שתף קטע נבחר

שבים לכפר היזידי: מה דאעש הותירו מאחור?

תושבי כפר בצפון עיראק שנכבש על ידי דאעש שבו אליו לראשונה אחרי 4 חודשים בחיפוש אחר רמזים לגורל יקיריהם שלא הצליחו להימלט. הם מצאו רק תלי עפר, ובהם בגדים ותעודות. "כאן הם טמונים בקבר אחים המוני", בטוחים השורדים

השיבה הביתה אל הכפר שנדם: ארבעה חודשים לאחר אותו בוקר באוגוסט, אז שמונה ג'יפים שחורים עמוסים בחמושי דאעש הקיפו את בתיהם, שבו השורדים הראשונים לכפר היזידי השקט שבצפון עיראק. רק בשבוע שעבר שוחרר המקום על-ידי לוחמים כורדים שהבריחו ממנו את הג'יהאדיסטים, והעדויות שהקיצונים הותירו מאחוריהם הסירו כל ספק לגבי גורלם הנורא של התושבים שנותרו מאחור.

 

עוד חדשות בעולם :

סנטה על מגלשיים, עצי אשוח בהפגנות. צפו

הסתבך: מכר בטעות את החתול של חברתו
טקס "כישוף" בהודו: רצח ילד כדי שאשתו תלד

 

חיידר חאלף היה בין ברי המזל שהצליחו להימלט מהכפר שבו נולד וגדל. לאחר שמצא מקום מחסה, הוא קיבל כמה שיחות טלפון מבוהלות מקרוביו שנשארו מאחור והוחזקו בידי חמושים מארגון דאעש. הם התקשרו אליו ודיווחו ששוביהם מובילים אותם לעבר עמדת בידוק שבשולי העיר: "אם לא תשמע מאיתנו, חפש את הגופות שלנו ליד המחסום", אמרו לו בני המשפחה.

 

תל עפר טרי שחשוד כקבר המונים (AP) (AP)
תל עפר טרי שחשוד כקבר המונים(AP)

כ-540 מתושבי הכפר נעדרים (AP) (AP)
כ-540 מתושבי הכפר נעדרים(AP)

 (AP) (AP)
(AP)

חאלף אכן לא שמע מהם שוב - כמו קרוביהם של כ-530 איש מתושבי הכפר, שנעלמו לאחר השתלטות דאעש על המקום. עתה הוא ושכניו ששרדו מקווים להתחקות אחר עקבות הנעדרים, אולם החשש שלהם הוא שלא ייאלצו ללכת רחוק: ברחבי הכפר הם מצאו ארבע גבעות של עפר טרי, ככל הנראה קברים המוניים שהותירו אנשי דאעש מאחור.

 

האתרים החשודים, שממוקמים באזורים שונים בכפר, אמנם טרם נחפרו, אך חאלף וחבריו כבר בטוחים מה ימצאו בפנים. בביקורם הראשוון בכפר ביום שישי האחרון הם מיהרו לגשת לתלים, החלו לפנות את השכבה העליונה של רגבי האדמה, ולמרבה הזוועה דלו מתוכם פריטי ביגוד קרועים.

 

חתיכת בד אחרת שמצאו התגלתה כקצהו של מכנס ספורט שלבש תושב הכפר שנרצח. הניצולים לא המשיכו לחפור והעדיפו להמתין לגורמים מומחים, מחשש שבקרקע מסתתרת מלכודת שהטמין להם דאעש, כפי שעשה בעבר לניצולים ששבו הביתה. אולם אז הם הבחינו בחתיכת פלסטיק שנפלה מכיס המכנסיים - תעודת זהות שעליה תמונתו ופרטיו של חארו חודידה רופו, אחד משכניו של חאלף שנמנה עם מאות הנעדרים.

תעודת זהות של אחד התושבים הנעדרים, שמעידה כנראה על מיקומה של הגופה (AP) (AP)
תעודת זהות של אחד התושבים הנעדרים, שמעידה כנראה על מיקומה של הגופה(AP)

בתוך שכבת האדמה העליונה נמצאו גם בגדים (AP) (AP)
בתוך שכבת האדמה העליונה נמצאו גם בגדים(AP)

 (AP) (AP)
(AP)

 (AP) (AP)
(AP)

אין דרך לדעת בוודאות את כמות הקברים באזור או את מספר הגופות שנטמנו בהם עד שכל האתרים החשודים כקברי אחרים ייפתחו. לכורדים אין כוונה לעשות זאת בהקדם, אף שהם כבר סימנו את האתרים החשודים בסרטים. הקרבות עם דאעש נמשכים והמצב לא יציב מספיק כדי להשקיע מאמצים בחיפוש אחר גופות ובאישוש הסברה הנוראה שכולם אימצו ממילא.

 

"כל הנעדרים מהכפר שלי, כולל כמה מבני דודיי שנשבו על ידי אנשי דאעש, עשויים להיות כאן", אמר שכנו של חאלף, 

וואיס, והצביע על רגבי האדמה הטריים. סמי טהר, לוחם פשמרנגה בן 44, נאלץ להסכים עמם: "זו התגלמות הרשע של דאעש ושל הטרוריסטים", אמר. "הם רצחו בדם קר אנשים חפים מפשע שכל חטאם היה שהם חיו את חייהם".

 

השורדים מעריכים כי מתוך קהילה שמנתה 200 משפחות יזידיות מרובות ילדים, לפחות 530 בני אדם עדיין נעדרים. כשפעילי דאעש השתלטו על האזור בתחילת חודש אוגוסט הם ביצעו כמה ממעשי הזוועה האכזריים יותר כלפי היזידים, שאותם הם רואים ככופרים: הם אולצו להתאסלם, נשותיהם ובנותיהם נאנסו והפכו לשפחות מין, אחרים נטבחו וכמה אף הוצאו להורג בכך שגופם נקרע לשניים על-ידי מכוניות. כל המעשים האלו תוארו גם בדו"ח האו"ם ובדיווחים של ארגוני זכויות אדם שעסקו באסון העדה היזידית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
AP
קרעי בגדים שנמצאו בתלי העפר החשודים כקברים
AP
מומלצים