שתף קטע נבחר

4 שנים לאסון הכרמל: "השמיים בוכים היום"

משפחותיהם של 44 הרוגי האסון הגיעו לאנדרטה בכרמל כדי להתייחד עם הזיכרון. אמו של הכבאי דני חייט ז"ל: "המקום הפך לאתר מורשת". אביו של תנ"צ ליאור בוקר ספד בשם המשפחות: "אין הקלה בכאב עם חלוף הזמן"

ארבע שנים חלפו מאז אסון הכרמל, שבו נספו 44 בני אדם והמשפחות עדיין כואבות ומתגעגעות. המשפחות הגיעו היום (ג') לאנדרטה בהר הכרמל בחיפה לטקס האזכרה הממלכתי לציון ארבע שנים לאסון. "כבר ארבע שנים שהשמיים בוכים בדיוק ביום הזה", כך אמרה טלי בן יקיר, אחותו של הכבאי רס"ל דני חייט שנספה באסון.

 

עוד בחדשות:

"עובר עליו משהו". יעלון מאבד ביטחון בליכוד

אישום: צעיר אמריקני תכנן לפגוע באתרים קדושים למוסלמים

מהפך בפינלנד: שיעורי הקלדה במקום כתב יד

 

הטקס נערך בין המועד הלועזי של יום הזיכרון לאסון, 2 בדצמבר, לתאריך העברי כ"ה בכסלו שהוא נר ראשון של חנוכה.

 

השריפה פרצה לאחר שנערים בעוספיה עישנו נרגילה והשליכו את אחד הגחלים שלא כובה כראוי. האש התפשטה במהירות בשל הצמחייה היבשה והיער התלקח במהירות. משם התפשטה האש לכיוון קיבוץ בית אורן וכלא דמון.

השריפה הגדולה לפני ארבע שנים ()
השריפה הגדולה לפני ארבע שנים

בשעות אחר הצהריים הגיע לאזור אוטובוס שבו היו צוערים מקורס הקצינים של שירות בתי הסוהר. האוטובוס החל לנסוע בציר 721 מכיוון כביש 4 לכיוון בית הכלא. בשלב מסוים הורו קציני משטרה לאוטובוס לעצור ולחזור אחורה, אך במהלך הסיבוב נלכד האוטובוס בלהבות במה שכונה "עיקול המוות".

 

37 צוערים שהיו על האוטובוס נספו, וכן נהג האוטובוס. יחד עמם נהרגו שלושה קציני משטרה, בהם מפקדת תחנת חיפה אהובה תומר, ושלושה כבאים – בהם הנער אלעד ריבן שהתנדב בשירותי הכבאות.

 

בטקס השתתפו בני המשפחות השכולות וכן השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ', מפכ"ל המשטרה יוחנן דנינו, ניצב שירות בתי הסוהר אהרון פרנקו, מפקד שירותי הכבאות שחר איילון, סגל הפיקוד הבכיר של המשטרה, כיבוי האש ושב"ס.

 

"כבר ארבע שנים שהשמיים מתנצלים על כך שלא היו שם יומיים קודם. עוד יום של געגוע אינסופי", כתבה בן יקיר בעמוד הפייסבוק שלה.

המשפחות ליד האנדרטה לזכר יקיריהם (צילום: עידו בקר) (צילום: עידו בקר)
המשפחות ליד האנדרטה לזכר יקיריהם(צילום: עידו בקר)

לפני תחילת הטקס דיברה בת שבע חייט, אמו של דני, שאמרה כי כל יום וכל ביקור באנדרטה מהווה שכבה נוספת של כאב וגעגוע. עם זאת, היא מעודדת מהמבקרים שמגיעים מדי יום לכבד את הנופלים. "משמח לראות שתמיד יש כאן אנשים שמטיילים ורוצים לדעת יותר על מה שהיה כאן. המקום הפך לאתר מורשת", אמרה חייט.

 

אביו של ליאור בוקר ז"ל: "חיים בגיהנום של כאב שלא נגמר"

מיכאל בוקר, אביו של תנ"צ ליאור בוקר ז"ל, נשא דברים בשם המשפחות: "היו אלה ארבע שנים ארוכות של כאב. אנחנו כהוריו של ליאור לא ספדנו לו כי ההספד מציין את סופיות האובדן. נקדיש את שארית ימינו להנצחת זכרו. אנו מודים לאל על שזכינו להיות הוריו".

 

בוקר המשיך ואמר כי "יש הסבורים שעם חלוף הזמן, עוצמת הכאב דועכת ובתמיכת המשפחה וחיזוקה יש הקלה בכאב. הם טועים. הורים שקברו בן, יודעים שעד שיבוא יומם, הם חיים בגיהנום של כאב שלא נגמר".

אהרונוביץ' בטקס, היום ()
אהרונוביץ' בטקס, היום

מפכ"ל המשטרה דנינו באנדרטה לזכר 44 הנספים ()
מפכ"ל המשטרה דנינו באנדרטה לזכר 44 הנספים

הוא הוסיף כי "כאב כזה הוא חלקם של הורים, בנים, אחים, בעלים ונשים וגם חברות וחברים שטרם זכו להגשים את חלומם להקים בית, ונספו בלהבות בכרמל. אנא זכרו והזכירו את בנינו ואת בנותינו, קורבנות האסון, שהיו סמל לאהבת האדם. אלה שהתנדבו תמיד לעזור לאחרים ולתרום לאחרים, לפני שדאגו לעצמם. אלה שנספו כשניסו להציל חיים אחרים, הם הקורבן האמיתי".

 

בוקר פנה לאהרונוביץ' ולאנשי הפיקוד שהגיעו לטקס וביקש מהם להמשיך לחזק את ארגוני ההצלה. "אנו לא זקוקים לרחמים. היינו מוכנים לסבל כפול ומכופל אם היינו יכולים למנוע את מותם. המשיכו לחזק ולייעל את הארגונים כדי שביום מבחן תמנעו אסון נוסף, קורבנות נוספים ומשפחות שכולות נוספות".

 

השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ ציין כי בשלוש השנים האחרונות נפתחו 20 תחנות כיבוי, נוספו 350 כבאים ונרכשו ציוד רב וכלי רכב: "מתוך נחישות, שלא לאפשר לאסון כזה להתרחש שנית, עשינו צעדים של לימוד ותיקון. השינויים והרפורמה שהגיעו בעקבות האסון לא ייפסקו. זו חובתנו לנופלים.

 

שירותי הכיבוי הם לא עוד גוף מפוצל ומפולג, אלא גוף מקצועי ברמה עולמית שעומד בהצלחה במשימה בכל פעם שנקרא לדגל", אמר אהרונוביץ'.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האנדרטה לזכר הנופלים, היום
מומלצים