שתף קטע נבחר

להיות הומו בין דאעש לאסד

הומואים ולסביות בסוריה נרדפים על ידי כוחות הביטחון של אסד. עכשיו הם פוחדים שגם הג'יהאדיסטים בדרך, וברור להם לגמרי מה יהיה גורלם

מאז שג'יהאדיסטים מארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש) כבשו שני מחוזות בצפון-מזרח סוריה, איבד ג'אד כל קשר עם חבריו שם, בני הקהילה הגאה. ג'אד בן ה-32 הוא חלק מאוכלוסייה שסובלת זה שנים ארוכות מרדיפה בסוריה השמרנית, אבל כעת היא חוששת מפני הגרוע מכול.

 

עוד חדשות בעולם :

 

"אין לי שום חדשות מהם, עמודי הפייסבוק שלהם נסגרו", מספר ג'אד בעודו שותה עם חברים בבית קפה מסורתי בשכונה עתיקה של דמשק. "האם הם עדיין חיים? האם הצליחו להימלט?", הוא תוהה, "אין לי מושג וזה מפחיד".

הומואים סורים ברחובות דמשק. "אבא רוצה שאתחתן, אני מעדיף למות" (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הומואים סורים ברחובות דמשק. "אבא רוצה שאתחתן, אני מעדיף למות"(צילום: AFP)
הדאגה של ג'אד רק גברה מאז שג'יהאדיסטים פרסמו תמונות שבהן הם תיעדו את עצמם תוקפים הומואים, כולל תמונות שתיעדו אותם מוקדם יותר החודש זורקים הומו מגג בניין ואז סוקלים אותו. "אנחנו פוחדים. אם הקיצונים ישתלטו, אני יודע מה יהיה גורלי. אני איהרג בוודאות", אומר ג'אד.

הפרדוקס: חלק מההומואים מרגישים שהמלחמה עזרה להם (צילום: AFP) (צילום: AFP)
הפרדוקס: חלק מההומואים מרגישים שהמלחמה עזרה להם(צילום: AFP)

כמו הומואים ברוב המזרח התיכון, חייהם של הומואים בסוריה מעולם לא היו קלים. לעתים קרובות מאוד הם מנודים על-ידי משפחותיהם וחבריהם, ושירותי הביטחון עוקבים אחריהם. הומואים מסתכנים בשלוש שנות מאסר בגין ביצוע מעשים "לא טבעיים", כפי שיחסי מין חד-מיניים מוגדרים בקוד המשפטי הסורי.

 

ככל שמלחמת האזרחים גברה, חלק מההומואים והלסביות בסוריה החלו להרגיש באופן פרדוקסלי פחות מאוימים. "מאז שהמלחמה החלה שירותי הביטחון התעסקו בנו פחות והיו פחות פשיטות. הם צריכים לטפל בעניינים אחרים", מסביר ג'אד, העונד בגלוי צמיד בצבעי הקשת. "אפילו החברה מתייחסת אלינו פחות".

שני עצורים אולצו לקיים יחסי מין מול החוקרים. בקפה בדמשק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שני עצורים אולצו לקיים יחסי מין מול החוקרים. בקפה בדמשק(צילום: AFP)

אבל הומואים רבים ממשיכים לשמור על ערנות, ולא שוכחים את היחס המחריד שספגו עמיתיהם מצד שלטונות סוריה. ארגון זכויות האדם Human Rights Watch דיווח מוקדם יותר השנה כי אווירת האלימות בסוריה הפכה את חייהם של חלק מההומואים במדינה לקשים אפילו יותר. לפי דו"ח הארגון, שני גברים שנעצרו על-ידי הצבא הסורי אולצו במשך עשרה ימים להתפשט ולקיים יחסי מין זה עם זה מול החוקרים. הומואים אחרים דיווחו כי ספגו איומי רצח מבני משפחותיהם.

 

מוחמד, אחד מחבריו של ג'אד, סיפר כי האומללות שלו מכך שהוא אינו יכול לחיות באופן גלוי כהומו רק גברה בעקבות המלחמה. "מאז שהייתי בן 15 הסתרתי את העובדה שאני הומו, אבל זה קשה מאוד. אבא שלי רוצה שאתחתן ואקים משפחה, אבל עבורי זה בלתי אפשרי. אני מעדיף למות".

 

מוחמד בן ה-22 חולם ללמוד עיצוב באירופה, אבל נכון להיום הוא תקוע בסוריה, שם שלושה מחבריו נהרגו בשנה שעברה תוך חודש אחד בלבד - אחד מהם חייל שג'יהאדיסטים ערפו את ראשו.

עם צמיד בצבעי הקשת, לעיני כול בשכונה העתיקה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עם צמיד בצבעי הקשת, לעיני כול בשכונה העתיקה(צילום: AFP)

גם נוחא, לסבית בת 22, יושבת איתם בבית הקפה, והיא מספרת שהיא מנהלת חיים כפולים כדי להסתיר את עובדת היותה לסבית. "מול ההורים שלי אני עוסקת רק בלימודים ועבודה, אבל יש לי חיים לסביים סודיים", היא אומרת. רק אחותה ובת דודתה יודעות כי היא לסבית, והיא משתמשת בחשבונות שונים ברשתות החברתיות.

 

בת הזוג של נוחא, לאמה בת ה-28, עוטה רעלה איסלאמית לבנה. מאז יוני השנה היא מפעילה עמוד פייסבוק עבור לסביות סוריות. באותו

חודש היא אירחה את "אירוע הגאווה" הראשון בסוריה - אבל הוא נערך בעולם הווירטואלי בלבד.

 

גם נוחא מבועתת מהמחשבה על הג'יהאדיסטים, ואין לה הרבה ספקות בנוגע לשאלה כיצד הם יתייחסו אליה אם תיפול לידיהם: "עבורם - נשים כלל לא קיימות. מה הם יחשבו על לסביות?".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הקשר עם החברים באזורי דאעש ניתק
צילום: AFP
מומלצים