שתף קטע נבחר

הפעם הראשונה של קוביין, וואן דיירקשיין ושר

השבוע הראשון של השנה נפתח וזו סיבה נהדרת לחזור אל "הראשונים" הגדולים בהיסטוריית המוזיקה. מי היה הראשון שאמר "Fuck" בשיר, מי ריסק לראשונה גיטרה על הבמה ואיך קרה שוואן דיירקשן נכנסו גם לכתבה הזו?

הזמר הראשון שהופיע בפסטיבל וודסטוק המקורי

לא מעט אמנים גדולים לקחו חלק בוודסטוק 69', אירוע שהפך לסמל חגיגות המין, המוזיקה והאהבה החופשית של הסיקסטיז. אלא שרק מוזיקאי אחד נרשם בדפי ההיסטוריה כזמר הראשון שהופיע בפסטיבל, וזהו לא אחר מאשר ריצ'י הייבנס. ולחשוב שכמעט זה לא קרה עבור זמר הפולק הניו יורקי.

 

 

במקור הייבנס היה מתוכנן להיות המופע החמישי בפסטיבל, אלא שביומו הראשון של וודסטוק הוזעק הזמר למקום לאחר שחברי הלהקה שהייתה אמורה לפתוח את המופעים, סוויטוואטר, נתקעה בפקק. הייבנז והציוד שלו הובהלו למקום במסוק וניגנו סט באורך שלוש שעות, בזמן שיתר האומנים רק עשו דרכם למקום.

 

הלהקה הראשונה שקורט קוביין ראה בהופעה

תלוי לאיזו גרסה של הסיפור אתם מאמינים. סולן נירוונה המנוח סיפר פעם שההרכב הראשון שהוא חזה בו בלייב היה המלווינס, ולאחר מכן הוא גם הכיר את חבריו באופן אישי ואלו הכירו אותו לכריס נובוסליק, לימים באסיסט נירוונה, ומאוחר יותר גם לדייב גרוהל.

 

קורט קוביין. חווית ההופעה הראשונה (צילום: Gettyimages) (צילום: Gettyimages)
קורט קוביין. חווית ההופעה הראשונה(צילום: Gettyimages)

 

גרסה אחרת של הסיפור, שסיפק חבר לספסל הלימודים של קוביין, גורסת כי המופע הראשון שראה קוביין היה של סמי הגר. על פי הספר "heavier Than Heaven", במשך שבועות שלמים לאחר הההופעה התגאה קוביים בחולצת סמי האגר גדולה על מידותיו, אותה לבש לבית הספר בכל יום.קיימת גם גרסה שלישית לסיפור, שאומרת שההופעה הראשונה שקוביין נכח בה הייתה של להקת בלאק פלאג.

 

האמן הראשון שריסק את הציוד שלו על הבמה 

שוב – תלוי את מי אתם שואלים. האגדה מספרת שכבר בשנות החמישים היה הזמר ג'רי לי לואיס נוהג להשמיד פסנתרים על הבמה, ובמקרים חריגים אף לשרוף אותם. חלוץ שבירת הגיטרה היה גיטריסט להקת "The Who" פיט טאונסנד.

 

 

טאונסנד שהיה הראשון לרסק גיטרה על הבמה, באקט שמגזין "הרולינג סטון" הכתיר כאחד מ-50 הרגעים ששינו את היסטוריה של הרוקנ'רול. טאונסנד עשה זאת כאקט של הרס עצמי, ובכך הציב סטנדרטים חדשיפם של חורבן עבור דורות שלמים של גיטריסטים שהגיעו אחריו.

 

השיר הראשון שכלל את המילה "Fuck" 

השימוש המוקדם ביותר במילה "Fuck" בשיר במוזיקה פופולרית היה ב-1938, בקאבר של הקלידן אדי דוצ'ן לשיר "Ol' Man Mose" של לואי ארמסטרונג. השימוש במילה יצר שערוריה לא קטנה סביב השיר, וכמובן שעשתה נפלאות עבור נתוני המכירות שלו.

 

 

כמה טוב? ובכן, הוא מכר 170 אלף עותקים בשנות המשבר הכלכלי בארצות הברית, שנים בהן מכירה של 20 אלף עותקים נחשבה להצלחה היסטרית. יש שאומרים שדוצ'ן נחשב אומן "נקי" מדי מכדי להשתמש במילה פוגענית בשיריו, ושבסך הכל מדובר בבלבול בין המילה "Bucket" ל-"Fuck It".

 

הקליפ הראשון ששודר ב-MTV

"Video Killed The Radio Star" של להקת הבאגלז פתח את שידוריה של התחנה ששינתה את עולם המוזיקה בשנות השמונים והתשעים. מספר שנים מאוחר יותר ב-1987, היה זה הקליפ לשיר "Money For Nothing" של להקת הדייר סטרייטס שפתח את שידורי השלוחה האירופאית של התחנה, לא מעט בשל השורה "I Want My MTV" (אותה שר לא אחר מאשר סטינג).

 

 

הלהקה הראשונה שניגנה בכל 7 היבשות

ועדת ספר השיאים של גינס הכתירה בשנה שעברה את להקת מטאליקה הוותיקה כראשונה שהופיע בכל 7 היבשות, הישג שהפך למציאות עת הופיעו בשנה שעברה בהופעה באנטרקטיקה.

 

 

האמן הראשון שהעניק כינוי למעריצים שלו 

המפלצות של ליידי גאגא, הקאטס של קייטי פרי, הבליברז של ג'סטין ביבר וילדי אור הירח של אביב גפן. כבר מספר שנים ששיטת מיתוג הקהל היא כמעט חובה עבור אמן הפופ העכשווי, ובעוד לא באמת ניתן להתחקות אחר עקבותיו של זה שעשה זאת ראשון, להקת הגייטפול דאד הייתה מהראשונות להעניק כינוי למעריציהם, כשהכתירו אותם כ-"Dead Heads". כבר בשנות השבעים, ואף קראו כך לניוזלטר שהפיצו באותם שנים.

 

 

מאוחר יותר לביטלס היו את הביטלמאנייאקס שלהם, לד זפלין התהדרו ב"זאפ הדס" ומעריצי קיס הקימו את "צבא הקיס". כנראה שכולם היו מוצלחים יותר מהכינוי שנתנו חברי להקת ניו קידס און דה בלוק למעריציהם - "ראשי בלוק".

 

האמן הראשון שהשתמש באוטו-טיון

קשה לדמיין את חיינו היום ללא האוטו-טיון, "הפוטושופ של תעשיית המוזיקה" שמיישר גם את הזייפנים שבזמרים. יש כאלו שמתמשים בו במינונים מבוקרים רק לצרכי ליטושים קטנים, בעוד אחרים ואיומים מבססים עליו שירים שלמים, אבל בכל מקרה המוזיקאית הראשונה שעשתה בו שימוש הייתה שר, בשירה "Believe" מ-1998.

 

 

 במקור לא הייתה כוונה למפיקיה להפיץ את דבר השימוש באוטו-טיון בשיר כסוד מסחרי, אבל זה לא החזיק מעמד המון זמן ומאז הפך השימוש באפקט לרווח ומושמץ, ואף הוכתר על ידי המגזין "טיים" ב-2010 כאחת מההמצאות הגרועות ביותר. ובצדק, יש לומר.

 

הלהקה הראשונה ששלושת אלבומיה הראשונים כבשו את מצעד מכירות האלבומים

לא, לא מדובר בביטלס, מדונה או קולדפליי, כי אם בלהקת הבנים וואן דיירקשן. "זהו באמת אחד הרגעים שאנחנו הכי מתגאים בהם, גם בשבילנו וגם בשביל המעריצים שלנו", אמר חבר הלהקה ניל הוראן. "בכל פעם שאנחנו מדברים על זה אנחנו כל הזמן אומרים כמה מגניב זה היה שעשינו זאת ראשונים. כמה חולני זה?". מאוד, ילד. מאוד.

 

 

וואן דיירקשן. שיאני מכירות אלבומים (צילום: MCT) (צילום: MCT)
וואן דיירקשן. שיאני מכירות אלבומים(צילום: MCT)

 

השיר הראשון שכתבו כל חברי הביטלס

"Flying" הוא קטע אינסטרומנטלי של הרביעייה המופלאה שהופיע לראשונה באלבום "Magical Mystery Tour", והוא הראשון עליו היו חתומים כל חברי הלהקה (בניגוד לקרדיטים שניתנו לכל חבריהם בנפרד, ולשילוב המפורסם לנון/מקרטני). הקרדיט לקטע הלך ל-הריסון/לנון-מקרטני/סטארקי, והוא הוקלט ב-8 בפסטמבר 1967. שמו המקורי של הקטע, אגב, היה "Aerial Tour Instrumental".

 

 

המתופף הראשון שתופף הפוך

על אף שמתופף מוטלי קרו (וכוכב סרטי הפורנו הביתיים לצד פמלה אנדרסון) טומי לי יטען לכתר, המתופף הראשון שתופף הפוך הוא למעשה מתופף הג'אז (ומי שנחשב כמתופף הגדול ביותר בעולם) באדי ריץ', והוא עשה זאת כבר ב-1975. 12 שנים מאוחר יותר עשה זאת אותו טומי לי בסיבוב ההופעות של להקתו מוטלי קרו "Girls Girls Girls".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Gettyimages
מטאליקה. הופיעו בכל מקום
Gettyimages
לאתר ההטבות
מומלצים