שתף קטע נבחר

איכס והעיר הקדושה: עשרת המבנים הכי מכוערים בירושלים

אחרי שסקרנו את עשרת המבנים הכעורים ביותר של עיר החוף האהובה, הגיע הזמן לעבור לטפל בבירתנו: מזוועת הכניסה לעיר ועד הולילנד, מהמחומשים ועד המיתרים. הרים סביב לה? חבל שהם לא מסתירים קצת יותר מהגועל הזה

"עשרה קבין של יופי ירדו לעולם - תשעה נטלה ירושלים ואחד כל העולם כולו". כך נכתב בתלמוד הבבלי. ואכן, מלבד אוויר הרים צלול כיין התברכה ירושלים בנופים, מבנים רחובות וסמטאות שאין עוררין על יופיין הנדיר. ואולם, נראה שב-3000 שנה של פאר והדר יש גם כמה פספוסים. עשרה מהם, הבניינים המכוערים בבירה, כאן לפניכם.

 

המיצג "ברוכים הבאים": קבלת פנים מדכאת

עד לפני קצת יותר מעשור, בקטע שבין גינות סחרוב לכניסה לעיר, היתה פינת חמד יפהפייה. הצמחייה שבה הוצבה בצורה שבה נכתב "ברוכים הבאים" בצורה עדינה ומזמינה. מסיבה לא ברורה החליטה עיריית ירושלים להרוס את הגינה הנחמדה שהסבירה פנים לבאים לעיר הבירה על כביש מספר 1.

"ברוכים הבאים" לירושלים. מי רואה אותך בכלל? (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
"ברוכים הבאים" לירושלים. מי רואה אותך בכלל?(צילום: אוהד צויגנברג)

המקום שופץ פעמיים בהשקעה גדולה והוצב השלט המפורסם (שאף נצבע בצבעי הגאווה ביום הגאווה הירושלמי לפני שנתיים), שאמנם מברך את הבאים מילולית אך לא חזותית.

ירושלים היא עיר מזמינה ומסבירה פנים, כך שלא ברור למה צריך להוריד את המורל בכניסה, עם השלט שבכלל כמעט ואינו נראה מהכביש.

 

הולילנד: אונס של ההר

מה לא נאמר על המפלצת שעל ההר, זו ששינתה לגמרי את קו הרקיע הנשקף משכונות רבות בירושלים? ראש המחלקה לארכיטקטורה בבצלאל פרופ' צבי אפרת כינה את המתחם "שיא של וולגריות וחוצפה", ראש המחלקה לאמנות בשנקר פרופ' מיכאל לוין כינה את הפרויקט "אונס של ההר" ומאות אלפי ירושלמים מקללים אותו מדי יום בשלל כינויים לא מחמיאים (ע"ע "חולילנד").

שחיתות וגשרים מוזרים. הולילנד (צילום: רויטרס)
שחיתות וגשרים מוזרים. הולילנד(צילום: רויטרס)
 

הממדים המפלצתיים, הגשרים המוזרים שמחברים בין בנייני הרובוטריקים והשחיתות השלטונית שהביאה לבנייתם מזכים את הבניינים בתואר המכוערים ביותר בעיר הבירה, בפער גדול. היתרון היחיד שיש לבנייני הולילנד הוא הנוף המהמם הנשקף מתוכם: מבט על עיר הקודש מגבוה, מהמקום היחיד שבו לא רואים את הולילנד בקו הרקיע.

 

התחנה המרכזית החדשה

ראוי היה שבכניסה לעיר כה יפה לא ייבנה בניין כה מכוער. אך מאז שנבנתה התחנה החדשה ב-2001, הפנים של הבאים והיוצאים לירושלים בתחבורה הציבורית הם בניין מלבני ומנותק מהסביבה שבמרכזו שעון ענק וגרוטסקי שלרוב כלל אינו עובד. אם לא די בכך, המקום סובל מבעיות זיהום אוויר קשות.

מלבן מנותק עם שעון גרוטסקי. התחנה הירושלמית (צילום: שלומי כהן)
מלבן מנותק עם שעון גרוטסקי. התחנה הירושלמית(צילום: שלומי כהן)

אך יש גם מקום לאופטימיות. הבשורה הטובה היא שהמקום צפוי בקרוב לעבור מתיחת פנים. הבניין ייכנס לשיפוצים ובין היתר ייבנה בו בית מלון. במתחם כולו צפויה להיבנות תחנת הרכבת המהירה לתל אביב ובכלל באזור אמור להיבנות רובע העסקים החדש. נמתין בציפייה.

 

גשר המיתרים: נטע זר ומיותר

כשם שמצעד השירים הגרועים של השנה תמיד יכלול גם את אחד השירים שנרשם גם במצעד השירים הטובים, כך גשר המיתרים מעורר מחלוקת בין בעלי טעמים שונים. מצד אחד, בניין מרשים לכל הדעות שנבנה בהשקעת ענק על ידי האדריכל הספרדי המפורסם סנטיאגו קלטרווה. מצד שני, אלמנט ארכיטקטוני שזכה לביקורות קשות בטענה שהוא מהווה נטע זר ומונומנט מיותר בכניסה לעיר.

מה בדיוק הקשר לירושלים? גשר המיתרים (צילום: ששון תירם)
מה בדיוק הקשר לירושלים? גשר המיתרים(צילום: ששון תירם)

הוא גם לא יותר יפה בלילה (צילום: ששון תירם)
הוא גם לא יותר יפה בלילה(צילום: ששון תירם)

האימרה הזכורה ביותר בנוגע לגשר היתה של לא אחר מאשר ניר ברקת, ראש העיר, שאמר מיד לאחר שנבחר ב-2008 כי הוא שוקל לפרק את גשר המיתרים שנחנך באותה שנה. אלא שמה לעשות, 245 מיליון השקלים שהושקעו בו - לא ירדו לטמיון.

 

סינמה סיטי: ביזיון בית המשפט?

גגות לבנים מעוגלים ומוארים, דרדסים ותיבת נוח מול בית המשפט העליון, ועיצוב פנים המזכיר את לאס וגאס בסגנון גרוזיני. כל אלה הפכו את "סינמה סיטי" למתחם מעורר מחלוקת בכל הקשור למראהו החיצוני והפנימי. נכון, יש מי שדווקא התלהבו מהעיצוב ומהייבוא של דם חדש לירושלים, אך היו גם שסברו שהוא לא מתאים לאופייה של עיר הבירה.

סינמה סיטי, מראה מבחוץ (צילום: אלכס קולומויסקי) (צילום: אלכס קולומויסקי)
סינמה סיטי, מראה מבחוץ(צילום: אלכס קולומויסקי)

בניית המתחם הביאה לירושלים סוף כל סוף בתי קולנוע ברמה של המאה ה-21, אלא שסגנון הבנייה העלה ביקורת קשה. הטענה העיקרית היא שבניית מרכז מסחרי מסוג זה, סמוך לבית המשפט העליון, מוזילה ומאפילה על המוסד הממלכתי.

ומבפנים (צילום: גיל יוחנן)
ומבפנים(צילום: גיל יוחנן)

האדריכל עופר קולקר הדף את ההתקפות ואמר באירוע הפתיחה כי בכל העולם מתחמי בידור ומסחר צמודים למוסדות ציבור: "יש לפוצץ את הבועה הזו. ברומא ובפריז מוסדות הציבור הם חלק מהעיר, ולא נישאים מעל גבעה", לדבריו.

 

סנטר 1: כמו קרוקס

הקניון המפורסם ברוממה, אותו ניתן לראות מהכניסה לעיר והסביבה מזכיר נעל מסוג קרוקס. הוא מכוער, אך שימושי.

סנטר 1. כמו קרוקס (צילום: Google Streetview)
סנטר 1. כמו קרוקס(צילום: Google Streetview)

הוא מוכר בזכות המחירים הזולים שלו, אך בכל הנוגע למראהו החיצוני אין הרבה מקום לגאווה. השלטים הצבעוניים והגדולים, הבנייה שנראית מנותקת מהסביבה ושלטי החוצות הענקיים שנתלים מדי פעם באזור, פשוט מציקים לעין.

 

המחומשים ברמות פולין: דיור ציבורי לדבורים

בתחילת שנות ה-70 הופקד האדריכל צבי הקר על תכנון שכונת רמות שבצפון ירושלים והגה רעיון מהפכני: בניית בנייני מגורים כשבחזיתם מחומשים. הקר אמנם זכה לשבחים בקהילת האדריכלים אך בקרב הציבור הרחב, הבנייה זכתה לביקורת קשה - הן על המראה הכללי והן על רמת הנוחיות שמספקים הבניינים לדיירים. המחומשים נכללו ברשימות בינלאומיות בקטגוגריית "הבניינים המוזרים בעולם".

המחומשים של הקר. למגורי אדם? (צילום: Nehemia G / Wikipedia)
המחומשים של הקר. למגורי אדם?(צילום: Nehemia G / Wikipedia)

באתר Yahoo נכנסו הבניינים לרשימת המוזרים בעולם ותוארו כ"פרויקט דיור עבור דבורים". "המבקרים ראו במבנה עטיפה ראוותנית ל'דירות קופסה' קטנות, בלתי נוחות למגורים, שיש בהן הרבה יומרות ארכיטקטוניות", תיאר דוד קרויאנקר את המצב בספר "המאבק לעצמאות של האדריכלות הישראלית במאה ה-20".

 

מרכז הפעמון: שיהפוך כבר לבית מלון

יש שאומרים שעל בניין "הפעמון" ברחוב המלך ג'ורג' במרכז העיר הוטלה קללה. אחרת קשה להסביר איך בניין מסחרי באחד הקרקעות המבוקשות ביותר בירושלים נכשל כלכלית פעם אחר פעם. מי שנכנס למרכז הפעמון לאחרונה גילה שרבות מהחנויות במקום שריקות או עומדות להשכרה, ושהמתחם עצמו לא זוכה להצלחה גדולה.

מבנה הפעמון. חייב שיפוץ (צילום: Google Streetview)
מבנה הפעמון. חייב שיפוץ(צילום: Google Streetview)

המראה עצמו של חזית הבניין מעורר מחלוקת וכולל קיר עליו שלט מיושן עם 12 פעמונים שתלויים על הקיר. אך לא הכל שחור - בקרוב הבניין צפוי לעבור מתיחת פנים ולהפוך לבית מלון. גם חזית הבניין צפויה לעבור שיפוץ, והמראה המוכר צפוי להפוך להיסטוריה.

 

 

המשביר הישן: פיל אטום

על מה חשבו, אי אז בשנות ה-60, כשהחליטו לבנות באמצע מרכז העיר קוביית בטון אטומה? סביר שהשאלה הזו מלווה רבים מהירושלמים העוברים ברחוב המלך ג'ורג' סמוך לבניין המשביר הישן, בו שכנה עד לפני שלוש שנים רשת "המשביר לצרכן".

יצירה אטומה בלב העיר (צילום: עדיאל לואינגר / Wikipedia)
יצירה אטומה בלב העיר(צילום: עדיאל לואינגר / Wikipedia)

מלבד בקומת הקרקע בה יש חלונות ראווה, שאר המבנה אטום כולו, והוא מצופה אבן נסורה. מאז שרשת המשביר עברה לסניף חדש בכיכר ציון הוא עומד רובו שומם, אינו מתוחזק כראוי ומצוי כפיל לבן בלב העיר.

 

מרכז אמיר (בניין השופרסל) 

המבנה בפינת הרחובות קינג ג'ורג' ואגרון בסמוך לכיכר פריז נחשב עם בנייתו בסוף שנות ה-50 לפורץ דרך מבחינה אדריכלית, אלא שהוא לא זכה לאהדת הציבור ותוכנית להקמת שני בניינים דומים במרכז ירושלים נגנזה. לאורך השנים מצבו התדרדר ונבנו בו תוספות שהעיבו על חזיתו.

מרכז אמיר לצד מלון לאונרדו פלזה בירושלים (באדיבות ויקיפדיה) (באדיבות ויקיפדיה)
מרכז אמיר לצד מלון לאונרדו פלזה בירושלים(באדיבות ויקיפדיה)

מדובר בבניין קובייתי בגובה של שמונה קומות למגורים, הניצב על עמודי בטון בצורת "וי". הוא נבנה בשיטה מהפכנית מתועשת, חלקיו המוכנים הונפו על ידי מנוף, הראשון בירושלים, כשהמרפסת משמשת פיגום.

 

קצב הבנייה היה קומה ביום. גם מתכנן הבניין האדריכל דוד רזניק, שהבניין היה מעבודתיו הראשונות, הודה כי למרות הרעיון המהפכני הבניין לא היה מוצלח במיוחד. אלא שבמקרה הזה מי שאמר שאין פרסום לא טוב צדק, שכן בין היתר בזכות הבניין המדובר הפך רזניק אט אט לדמות מפורסמת בירושלים וקיבל לא מעט הצעות עבודה.

 

ומהו הבניין המכוער ביותר בירושלים לדעתכם? כתבו לנו!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
הולילנד. מכוער מבפנים ומבחוץ
צילום: רויטרס
מומלצים