שתף קטע נבחר

העליון נגד זועבי: התבטאויות שאין באף פרלמנט בעולם

בדיון בעתירה של ח"כ חנין זועבי נגד הרחקתה מהכנסת מתחו השופטים ביקורת על דבריה: "לא קרה שמישהו אמר 'תקימו מצור על המדינה'. איך אדם שדוגל באי-אלימות יכול לומר על חוטפי ילדים שזה לא טרור?"

הכנסת פוזרה וההחלטה להרחיק מהמליאה ומוועדות הכנסת לחצי שנה את ח"כ חנין זועבי כבר איבדה ממשמעותה, אך הדבר לא מנע מהרכב מורחב של חמישה שופטי בג"ץ לדון הבוקר (ג') בעתירתה נגד החלטת ועדת האתיקה של הכנסת בעקבות התבטאויותיה. זועבי טענה כי חוטפי שלושת הנערים אינם טרוריסטים וכתבה מאמר שבו קראה למצור על מדינת ישראל.

 

לאחר הדיון, שהסתיים בהבטחה של השופטים לספק פסק דין במהרה, פרץ עימות בין פעילי ימין קיצוני לח"כים ערבים שנכחו באולם. פעילי הימין הקיצוני, בהם איתמר בן גביר וברוך מרזל, פנו לזועבי והטיחו בה: "את מחבלת, לכי לסוריה". במקום התפתחה מהומה ודחיפות בין הפעילים לח"כים. המאבטחים הפרידו בין הצדדים.

 

מהומה בבית המשפט ()
מהומה בבית המשפט

במהלך הדיון תהתה השופטת אסתר חיות, "איך יכול אדם שדוגל באי-אלימות לומר על אדם שחוטף ילדים בדרך הביתה שהם לא טרוריסטים?"

 

עו"ד חסן ג'בראין מארגון עדאלה השיב בשם זועבי כי היא הסבירה מיד לאחר הראיון שבו אמרה את הדברים, כי מדובר בסמנטיקה, וכמו שלא מכנים פעולות של ישראל שבהן נהרגים חפים מפשע "טרור", כך גם כאן היא לא נוקטת את לשון הזו, והיא מתנגדת לפגיעה מחפים מפשע משני הצדדים.

 

במרכז הדיון עמדה שאלת סמכות ועדת האתיקה של הכנסת לדון באמירות פוליטיות של ח"כים מחוץ לכנסת. היועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, הבהיר כי הטלת סנקציות בגין התבטאויות פוליטיות מופעלת במקרים חריגים ולכן הוועדה נמנעה מכך לאורך שנים, אך יש בסמכותה לעשות כן: "הפעם הוועדה סברה כי התבטאות לפיה החוטפים הם לא טרוריסטים, בשעה ששלושה נערים חטופים, זו לא עוד אמירה מקוממת. זו הזדהות עם גורמי אויב וטרור".

 

לדבריו, "העונש משקף את החומרה של הדברים והעיתוי שבהם נאמרו. אני מאמין שאם לא היו נאמרים במהלך מלחמה היו מקבלים אולי גישה אחרת בעניין הענישה". הוא הוסיף כי הוועדה לקחה בחשבון בהחלטתה שהיא עומדת לפני פגרת הקיץ ובקרוב ממילא תצא הכנסת לפגרת בחירות.

זועבי במליאה, שממילא לא תתכנס עוד כמה חודשים (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
זועבי במליאה, שממילא לא תתכנס עוד כמה חודשים(צילום: עידו ארז)
  

ג'בראין טען כי אין לוועדה סמכות לדון בנושא: "מדובר בהתבטאות פוליטית שלא נוגעת בעניינים הפנימיים של הכנסת או לסדרי העבודה שלה". אך השופטים הקשו עליו, והשופט אליקים רובינשטיין תהה: "הכלל שלפיו הוא נשבע, איך אדוני מיישב את זה עם זה?" המשנה לנשיא, השופטת מרים נאור, הוסיפה: "כל מה שקורה מחוץ לכנסת נעמד בחסינות?"

 

בהמשך התמקד הדיון בקריאתה של זועבי למצור על ישראל. השופט חנן מלצר ציין כי מדובר באמירה חסרת תקדים: "לא קרה שמישהו אמר 'תקימו מצור על המדינה', לכן אין תקדים במשפט, אני בדקתי. זאת ההתבטאות שאדוני צריך לתת לה תשובה".

 

ג'בראין טען כי במאמרה התכוונה זועבי לדרכים יעילות לסיום המצור על עזה והכיבוש, וכי זו עמדתה לגבי הדרך שבה ניתן לעשות זאת: "ברור שהרשות לא יכולה להטיל מצור על ישראל, הכוונה היא למצור מדיני". השופט מלצר הקשה: "נאמר 'להטיל מצור על ישראל'. תן לזה הסבר". וג'בראין השיב: "ברור שזה לא מצור, היא זאת שבמצור". השופטת נאור הוסיפה: "האם אדוני יכול להצביע על מקרה אחד בפרלמנטים בעולם של התבטאות דומה להתבטאות של ח"כ זועבי?"

 

מול אלה טען עורך הדין: "לא ייתכן שההתבטאות של זועבי מוצגת כהתבטאות הקיצונית ביותר בהיסטוריה של הכנסת. אני שומע ח"כים ושרים אומרים דברים מאוד קשים על החברה הערבית בישראל ואף אחד לא הטיל עליהם סנקציות ולא הביא אותם לוועדת האתיקה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
זועבי. הורחקה מהכנסת
צילום: עידו ארז
מהומות מחוץ לאולם בית המשפט
מומלצים