שתף קטע נבחר

השמאי הממשלתי: מחירי הדירות עלו ב-4%

על פי סקירת השמאי הממשלתי, חלה עלייה של 4% ברבעון השלישי של 2014 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. המחיר הגבוה ביותר לדירה נמדד בת"א - 2.7 מיליון שקל בממוצע, בב"ש הדירות הזולות ביותר - 850 אלף שקל בממוצע. בירושלים חלה העלייה החדה ביותר במחירים - של 10%

מחירי הדירות בישראל עלו ברבעון השלישי של 2014 ב-4% לעומת הרבעון השלישי של 2013, וב-0.3% לעומת הרבעון השני של 2014. כך עולה מסקירת השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים שפורסמה היום (א'). הבדיקה מבוססת על ניתוח עסקאות למכירת דירות בנות 4 חדרים בערים הגדולות בישראל.

 

 

העיר שבה נמדד המחיר הממוצע הגבוה ביותר הייתה תל-אביב - 2.7 מיליון שקל לדירה. מחיר זה היה נמוך ב-2% מהמחיר הממוצע בתל-אביב ברבעון השני של 2014 וגבוה ב-2% ממחיר הממוצע ברבעון השלישי של 2013. העיר שבה נמדד המחיר הנמוך ביותר הייתה באר שבע - 851 אלף שקל לדירה. מחיר זה היה דומה למחיר הממוצע ברבעון השני של השנה וגבוה ב-2% מהמחיר הממוצע ברבעון השלישי אשתקד.

 

בהשוואה לרבעון השלישי אשתקד, נרשמו עליות מחירים בכל הערים שנסקרו. עליית המחירים החדה ביותר, של 10%, נרשמה בירושלים, בעוד שעליית המחירים המתונה ביותר, של 2%, נרשמה בתל-אביב. ירושלים היא גם העיר שבה נרשמה עליית המחירים החדה ביותר ביחס לרבעון השני של 2014 - 4%. בעיר רמלה, עם זאת, ירדו המחירים בין הרבעון השני לשלישי ב-3%.

 

המחיר הממוצע לפי ערים לדירות בנות ארבעה חדרים

 

ירידה מתונה מאוד ביחס לרבעון השני

נתוני השמאי הממשלתי עשויים להעיד על כך שהכרזת שר האוצר, יאיר לפיד, בסוף הרבעון הראשון של השנה על הטבת מע"מ 0% לרכישת דירות על ידי זוגות צעירים, לא שינתה באופן מהותי את רמות המחירים בשוק הדירות. מאז הכרזה זו חלה צניחה בביקוש לדירות, מכיוון שזוגות רבים החליטו לעכב את רכישת הדירה - ולהמתין לאישור ההטבה על ידי הכנסת.

 

למעשה, התעוררה הציפייה שהצניחה בביקוש תוביל לירידה במחירים בין הרבעון השני לשלישי. ירידה זה אכן מופיעה בנתוני השמאי הממשלתי, גם אם היא מתונה מאוד (0.3%-). אלא שביחס לרמות המחירים ברבעון השלישי של 2013 - כחצי שנה לפני שהוכרז על ההטבה - חלה עלייה של 4%.

 

נתון זה מצביע על כך שהירידה במחירים בעקבות ההכרזה על מע"מ 0%, קיזזה רק במעט את עליות המחירים שנרשמו בסוף שנת 2013 ובתחילת שנת 2014. כעת יש להמתין ולרואת אם מגמת ההוזלה תימשך, תתפתח או תיעלם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים