שתף קטע נבחר

שבוי דאעש במוסול: "המערב משקר, אין דיכוי"

בסרטון חדש הפריך כביכול העיתונאי הבריטי החטוף את הדיווחים על מחסור בעיר השנייה בגודלה בעיראק. "העסקים פה כרגיל", הצהיר בעודו מרחרח סבונים בשוק. הוא גם לעג לכוחות הקואליציה: "הנה אני! באתם להציל אותי?"

ממבט ראשון זו נראית עוד תוכנית תיירות שמצולמת בעיר מדברית אקזוטית. אלא שהמיקום הוא העיר מוסול שבשליטת דאעש, והקריין בעל המבטא הבריטי הוא העיתונאי ג'ון קנטלי, המוחזק בשבי הארגון מ-2012. הסרטון החדש שפרסם דאעש, שבו נראה קנטלי מסייר בעיר השנייה בגודלה בעיראק, נועד להפריך כביכול את הטענות כי האזרחים בשטחי "המדינה האיסלאמית" סובלים ממחסור ומדיכוי.

 

 

קנטלי משוחח לכאורה עם טייס כוחות הקואליציה שחג מעל מוסול ()
קנטלי משוחח לכאורה עם טייס כוחות הקואליציה שחג מעל מוסול
 

 

"התקשורת אוהבת לתאר את החיים תחת דאעש כמדכאים ואת האזרחים כמי שכלואים בשלשלאות שלטון נוקשה וטוטליטרי. אבל בפועל כאן במוסול העסקים כרגיל", הצהיר העיתונאי, שבאחרונה אולץ להעביר "דיווח" דומה מהעיר קובאני שעל גבול סוריה-עיראק. "כל מה שאני רואה זה אלפי עיראקים שממשיכים בשגרת יומם, אחרי שנים של דיכוי מידי סדאם חוסיין והכאוס שנוצר אחרי הפלישה האמריקנית".

 

קנטלי, שכביכול מבקש להציג את האטרקציות של מוסול - שנמצאת תחת מרות דאעש כבר חמישה חודשים - מציג בסרטון גם את הנעשה בשווקים התוססים, לדבריו. "זו לא עיר שחיה בפחד, כמו שהתקשורת המערבית מנסה לטעון", הצהיר, אחרי שרחרח סבונים ורכש גוש חלבה. "זה כלל לא מקום ריק, נטוש ומדוכא". בהמשך הוא נראה משבח את כוח המשטרה שהקים דאעש: "השוטרים הישנים במוסול ידעו רק לזרוק את הנשק שלהם ולברוח כשנתקלו בצרות", הוא טען, בעודו מלווה רוכב על אופנוע משטרתי שמאחוריו פעיל דאעש.

העיתונאי החטוף בשוק. אפילו רכש חלבה ()
העיתונאי החטוף בשוק. אפילו רכש חלבה

קנטלי ליד ניידת של משטרת דאעש. "העיראקים היו בורחים" ()
קנטלי ליד ניידת של משטרת דאעש. "העיראקים היו בורחים"

החטוף הבריטי גם תועד מבקר בבית חולים שמנהל דאעש, לכאורה במחלקה שבה מטופלים ילדים שסובלים מבעיות נפשיות כתוצאה מהתקיפות המתמשכות של כוחות הקואליציה. "רק לפני יומיים נפגע אמבולנס מפצצה או טיל שירה כלי טיס", הוא הצהיר, "אבל למרות הכול יש כאן מספיק חשמל וכולם מקבלים את התרופות שהם צריכים".

 

קנטלי אף תועד "לועג" לכוחות הקואליציה: הצלם שהתלווה אליו צילם מטוס בשמי מוסול ולאחר מכן הפנה את העדשה לעבר קנטלי שכביכול צעק לעבר הטייס "כאן! כאן למטה! באתם להציל אותי שוב? תעשו משהו! אתם חסרי תועלת, לחלוטין חסרי תועלת".

 

קנטלי בן ה-43 נוצל, על פי הערכות, ככלי תעמולה של ארגון הטרור בסדרה של סרטונים. הוא נחטף בסוריה בנובמבר 2012 יחד עם ג'יימס פולי שהוצא להורג, בעת שהשניים עשו את דרכם לגבול הטורקי. מקורות ביטחוניים בבריטניה ואנשים שהיו בשבי סיפרו כי קנטלי ופולי הועברו מכלא לכלא עד שאנשי דאעש קיבלו אותם לידיהם, ועינו אותם באמצעות הדמיית טביעה ואקדחי טייזר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים