חלה עלייה במספר הג'יהאדיסטים שנרשמים לשיט תענוגות במטרה לעקוף את הבדיקות הקפדניות בשדות תעופה, ולהצטרף לדאעש ולארגוני ג'יהאד נוספים במזרח התיכון. התופעה נפוצה במיוחד בטורקיה, שאליה מגיעים ג'יהאדיסטים וחוצים את הגבול לסוריה או לעיראק.

מעבורת נוסעים איטלקית באיסטנבול (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מעבורת נוסעים איטלקית באיסטנבול(צילום: רויטרס)

מסתכלים על הקרבות בגבול טורקיה-סוריה (צילום: AP) (צילום: AP)
מסתכלים על הקרבות בגבול טורקיה-סוריה(צילום: AP)

לטענת גורם טורקי, האינטרפול לא אותת לרשויות באנקרה על הבחירה של הג'יהאדיסטים בספינות התענוגות. הגורם, שנותר בעילום שם, אמר שטורקיה אמנם הבחינה במקרים כאלה בשנה שעברה, אך הם היו ספורים. "לא יותר מחמישה", אמר בסוף השבוע.

 

טורקיה: שהמדינה שהג'יהאדיסט מגיע ממנה תקח אחריות

בזמן שכמה מדינות באירופה טוענות שטורקיה לא עושה מספיק כדי לעצור את שטף הג'יהאדיסטים שמגיע אליה וממשיך לקרבות של דאעש, טוענת אנקרה כי למרות שביקשה, היא לא תמיד השיגה מידע מאירופה על ג'יהאדיסטים פוטנציאליים. הגורם הטורקי מתעקש שגם על אירופה מוטלת האחריות לעשות יותר בנושא.

 

"אם יש מישהו בספינות הנופש האלה עם כוונות חשודות, אנחנו צריכים לצפות בראש ובראשונה שהמדינה שממנה הוא יצא תמנע ממנו לעזוב", טוען הגורם. "טרוריסט זר על ספינת

נופש זה דבר שקל מאוד לזהות".

 

הגורם אמר שטורקיה החמירה את מדיניות בקרת הגבולות שלה וביקשה מלבד שמות גם תמונות, מידע ביומטרי ומידע על קשר אפשרי לרשתות ג'יהאד. באפריל, אמר הגורם, ביקשה טורקיה מחברי האינטרפול מידע על כל האנשים החשודים שמגיעים אליה ובעלי "כוונות עוינות".

 

מייקל קריי, יועץ אמריקני לתעשייה הימית, אמר שהחוקים הבינלאומיים דורשים ממפעילי הספינות לספק לרשויות גילויי דעת אלקטרוניים, כדי להצליב אותם עם רשימות המעקב. מאגר המידע של האינטרפול על הלוחמים הזרים, שנפתח לפני 18 חודשים, כולל 1,300 שמות.

 

"לספינות יש יחסים פעילים עם האינטרפול ועם גורמים אחרים, כמו עם סוכנות המודיעין של ארה"ב, לגבי שיתוף המידע של רשימות המעקב", אמר קריי. רונלד נובל, לשעבר ראש האינטרפול, אמר בכינוס שנתי במונאקו כי הנתונים מראים שעלה מספרם של המשתמשים בספינות בתור "כן שיגור" לסוריה ולעיראק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"קל לזהות טרוריסט זר על ספינת נופש"
צילום: רויטרס
מומלצים