שתף קטע נבחר

המתמודדת הישראלית בערב איידול: "חיר חמדאן שהיד"

מנאל מוסא, ערבייה ישראלית שמתמודדת בריאליטי המוזיקלית של העולם הערבי, מגיבה לאחרונה על התרחשויות בישראל. בין היתר כתבה על מותו של חיר חמדאן כי הוא שהיד, והוסיפה: "פלסטין מתקוממת". קרוב משפחה: "היא צריכה קולות כדי שיצביעו לה בתוכנית. אני מתבייש"

מנאל מוסא, ערבייה ישראלית בת 27 מהכפר דיר אל אסד שבצפון הארץ, ביקשה לצאת ללבנון לפני כחצי שנה על מנת להיבחן ל"ערב איידול" - המקבילה של "אמריקן איידול" בעולם הערבי, זאת למרות הקשיים הכרוכים בצילומים במדינה אויבת לישראל. בשלב הזה היא מן הסתם לא תיארה לעצמה שלא רחוק היום שבו תהפוך לדוברת ואפילו לסמל העימות הישראלי-פלסטיני עבור צופיה של התוכנית - היא הצהירה כי היא לא נושאת עמה שום מסר פוליטי, אלא רק מעוניינת באמנות.

 

כחצי שנה לאחר מכן נראה שמוסא כבר יותר ממוכנה להביע את דעתה על המתרחש - אם זו הלחימה בעזה או מותו של הצעיר בכפר כנא בסוף השבוע האחרון. בשלב שבו היא נמצאת כעת בתוכנית - אחת מתשעת המתמודדים האחרונים, ייתכן שמדובר גם בטקטיקה שנועדה לסחוף את המצביעים.

 

בפוסטים שמפרסמת מוסא בחשבון הפייסבוק שלה, היא מקפידה לכתוב על פוליטיקה בימים האחרונים, מה שמעורר את זעם משפחתה ואף את זעמו של חבר הכנסת לשעבר איוב קרא, שסייע לה לקבל זימון לתוכנית. מרבית דבריה של מוסא עוסקים בעיקר בתמיכה בפלסטינים, ולא בטינה או בהסתה כלפי ישראל. עם זאת, בפוסט שפרסמה אחרי מותו של חיר חמדאן מירי שוטרים, היא כינתה אותו שהיד ועודדה את ההפגנות והמחאות במגזר הערבי. "פלסטין מתקוממת, ערביי ישראל מתקוממים, כפר כנא מתקומם", כתבה, והוסיפה דברי הלל לצעיר המת: "שהיד, שתזכה לגן עדן ורחמי אללה עליך". פוסט זה גרף יותר מ-4,000 לייקים ועשרות תגובות, שקראו לה בין היתר שגרירת פלסטין.

 

מנאל מוסא בתוכנית. "היא רוצה לכבוש את הרחוב"

 

"כשנפגשתי עם מנאל", סיפר חבר הכנסת לשעבר קרא, "היא ביקשה ממני לעזור לה להשתתף בתוכנית הזאת. היא אמרה שהיא רוצה להגשים את החלום הזה והוסיפה שפוליטיקה והיא אלו שני עולמות שונים. היא דיברה רק על האמנות. היא אמרה לי חד משמעית - אני לא נוגעת בפוליטיקה".

 

איך אתה מסביר את מה שקורה עכשיו?

 

"אני מבין שהיא רוצה לכבוש את הרחוב שצריך להצביע לה, בסופו של דבר מצביעים ערבים ולא יהודים. אם הדברים הם אנטי ישראלים, אני אחרים אותה. בוא נגיד ככה, אם הייתי יודע שזה מה שיקרה - לא הייתי עוזר לה. בוודאי שלא".

 

נחקרה בישראל אחרי ששבה מהאודישנים ()
נחקרה בישראל אחרי ששבה מהאודישנים
 

מוסא, שהגיעה לתשעת המתמודדים האחרונים בתחרות מתוך אלפים שנבחנו, עברה שלשום (שבת) בתוכנית האחרונה שלב נוסף, ושם ציפתה לה הפתעה - משפחתה הובאה מישראל  אחרי חודשים שלא נפגשו, והאיחוד המשפחתי שודר בשידור חי בערוץ MBC. משפחתה של מוסא, ובראשה אביה סעיד, סירבו להרחיב בכל הקשור לתחרות, ורק הסכימו לומר ל-ynet כי הם ישראלים לכל דבר.

 

בתוכנית מוסא דווקא מוצגת כמתמודדת ממדינת פלסטין, והמילה ישראל כלל לא נאמרת. בעקבות השתתפותה בתוכנית נטען באתרי אינטרנט ערביים כי היא שירתה בצה"ל ופורסמו תגובות חריפות נגדה בשל כך, אך מוסא הכחישה זאת בעמוד הפייסבוק שלה ואף כתבה על כך "בושה וחרפה". על טענות שלפיהן אביה עובד צה"ל, אמרה: "אבי לא בכה על מות אמו כיוון שהדמעות שלו יקרות. בחיים שלי לא ראיתי את אבי דומע, חוץ מהמלחמה בעזה". היא גם הוסיפה כי בכתה בעצמה מול התמונות של שכונת סג'עייה בעזה במהלך הלחימה באזור במבצע "צוק איתן".

 

מתוך עמוד הפייסבוק של מוסא ()
מתוך עמוד הפייסבוק של מוסא

 

קרוב משפחה של מוסא, שמבקש להישאר בעילום שם, מתנער מההתבטאויות האחרונות שלה. "אני מתבייש מהדברים האלה" אמר ל-ynet, "לא רק אני - אלא כל המגזר. אם היא לא רוצה לחיות כאן, שתלך למקום אחר. מאז ששמעתי שהיא מתחילה לדבר בצורה הזאת, גם הפסקתי לראות את התוכנית - אני לא רוצה לראות את זה".

 

היא תמיד דיברה וחשבה כך?

 

"ממש לא. לדעתי היא אפילו עשתה שירות לאומי במתנ''ס בדיר אל עסאד. אני חושב שהיא מדברת ככה כי היא צריכה את הקולות שיצביעו לה כדי לזכות בתוכנית".

 

מוסא היא לא הישראלית היחידה בתוכנית - לצדה מתמודד גם היית'ם חלאילה מהכפר מגד'אל כרום. גם הוא הגיע לתשיעייה האחרונה, אולם בניגוד למוסא,

הוא מקפיד לפנות אל מעריציו בחשבון הפייסבוק שלו בסטטוסים אישיים ובבקשות שיצביעו עבורו. השניים הם הישראלים היחידים שהגיעו לתוכנית הריאליטי הזו - שבה זכה לפני כשנתיים הזמר הפלסטיני מוחמד אסף.

 

לפני כארבעה חודשים, כששבו ארצה מהאודישנים לתוכנית, נחקרו מוסא וחלאילה בשל השהות במדינת אויב, אולם שוחררו לאחר כמה שעות. על כך כתבה מוסא בפייסבוק: "איפה היו האנשים כשהיינו בכלא קישון ועברנו מחקירה לחקירה. כל זה בשביל שנגשים את החלום שלנו ונייצג את ארצנו, האם אין לנו זכות?".

 

 האשם יוסף, דודה של מוסא הכחיש את הדברים ואמר בתגובה: "מנאל מתעסקת באמנות ולא בפוליטיקה".

 

בהכנת הכתבה השתתף רועי קייס

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים