שתף קטע נבחר

ההורים נגד האנטנה: התלמידים לומדים בבית

כיתה אחת לומדת אצל הסבתא, אחרות מתפזרות בין בתי ההורים. 100 תלמידי כיתה א' בכפר סבא ישביתו מחר את הלימודים במחאה על הצבת אטנה סלולרית ליד בית הספר. "זה לא לעניין אבל אין ברירה". המשרד להגנת הסביבה והעירייה: הבדיקות מראות שאין קרינה מסוכנת

100 תלמידי כיתה א' מבית הספר הירוק בכפר סבא לא יגיעו מחר (ב') ללימודים במחאה על הצבת אנטנה סלולרית בקרבת המוסד החינוכי. בשבוע שעבר עברה כיתה שלמה ללמוד בסלון ביתה של אחת הסבתות ובימים האחרונים הצטרפו למאבק שלוש כיתות נוספות, שמוחות על המפגע שלטענתם מסכן את בריאות הילדים.

 

את המחאה החלו הורי תלמידי א'2 בבית הספר, שנמצא בשכונה 80 בכפר סבא ושמו ניתן לו בשל הדגש הסביבתי והאקולוגי שלו. היום הם פתחו את השבוע השני ללימודים בבית הסבתא. אליהם הצטרפו תלמידי א'1 ו א'4 ומחר יצטרפו למאבק גם תלמידי א'3. "כל כיתות א' פתחו חזית משותפת, אמרה ל-ynet צביה אברבוך, אמא לתאומות הלומדות בכיתות א'2 ו א'1. "אם העירייה לא מסוגלת לדאוג לילדים שלנו, אנחנו נדאג להם". 

התלמידים בבית הסבתא. "זה לא פתרון אולטימטיבי" (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
התלמידים בבית הסבתא. "זה לא פתרון אולטימטיבי"(צילום: שאול גולן)

בעוד כיתה א'2 ממשיכה ללמוד בבית הסבתא, תלמידי הכיתות האחרות התחלקו לקבוצות של חמישה או שישה תלמידים והם לומדים באחד הבתים, כשעל העברת החומר הלימודי מופקד ההורה המארח. המשמעות היא גם פספוס ימי עבודה. "אנחנו מתעדכנים מידי יום עם המורים על חומר הלימוד, ומעבירים אותו לילדים. יש לנו מורות שיכולות להעביר את החומר, אבל אין לנו חדרים שיכולים להכיל כיתה שלמה", מספרת אברבוך. "אני מבקשת ממי שיש לו אפשרות לארח את התלמידים, שיגיד לנו. אפשר לומר שפתחנו בית ספר פרטי. אנחנו עושים כל מה שצריך כדי לשמור להם על השגרה. אנחנו משלמים מחיר מאוד יקר, זו ממש עבודה במשרה מלאה".

 

שרית, אמא לילדה בכיתה א'-1 ארחה היום בביתה 5 בנות. "היה בסך הכול בסדר. למדנו קצת, השתדלנו לעבוד לפי המערכת, כי המורה שלחה לי מה היא תכננה לעשות בכיתה", היא מספרת. "זה לא פתרון. הן שואלות אם זו שעה ראשונה או שנייה, ומתי יש הפסקה. הן שואלות למה הן פה בעצם. זה מקל כשמדובר בכיתה א', אבל עדיין זה לא מצב אולטימטיבי, זה ממש מוציא אותן משגרה. הן מופרדות משאר הכיתה, אין גבולות. זה פשוט לא לעניין, אבל אין לנו ברירה. אני לא מבינה איפה משרד החינוך, המרות, מנהלת בית הספר. למה לא שומעים את שי פירון? למה הם לא מסוגלים לספק מסגרת תומכת ובטוחה?"

 

יש לציין כי את תלמידי כיתות ב', ששהו בקומה העליונה בבית הספר, העבירה העירייה למבנה חלופי. הורי כיתות א' דורשים שיעשו זאת גם עם ילדיהם. "אנחנו דורשים מקום בטוח לילדים שלנו. שלא יקפחו את כיתות א' וישאירו אותם מאחור. עד שזה לא יקרה הילדים שלנו לא יחזרו לבית הספר", אמרו ההורים. 

  

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה:"יש להדגיש כי כל נושא הקרינה מהאנטנות הסלולריות אינו בסמכותה של עיריית כפר סבא. עם זאת העירייה פועלת בשקיפות מלאה בהתאם להנחיות המשרד להגנת הסביבה, בשיתוף מלא עם

ההורים ובוחנת אפשרויות חדשות להקטנת חששות ההורים ופתרון הנושא.

 

העירייה ביצעה בדיקות מקיפות במסגרתן נמצא כי הרמה שנמדדה בביה"ס נמוכה מ- 1 מיקרו ואט/סמ"ר, שהוא התקן המחמיר בעולם וכן גם מהמלצות המשרד להגנת הסביבה בישראל, אשר קובע רמת סף של 40 מיקרו ואט/סמ"ר. על פי חוות דעת של כלל המומחים איתם התייעצנו, ובכלל זה מומחים בעלי שם עולמי, לא ידוע על כל סכנה בריאותית ברמות קרינה אלו ולכן ההורים יכולים לשלוח את ילדיהם ללא כל חשש לכיתות".

 

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר בתגובה: "האנטנות המדוברות בהחלט מוכרות למשרד. במדידות שביצענו התברר כי הן עומדות בתקנים, ורמת הקרינה מהן אף נמוכה פי 400 מהסף שנקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי ורבע מהמקובל בשווייץ. בריאות הילדים באזור היא ערך עליון ולכן אנו מבצעים במקום בדיקות מעמיקות ובנוסף האנטנות מחוברות למערכת המודדת את רמת הקרינה באופן רציף 24 שעות ביממה, ומהתוצאות עולה כי אין כל סיכון מהן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
לומדים אצל הסבתא
צילום: שאול גולן
מומלצים