שתף קטע נבחר

עובדי חיפה כימיקלים הפגינו מול כי"ל

עיצומים בחברת כי"ל הביאו להפסקת הגעת האשלג למפעלי חיפה כימיקלים - וההנהלה הוציאה את 600 העובדים לחופשה כפויה ללא תשלום. היום הם הפגינו מחוץ למשרדי החברה שבבעלות עידן עופר בתל אביב

עובדי מפעלי חיפה כימיקלים הפגינו היום (ב') מחוץ למטה משרדי כי"ל (כימיקלים לישראל) בתל אביב. זאת לאחר שהנהלת החברה הפסיקה את פעילות הייצור במפעליה בעקבות עיצומי עובדי כי"ל. בהנהלה טוענים כי השביתה הביאה לעצירת הגעת האשלג למפעלי חיפה כימיקלים - החומר הבסיסי לייצור הדשנים אותם מפיקים בחברה.

 

כתבות נוספות בנושא בערוץ הכלכלה :

 

העיצומים בכי"ל התחדשו אתמול, לאחר שההנהלה זימנה במפתיע 135 עובדים לשימוע לפני פיטורים במסגרת תוכנית התייעלות של החברה. ועד עובדי החברה, ששעות ספורות קודם לכן הודיע על הפסקת העיצומים בהם נקטו העובדים בחודשים האחרונים, הופתע מהזימונים וחידש את העיצומים.

 

בשל התחדשות העיצומים במפעלי כי"ל, הופסק מאתמול ייצור האשלג, המועבר להפקת דשנים בשני מפעלי החברה - במפרץ חיפה ובמישור רותם בדרום. מהחברה נמסר כי בעקבות עצירת אספקת האשלג, פעילות הייצור במפעליה הופסקה החל מהיום והיא הוציאה את 600 עובדיה לחופשה כפויה.

 

עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מחוץ למשרדי כיל (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
עובדי חיפה כימיקלים מפגינים מחוץ למשרדי כיל(צילום: עופר עמרם)

 

יו"ר ועד עובדי מפעלי חיפה כימיקלים, אלי אלבז, אמר ל-ynet כי "כל עובדי החברה מושבתים ויושבים בבית בלי עבודה. זו פגיעה גם בכ-2,000 נותני שירותים. הנהלת המפעל הודיעה כי אם זה יימשך במתכונת הזו, היא תאלץ לסגור מפעלים". אלבז הוסיף כי "המטרה שלנו היא להילחם במונופול של עידן עופר, שגוזל אוצר טבע ממדינת ישראל. אנחנו נתונים לגחמות שלו ושבויים במתכונת הזו כבר שנים. כל מה שאנחנו מבקשים זה להחזיר את הפרנסה לילדים שלנו ומבקשים שהממשלה תנקוט במהלך שיאפשר להחזיר את האשלג למדינה". 

 

על פי הנהלת חיפה כימיקלים, עיצומי עובדי כי"ל בחודשים האחרונים, הביאו לירידה בכמויות האשלג שהתקבל במפעל וכתוצאה מכך לפגיעה מתמשכת בייצור. עוד טוענים בחברה, כי היא אחראית לכ-2% מכלל הייצוא התעשייתי של ישראל וכי בכל יום שהיא אינה מייצרת ומייצאת את מוצריה, נגרם לה ולמדינה נזק של מליוני דולרים. בחברה הוסיפו כי הם פנו לממונה על ההגבלים העסקיים, דיוויד גילה, על מנת שיכפה על כיל לספק את חומרי הגלם ויבדוק את התנהלותה בכל הנוגע לניצול כוחה.

 

יו"ר ועד כיל: צפויה שביתה

השימועים לעובדי כי"ל צפויים להיערך בימים רביעי וחמישי ובמסגרתם צפויים העובדים לקבל הודעה על הפסקת עבודתם. יו"ר הוועד, ארמונד לנקרי, אמור להיפגש היום עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ועם הנהלת החברה בניסיון לגשר על הפערים, אולם העריך בשיחה עם ynet כי הסיכויים לכך נמוכים וכי הם צפויים לפתוח בשביתה.

 

"בחברה מנסים להשתמש בעובדים בצורה צינית נגד ועדת ששניסקי, ועל הדרך מנסים גם לחסל את איגוד העובדים והוועדים", אמר לנקרי. "135 עובדים זו רק פעימה ראשונה מתוך 500 עובדים שהחברה רוצה לפטר. החברה הודיעה לפני שנה על תהליך התייעלות אבל במו"מ שקיימנו בחודשים האחרונים ראינו שהדרישות שלהם לא ראליות.

 

"במפעלי ים המלח, על כל חמישה עובדים יש בכיר עם שכר גובה. העסקת עובדים בחוזים אישיים ועובדי קבלן גדלה כל הזמן. כל הזמן יש פיתוח והרחבות, ובשש השנים האחרונות החברה הרוויחה קרוב ל-6.5 מיליון דולר. אנחנו לא חושבים שיש סיבה להתייעלות אבל מוכנים לכך במקומות שעבודה התייקרה. עם זאת, מהרשימות של המפוטרים אפשר לראות שזה לא במקומות שעבודה התייקרה בהם".

 

כי"ל, שבבעלות החברה לישראל של עידן עופר, היא בעלת הזיכיון להפקת מוצרים ממי ים המלח. המוצר העיקרי שמפיקה החברה הוא אשלג, שהינו מוצר מרכזי בתעשיית הדשנים שנחשב למבוקש מאוד בעולם ומניב לה רווחים אדירים. לחברה שישה מפעלים, המעסקים כ-4,000 עובדים: מגזניום, ברום, מפעלי ים המלח, רותם אמפרט, פריקלס ומפעלי תובלה".  

 

בחודשים האחרונים ניהלה החברה מאבק עיקש נגד מסקנות ועדת ששניסקי ואף איימה לאחר פרסום המלצות הביניים של הוועדה, כי אם יוטל עליה מס רווחי יתר כפי שהמליצה הוועדה, היא תפסיק להשקיע בישראל ותסגור מפעלים המעסיקים מאות ואלפי עובדים. בתוך כך איימה החברה איימו לסגור את מפעל המגנזיום, שמעסיק כ-400 עובדים ולצמצם את פעילות מפעל הברום שמעסיק כ-1,200 עובדים.

 

כיל: הוועד סירב למו"מ רציני

מכיל נמסר בתגובה: "לאור גזירות הממשלה (החרגה מחוק עידוד השקעות הון, הסכם הקציר והצלת מלונות ים המלח ופסיקת בוררות התמלוגים) והמלצות ועדת ששינסקי 2, כיל תיאלץ לשלם עוד מיליארד וחצי שקלים תקבולים למדינה, בנוסף למיליארד שקלים בשנה שהיא משלמת כבר היום. מציאות קשה זו מחריפה נוכח המשבר הקשה העובר על שוק הדשנים וירידת המחירים החדה בשוק זה. כתוצאה מכך, כיל חייבת לנהוג באחריות ולהתאים את האסטרטגיה העסקית שלה בישראל למציאות הנכפית עליה.

 

"במסגרת שינוי האסטרגיה של כיל גובשה תכנית התייעלות מקיפה שהוצגה לוועד בהרחבה לפני מספר חודשים, מתוך כוונה לקיים מו"מ רציני וענייני לקראת הסכמה על מימוש תכנית ההתייעלות. לצערנו הרב, במשך חודשים ארוכים ועד העובדים סרב לקיים מו"מ רציני והוא אף נקט בשורה של מהלכים חד-צדדיים שלוו בעיצומים ובפגיעה בחברה. לאור התנהגות הוועד לא נותרה בידי ההנהלה ברירה אלא לזמן באופן ישיר ואישי את העובדים לשימוע לפני הפסקת עבודה". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
הפגנת עובדי חיפה כימיקלים
צילום: עופר עמרם
מומלצים