שתף קטע נבחר

כך מחסל האוצר את סוכני הביטוח. דעה

טיוטת חוזר שפרסמה לאחרונה המפקחת על הביטוח, עשויה לפגוע קשה בהכנסתם של הסוכנים ולמנוע השתלבות של סוכני ביטוח צעירים בענף. אחרי שנכשלה ביצירת תחרות בענף, היא מפלה לטובת חברות הביטוח. דעה

במסגרת הרפורמה להגברת התחרות בשוק הפנסיוני במדינת ישראל, אשר יצאה לדרכה עוד בימי המפקח על הביטוח הקודם עודד שריג, הולכת ומסתברת עובדה מעציבה אחת - מישהו החליט שסוכני הביטוח הינם מיותרים.

 

 

לשיטתו, עדיף שצבא של מאות משווקים שכירים בחברות הביטוח ייכנס לנעליהם. והכל לכאורה לטובת הלקוח - כך עולה מהטיוטה הרביעית בנושא חוזר העמילות אשר פורסמה לאחרונה בידי המפקחת על הביטוח, דורית סלינגר.

 

התפישה המנחה את המפקחת וצוות משרדה, הינה אותה תפישה המנחה את לשכת סוכני הביטוח לאורך שנים, והיא טובת הלקוח. אם בשם תפישה זו על סוכני הביטוח לוותר על מבצעי הנסיעות לחו"ל בתחום הפנסיוני- אז הלשכה מסכימה לכך. אם בשם תפיסה זו יש להפריד את תגמול הסוכן מדמי הניהול הנגבים מהלקוח - גם לכך מסכימה הלשכה.

 

הסוכנים גם מסכימים כי סוכן אשר לא נותן שירות כראוי יפסיק לקבל עמלה לאחר תקופה קצרה. כל אלה אכן פעולות לטובת הלקוח.

 

אך הגדילה המפקחת לעשות ולמעשה מתערבת ברגל גסה בכל הקשור להסכמים מסחריים בין היצרנים, חברות הביטוח ובתי ההשקעות, לבין הסוכנים הפנסיונים אשר עובדים איתם לאורך שנים בנאמנות רבה, תוך הקפדה על עמידה בדרישות החוק ואכיפה קפדנית, והכל בשם "טובת הלקוח".

 

ואילו מהצד השני אינה מטילה כל מגבלה על שכירי חברות הביטוח, אשר הם בוודאי "חרדים" לטובת הלקוח, ולא לטובת מעסיקיהם. שכיר בחברת ביטוח יכול לקבל פרסים, נסיעות לחו"ל, אין מגבלה על שכרו או עמלותיו. ואילו סוכני הביטוח, אשר על בסיס הדו"ח של המפקחת עצמה כ-77% מהם נמצאים ברמת הכנסה נטו של כ-9000 שקל לערך, בהם יש לפגוע ואותם יש לחסל. הכל כמובן לטובת הלקוח.

 

מחסור בסוכנים צעירים

ענף סוכני הביטוח סובל כיום ממחסור חמור בסוכנים צעירים, כאשר הגיל הממוצע בקרב הסוכנים הוא 58. לכך מתווסף חוזר העמילות, כפי שמציעה המפקחת, אשר צפוי לחסל לחלוטין את כניסתם של סוכנים חדשים לענף.

 

מי ייתן שירות לאותם מבוטחים בעוד 10-15 שנים? האם שירות של שכיר בחברת ביטוח אשר מתחלף בתדירות גבוהה הוא חלופה לסוכן ביטוח המלווה לקוח לאורך שנים? חוזר העמילות סותם את הגולל על הצטרפות סוכנים חדשים לענף. המשמעות לכך בעתיד הינה פחות שחקנים בתחום.

 

בדומה למה שקרה לבתי ההשקעות שלאור רגולציה חזקה ויקרה מספרם פחת וכתוצאה מכך עלו דמי הניהול, כך בסופו של דבר יהיה בתחום הביטוח ואת המחיר ישלמו הלקוחות.

 

המפקחת אינה קוראת את נתוני השוק, מעל ל-70% מהמכירות החדשות בענף מקורם בלקוחות קיימים. התיזה שסוכן ביטוח מוכר מוצר ללקוח ושניה לאחר מכן שוכח ממנו - הינה מופרכת לחלוטין, לא בארץ ולא בעולם הגדול.

 

כיום, לאור התפישה ההוליסטית ומגוון המוצרים הקיימים בארגז הכלים של הסוכן, נערכת פניה חוזרת של סוכנים ללקוחות קיימים, תוך שמירה על קשר רציף, טיפול בתביעות ועוד. ולכן כל תפישת העולם שצריך לפגוע בצורה חמורה בהכנסות הסוכנים בשנה א' על חשבון השנים הבאות - הינה תפישה מוטעית אשר תחריב את ענף סוכני הביטוח ותגרום לסגירת משרדים רבים, לפיטורי אלפי עובדים ובסופו של דבר לפגיעה חמורה במעמד הביניים.

 

המפקחת נכשלה בנושא הריכוזיות, הנציחה מצב בו אלפי לקוחות שבויים בחברות ביטוח עם דמי ניהול גבוהים. המפקחת נכשלה ביצירת תחרות בין מוצרים שונים בתחום הפנסיוני והשאירה את הזירה לקרנות הפנסיה, אשר מבטיחות תקנון ולא פנסיה. ועכשיו, מגיע השלב האחרון, חיסול ענף סוכני הביטוח העצמאים במדינת ישראל, תוך אפליה גדולה לטובת חברות הביטוח, ובסופו של תהליך, ובניגוד לכל התיאוריות של עידוד תחרותיות, יהיו פחות שחקנים בשוק, פחות שירות ללקוחות, ולצערנו, טובת הלקוח תהיה לקלישאה בלבד.

 

הכותב הוא סוכן ביטוח ויו"ר הוועדה לביטוח פנסיוני, לשכת סוכני הביטוח

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: לע"מ
דורית סלינגר הממונה על שוק ההון ביטוח וחסכון משרד האוצר
צילום: לע"מ
מומלצים