שתף קטע נבחר

אל-קאעידה ליד הגבול: הקרב על בעת' סיטי

המורדים האיסלאמיסטים בסוריה קרובים לכיבוש כל האזור שליד גבול ישראל: קרבות רחוב בבירת המחוז, אלפים ברחו. עוד שתי ערים, והמחוז שלהם

בזמן גל פיגועים שמעלה חשש לפתיחתה של אינתיפאדה שלישית, בצפון שלוחת אל-קאעידה בסוריה הולכת ומתחזקת - וקרובה לשלוט על כל האזור הסמוך לגבול ישראל. לוחמים מג'בהת א-נוסרה ומארגוני מורדים אחרים תקפו ואף נכנסו היום (ה') לזמן קצר לבעת' סיטי שבדרום סוריה, המעוז האחרון של נשיא סוריה בשאר אסד במחוז קונייטרה הגובל ברמת הגולן.

 

עוד חדשות בעולם:  

לדאעש נשק לשנתיים. צפו: דרכוני צרפת באש

הבלוגר שביקר בארץ שוחרר מהכלא באיראן  

 

הקרב בעיר הסמוכה לגבול הוא חלק מהמערכה שבה פתחו המורדים השבוע, לכיבוש מחוז קונייטרה כולו. רק בעת' סיטי וחאן ארנבה הסמוכה נותרו בשליטת כוחותיו של אסד. "אם שתיהן ייפלו, המורדים יחזיקו במחוז שני נוסף אחרי ראקה", אמר אבו סעיד ג'ולאני, תושב האזור. ראקה שבצפון סוריה נכבשה על ידי דאעש ובתקופה האחרונה היא מהיעדים להפצצות של ארצות הברית ובעלות בריתה.

 

לפי פעילים באזור, המורדים, המשתייכים לאל-קאעידה, החלו אמש בקרבות רחוב עם כוחות המשטר במרכז בעת' סיטי - ונבלמו היום אל פרברי העיר. אלפים מ-30 אלף תושבי העיר כבר ברחו. העיר נקראת על שם המפלגה השלטת בסוריה, כהתרסה לאחר הרס קונייטרה הסמוכה אחרי מלחמת ששת הימים. קונייטרה נעזבה ובעת' סיטי היא הבירה האדמיניסטרטיבית של המחוז.

 

אש מיתמרת בבעת' סיטי ()
אש מיתמרת בבעת' סיטי

ירי תותחים מצד המורדים ()
ירי תותחים מצד המורדים

אנשי ג'בהת א-נוסרה בבעת' סיטי ()
אנשי ג'בהת א-נוסרה בבעת' סיטי

כ-2,000 לוחמים מארגוני המורדים לוקחים חלק במערכה לכיבוש דרום סוריה. ההתקדמות שלהם לעבר הגולן וירדן חשובה גם בגלל עצם הקרבה לבירה דמשק, שנמצאת במרחק 65 ק"מ בלבד. המורדים רוצים לפתוח ציר לדמשק ולחבור עם המורדים שם. לפני הכניסה לבעת' סיטי מסרו המורדים כי כבשו כמה כפרים סמוכים והשתלטו על מרבית המחוז.  

 

"המורדים משתמשים בכלי נשק רבים, מטנקים ועד פצצות מרגמה", אמר עבדאללה סייף אללה, מפקד ג'בהת א-נוסרה בעיירה חמידייה שליד גבול ישראל. התקשורת הסורית והעיתונות הפרו-ממשלתית אמרו כי הצבא עצר את התקדמות המורדים לבעת' סיטי. הם דיווחו על לחימה עזה ואמרו שפצמ"רים וארטילריה של המורדים פגעו במרכז העיר ובבניין העירייה.

 

מאות לוחמי ג'בהת א-נוסרה, שנמלטו ממחוז דיר א-זור שבמזרח סוריה לאחר שאנשי דאעש השתלטו על חלקים ממנו בתחילת השנה, התקבצו מחדש והגדילו את נוכחות המורדים בדרום סוריה. "זה הביא את המורדים למצב שהם עם היד על העליונה", אמר לוחם מארגון המורדים אחראר א-שאם.

 

ההתקדמות גם בצד הדרומי של הרמה

הצבא הסורי מתבסס באזור על הפצצות מהאוויר. על הקרקע הוא הפך לחשוף לאחר שהעביר אלפי חיילים מבסיסים באזור לחלב שבצפון - כדי למנוע ממנה ליפול לידי המורדים. למרבית הישגי המורדים בשנה האחרונה אחראי ג'בהת א-נוסרה,ביחד עם ארגונים איסלאמסיסטים אחראים. עם זאת - ולהבדיל ממלחמות המורדים בצפון - באזור גבול ישראל הם משתפים פעולה היטב עם "צבא סוריה החופשי" המתון, שמקבל סיוע מהמערב.

הקרבות בחמידייה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הקרבות בחמידייה(צילום: EPA)

מרבית הלוחמים והנשק הכבד במחוז קונייטרה מגיעים משורות הארגונים האיסלאמיסטים כאחראר א-שאם ואל-מונטאנה, ביחד עם ג'בהת א-נוסרה. הם שחקו את הדומיננטיות של המורדים המתונים הנתמכים על ידי המערב, ששולטים באזורים אחרים במדינה.

 

במקביל, המורדים דיווחו כי לאחרונה הם הצליחו להתקדם לחלק הדרומי יותר של הרמה ובייחוד לאזור העיר דרעא, הגובלת עם ירדן. לטענתם, הם השתלטו על האזור האסטרטגי "תל אל-חארה" המשקיף על האזור ועל בסיס האזנה שממוקם בפסגתו.

 

בנוסף, הם השתלטו על מחסומים צבאיים נוספים בכביש המהיר שבין עמאן לדמשק וכן על הערים נווה וא-שייח מיסכין. עם זאת הם טרם הצליחו להשתלט על מעבר הגבול האחרון א-נסיב עם ירדן, אם יצליחו במהלך הוא יקנה להם שליטה מלאה על הגבול עם הממלכה ההאשמית.

 

נימדור סמל השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך טוויטר
לחימה ליד הגבול
צילום: מתוך טוויטר
מומלצים