שתף קטע נבחר

ארה"ב: לא נתמוך בפנייה הפלסטינית לאו"ם

אחרי שאמש הוגשה ההצעה הפלסטינית למועצת הביטחון, מחלקת המדינה הודיעה רשמית שאין בכוונתה לתמוך בה. "מדינות נוספות חושבות כמונו", אמרה הדוברת ג'ן סאקי

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית ג'ן סאקי אמרה הערב (יום ה') כי ארצות הברית לא תתמוך בטיוטת ההצעה שהגישו הפלסטינים למועצת הביטחון של האו"ם.

 

עוד בחדשות:

ישראלי שהיה עצור בסוריה הועבר לירדן

מכה לדאעש: "חוסל סגנו של המנהיג בעיראק"

  

 

אתמול בלילה, לאחר דיונים ארוכים ודחיות רבות, הוגשה הצעת הפלסטינים לסיום הסכסוך עם ישראל למועצת הביטחון של האו"ם. שגריר הרשות הפלסטינית באו"ם ריאד מנסור הודיע כי ירדן הגישה את ההצבעה בשם הרשות, אך אין בכוונתם לפעול לקיום ההצבעה בהקדם. "הגשנו, אבל איננו סוגרים את הדלת בפני משא ומתן עתידי עם כל שותפינו, כולל אירופה וארה"ב", אמר מנסור.

בינתיים רק דנה בהצעה, ההצבעה עוד רחוקה. מועצת הביטחון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
בינתיים רק דנה בהצעה, ההצבעה עוד רחוקה. מועצת הביטחון(צילום: AFP)

ההצעה כוללת קריאה ל"הסכם כולל וצודק תוך 12 חודשים ונסיגה הדרגתית של כוחות הביטחון הישראלים שתסתיים לכל המאוחר בסוף שנת 2017". כעת יחלו המדינות החברות במועצת הביטחון לדון על נוסחים שונים להחלטה, בהם נוסח מתון יותר שהציעה צרפת.

 

"זה לא משהו שאנחנו יכולים לתמוך בו", אמרה סאקי. "יש מדינות נוספות שחושבות כמונו ונזקקות להתייעצויות נוספות לפני שמועצת הביטחון תיקח החלטה בנושא".

 

ההודעה האמריקנית הייתה צפויה והיא עדיין משאירה לממשל אובמה אופציות שונות לגבי מועצת הביטחון. הדוברת לא ציינה שארה"ב תטיל וטו ולא שללה את האפשרות של השגת פשרה לנוסח מרוכך. בכל מקרה הפלסטינים לא ציפו שההצעה שלהם תתקבל כפי שהיא ויש להם עניין בפתיחת דיונים על פשרה, שהם מקווים שתושג במהלך חודש ינואר, שבו מצטרפות למועצה שתי מדינות שתומכות בכל החלטה פלסטינית: ונצואלה ומלזיה.

נתניהו בפגישתו עם ג'ון קרי בתחילת השבוע ברומא (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ) (צילום: עמוס בן גרשום, לע
נתניהו בפגישתו עם ג'ון קרי בתחילת השבוע ברומא(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

הממשל האמריקני הנוכחי אינו שש להטלת וטו והוא עושה כל מאמץ דיפלומטי לבלום בשלב זה קבלת החלטה כלשהי באו"ם. מזכיר המדינה ג'ון קרי הבהיר כי ארה"ב מצפה מהאירופים והערבים להמתין עד לאחר הבחירות בישראל ב-17 במרס. ארה"ב מתנגדת לכל מהלך חד צדדי באו"ם המצד הפלסטיני או בניה בהתנחלויות של ישראל ומבקשת לצנן את הרוחות.

 

דבריו של קרי הגיעו לאחר שביום שני האחרון הוא נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ברומא, שם אמר לו ראש הממשלה כי הוא מצפה שהאמריקנים יטילו וטו על ההצעה במועצת הביטחון

  

שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר כי הגשת הצעת הפלסטינים למועצת הביטחון היא צעד תוקפני נוסף מצידם. "אבו מאזן מוביל מהלכים שכל מטרתם היא לנגח את ישראל, אין בהם כל תועלת לפלסטינים, אלא להפך", אמר ליברמן.

 

לדברי ליברמן, "מוטב שמועצת הביטחון של האו"ם תעסוק בדברים החשובים באמת, כמו הדרך להתמודד עם פעולות טרור רצחניות כגון אלו שאירעו השבוע באוסטרליה ובפקיסטן, או בנעשה בסוריה ובלוב -ולא תשחית זמן על הגימיקים של הפלסטינים".

 

שלשום זכו הפלסטינים לכמה הצלחות במישור הדיפלומטי. הפרלמנט האירופי בשטרסבורג אישר החלטה הצהרתית על הכרה עקרונית במדינה פלסטינית. בז'נבה גינו מדינות אמנת ז'נבה את מה שהן מכנות הכיבוש הישראלי ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים. בלוקסמבורג, בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי הוציא את חמאס, אולי זמנית, מרשימת ארגוני הטרור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אין תמיכה מהאמריקנים. אבו מאזן
צילום: רויטרס
מומלצים