שתף קטע נבחר

הבהלה מרוסיה החלישה את שוק האג"ח

בשבוע האחרון הכלכלה הרוסית הסעירה את העולם והפחד הגדול מפני תרחיש של פשיטת רגל ברוסיה, הפיל את המדדים. בארץ המשבר השפיע בעיקר על חברות הנדל"ן החשופות לשוק הרוסי אבל לא רק. בשבוע האחרון נרשם שיא במשיכות הכספים מהקרנות נאמנות שמשקיעות באג"ח – למה זה קרה והאם יש כרגע באמת סיבה לחרדה מפני תרחיש האימה?

שוק האג"ח הישראלי שנחבל בשבועות האחרונים ונראה חלש מול שווקי האג"ח בעולם, המשיך גם השבוע במגמה שלילית בצל האפקט של המשבר ברוסיה שמשך אותו מטה. אגרות חוב ממשלתיות וקונצרניות סבלו השבוע על רקע השיא שנרשם השבוע בגל פדיונות קרנות הנאמנות המשקיעות באג"ח.

 

לכתבות נוספות בנושא:

 

בשבוע האחרון המסחר באג"ח היה תנודתי מאוד ורחוק מלהיות רגוע. בסיכום שבועי מדד תל-בונד 20, הכולל את 20 אגרות החוב הקונצרניות צמודות מדד בעלות שווי שוק הגבוה ביותר, ירד ב-0.5%.

 

מי שסבל בעיקר השבוע הן אגרות החוב של חברות הנדל"ן הישראליות החשופות לשוק הרוסי. רמת הסיכון של חברות אלו עלתה בשבוע האחרון וזה בא לידי ביטוי חזק במדדים בשוק הקונצרני. חברות כמו אפריקה ישראל, כלכלית ירושלים ומירלנד רשמו ירידות שערים חדות ותשואות האג"ח של החברות האלה נסקו מעלה (מה שמצביע על סיכון באג"ח שנובע מאפשרות שהחברות ימצאו קושי להחזיר את החוב שלהן למשקיעים).

 

הקור הרוסי היכה בקרנות

באג"ח הממשלתי הבעיה האמיתית השבוע שגררה ירידות שערים הייתה פדיונות הענק בקרנות הנאמנות. רוסיה שהסעירה את העולם בשבוע האחרון בעקבות קריסת הרובל, הלחיצה את המשקיעים והביאה לשיא במשיכת הכספים מהקרנות נאמנות המשקיעות באג"ח בארץ (גם באפיק הממשלתי וגם באפיק הקונצרני).

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 

נציין כי גל הפדיונות התחזק בשבוע האחרון לא רק בגלל הכלכלה הרוסית אלא גם על רקע החשש של המשקיעים מפני אפשרות של הורדת הדירוג של ישראל על רקע הקדמת הבחירות.

 

תעשיית הקרנות נאמנות כולה רשמה השבוע פדיונות של כ-3.1 מיליארד שקל, מדובר בזינוק של כמעט פי 3 בקצב הפדיונות לעומת השבוע הקודם. בבית ההשקעות מיטב דש מציינים כי קצב הפדיונות בקרנות המשקיעות באג"ח קונצרניות (אג"ח חברות) רשם השבוע עלייה של 60% לעומת השבוע הקודם.

 

יש סיבה לפאניקה?

הפחד מפני המשבר הקשה ברוסיה נובע בעיקר מאפשרות שהמשבר הזה יזלוג לכל אירופה ולשווקים הגלובליים. לא מעט בנקים אירופאים מושקעים ברוסיה וחשופים אליה, פגיעה בהם עלולה ליצור כאוס כלכלי אמיתי. מה הסיכוי לתרחיש כזה?

 

בלאומי שוקי הון מעריכים כי למשבר ברוסיה לא צפויה בשלב זה השפעה מהותית על הכלכלה העולמית או על הכלכלה הישראלית. מתי זה יתחיל להיות מסוכן? דודי רזניק, מנהל מחלקת מחקר אג"ח בלאומי שוקי הון, מעריך כי רק במידה ותחול החמרה משמעותית במשבר ברוסיה תוך כדי גלישה מהירה למדינות נוספות ולשווקים פיננסיים גלובליים, רק אז עלולות להיות השפעות שליליות על הכלכלה העולמית וגם על המשק הישראלי. "כרגע זה לא התרחיש המרכזי", מציין רזניק.

 

למרות התחזית המרגיעה בשלב זה, נראה כי בכל זאת יש לקחת בחשבון את גורמי הסיכון באג"ח הקונצרניות. "הסערה לא הסתיימה והתנודתיות בקונצרניות צפויה להימשך בתקופה הקרובה", מעריכים בלאומי.

 

אומנם זה לא הזמן להגדיל את הסיכון באג"ח הקונצרניות, אך יש בכל זאת אגרות חוב שנראות סבירות להשקעה. בלאומי שוקי הון ממליצים על חברות בעלות דירוג גבוה וממליצים על השקעה בענפים שלא קשורים לסערה הרוסית ושלא נפגעו מירידת מחירי הנפט.

 

בהתייחס לאג"ח הממשלתי, ממליצים בלאומי שוקי הון על האפיק השקלי הלא צמוד שצפוי להיות אטרקטיבי בתקופה הקרובה על רקע סביבת האינפלציה הנמוכה והפיחות בשקל.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים