שתף קטע נבחר

רשות החשמל לממשלה: להתערב בשוק הגז

יו"ר רשות החשמל קוראת לראש הממשלה ולשר האנרגיה והמים להתערב בדחיפות בנעשה בשוק הגז הטבעי. "מבנה הבעלות אינו מאפשר משק גז תחרותי. המחיר גבוה בהשוואה למדינות שייצאו כמות דומה לזו שתייצא ישראל בעתיד"

בקרב הפקידות הבכירה בממשלת ישראל גוברים הקולות הקוראים לדרג הפוליטי להתערב בשוק הגז הטבעי בישראל, בעקבות השליטה של מספר מצומצם של חברות במאגרי הגז. השבוע שלחה יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן, מכתב לראש הממשלה ולשר האנרגיה והמים שבו היא קוראת להם להתערב על מנת לפתור את הבעיה.

 

כתבות נוספות בנושא שוק הגז:

 

"אני רואה צורך להתריע בפניכם על השלכות כשל השוק החמור שהתהווה במשק הגז בישראל", כתבה פרקש-הכהן לבנימין נתניהו וסילבן שלום. "כשל אשר הולך ומחמיר ואשר פגיעתו בטובת הציבור רבה, בשל התבססות מונופול "תמר" ו"לוויתן" כספק גז יחיד למדינת ישראל".

 

יו"ר רשות החשמל, שהיא הגוף המפקח על משק החשמל בישראל, מכוונת בדבריה למבנה הבעלות על שני המאגרים העיקריים שהתגלו מול חופי ישראל. השותפות העיקריות בשני המאגרים הן חברת נובל אנרג'י האמריקנית, דלק קידוחים ואבנר ששייכות לקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה, ישראמקו ורציו.

התקנת אסדת קידוח במאגר תמר (צילום: אלבטרוס, באדיבות נובל אנרג'י) (צילום: אלבטרוס, באדיבות נובל אנרג'י)
התקנת אסדת קידוח במאגר תמר(צילום: אלבטרוס, באדיבות נובל אנרג'י)

לטענתה, מבנה הבעלות אינו מאפשר את קיומה של תחרות על לקוחות ישראליים והיעדר התחרות מוצא את ביטויו בחוזים שמובאים לאישורה. חוזים ארוכי טווח אשר צפויים להשפיע על מחיר החשמל בישראל ל-20 השנים הקרובות. "הסכמי הגז אשר הונחו על שולחן רשות החשמל מבטאים תנאי שוק אשר אינם מקובלים במשקי גז תחרותיים, ובפרט, חלוקת סיכונים לא מאוזנת לטובת ספק הגז", כותבת יו"ר הרשות ומסבירה כי "ספק הגז מגלגל על צרכניו הן את סיכון הכמות והן את סיכון המחיר, בניגוד למקובל. כל זאת, כאשר רוכש הגז הטבעי (יצרני החשמל וחברת החשמל) חסרי יכולת לנהל משא ומתן אמיתי על תנאי ההסכמים".

 

יו"ר רשות החשמל מספרת במכתבה לראש הממשלה ושר האנרגיה והמים כי באחרונה הזמינה הרשות חוות דעת ממומחה בינלאומי בתחום הגז, שקבע כי מחיר הגז בישראל כבר היום גבוה מהמחיר המקובל במדינות שמייצאות כמות דומה לזו שתייצא ישראל בעתיד. מחיר זה, צופה המומחה, צפוי לעלות עוד בעתיד ולהעלות עימו את מחיר החשמל לצרכן.

 

הסיבה היא שמנגנוני ההצמדה בחוזים, כמו גם כמויות הגז שיצרני החשמל מתחייבים לרכוש, מוכתבים על ידי חברות הקידוח ומכוונים על מנת להגן עליהן מתרחיש עתידי של ירידה במחיר הגז עקב גילויו של מקור אנרגיה חלופי ומועדף. לטענת יו"ר רשות החשמל, חוזים אלה מטילים עלויות עודפות על יצרני החשמל אשר מגולגלות בסופו של דבר על הצרכנים ומרתיעים שחקנים חדשים מלהיכנס לשוק הקיים.

 

לטענתה, היועץ הבינלאומי המליץ על התערבות ממשלתית בחוזים והצמדה של מחירי הגז למחירי השוק במדינות אחרות בעולם, במקום למדדי המחירים לצרכן בישראל ובארה"ב בתוספת 1%, כפי שקיים כיום בחוזים. כך, היא טוענת, ייווצר איזון בין האינטרס הציבורי לאינטרס של יזמים ולא תיפגע ההשקעה העתידית בפיתוח המאגרים. לדבריה, החיסכון הצפוי לציבור כתוצאה מהחלת מנגנון זה על החוזים מוערך בעשרות מיליארדי שקלים עד שנת 2030.

 

יו"ר רשות החשמל מציינת במכתבה כי היא פונה כעת לראש הממשלה ולשר מפני שמליאת הרשות אמורה להחליט בקרוב האם להכיר בעלויות הנובעות מהסכמים אלה לצורך חישוב תעריף החשמל לצרכנים. "נדרש טיפול ממשלתי דחוף, בדרגים הגבוהים ביותר של מקבלי ההחלטות המדיניות, בכשל החמור במבנה שוק אספקת הגז בישראל", היא כותבת.

 

לנוכח התגברות הקריאות לטיפול במונופול הגז, פנה אתמול המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, למנכ"לי משרדי הממשלה הרלוונטיים והציע להקים ועדה קבועה שתרכז את כל עבודת הרגולציה בנושא מאגרי הגז. "התנהלות התחום הייחודי שלפנינו מעצימה את אחת הבעיות המרכזיות של הרגולציה בישראל - ריבוי רגולטורים שחלקם בעלי סמכויות חופפות ומתנגשות ללא מנגנון הכרעה מסודר", כתב ליכט למנכ"לי המשרדים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלבטרוס צילומי אוויר
קידוח לוויתן
צילום: אלבטרוס צילומי אוויר
יו"ר רשות החשמל, אורית פרקש-הכהן
מומלצים