שתף קטע נבחר

למה משה גמגם?

דבר תורה לפרשת בוא

ד"ר כץ היה בדרכו לאירוע אליו הוזמן לשאת דברים. השעה כבר מאוחרת, ובזריזות הוא שרבט לעצמו כמה הערות על דף הנאום שהכין. כאשר הוא קם לדבר, הוא פשוט לא הצליח לקרוא את כתב היד שלו! בבהלה, הוא סרק את הקהל ושאל, "האם יש כאן רופא שקורא לטינית?" 

 

כושר דיבור הוא אחד הכלים החשובים ביותר עבור אדם שרוצה להצליח בתפקידים ציבוריים. במערכת הטרום-בחירות המתקיימת בארץ ניתן לראות כיצד כל מועמד מנסה להשפיע על דעת הקהל בכל דרך אפשרית, אך ברור שככל שכושר הביטוי המילולי טוב יותר, גדלים הסיכויים להשפיע ולהטות את הקהל לכיוון מועמד מסוים. המועמדים עלולים לעלות או לרדת בשל יכולתם לתת נאום נלהב ומשכנע שיבטא את עמדתם.

 

ובכל זאת, כאשר אנו קוראים בפרשת השבוע על יציאת מצרים והמהלכים שהביאו אליה, אנו רואים שהמנהיג שעמד בראש, משה רבינו, היה "כבד פה וכבד לשון", ובעברית פשוטה – מגמגם. משה, שהיה צריך לדבר אל פרעה ולשכנע אותו לתת ליהודים לצאת ממצרים, והיה זה שעל ידו ניתנה התורה לבני ישראל, והיה זה שעל ידו הועברו דברי ה' לכל העולם – דווקא הוא היה צריך להיות הנואם הטוב ביותר! ובמקום זאת, כושר הדיבור שלו היה פגום.

רבי יוסף יצחק שניאורסון – הרבי הקודם של תנועת חב"ד, שהשבוע יחול יום השנה לפטירתו – לקה בשבץ מוחי ויכולת הדיבור שלו נפגעה. אחד מהרופאים שטיפלו בו לא היה מסוגל להתאפק ושאל את הרבי: "רבי, כיצד ייתכן הדבר, שדווקא אתה, שכל מילה שלך חשובה עבור רבים בכל העולם, וכל כך הרבה תורה לימדת, והשפעת רבות על העולם דרך כוח הדיבור שלך – דווקא אתה נפגעת ביכולת הדיבור?!"

 

האם הבטתם אי-פעם בשמש? בטח שכן. כל ילד מנסה זאת. האם נהנתם מהברק והתענגתם על הזוהר של השמש? או שאחרי שניות ספורות כבר לא יכולתם לסבול את האור?

 

אנלוגיה נוספת: מה היה קורה אם פיזיקאי ברמה עולמית יבוא להרצות בכיתה א' בבית הספר על המחקר העדכני ביותר שלו?

דיבור הוא כוחה של התגלות. חכמת הקבלה מלמדת כי נאומו של משה לא היה ברור – דווקא בגלל אורו הגדול של משה. פשוט לא הייתה דרך לתקשר באופן מלא ולחשוף את העומק של קדושתו.

 

כשאתה מסתכל ישירות על השמש, אתה לא מעריך את האור שלה; להיפך, אתה מסונוור מהברק שלה. ההרצאה של הפיזיקאי לילדי בית הספר תהיה עבורם כמו סינית. התקשורת של משה הייתה מטושטשת ולא בגלל שהוא לא יכול היה לתקשר, אלא משום שהמסר עצמו היה גם נעלה מלהיות מועבר למלך השפל הזה. העולם עדיין לא היה מוכן לקבל את ההודעה בכל הבהירות והעצמה שלה.

ולכן ה' נתן למשה את אחיו אהרון בתור 'שופר', בכדי שדרכו יעבור המסר שלו לעולם הזה – לפרעה, ליהודים – ובעצם לכל מקבליו, שלא הצליחו לקבלו בצורתו המקורית. 

 

האמור לעיל הוא קטע מרעיון שהסביר הרבי מליובאוויטש לפני 23 שנה. הרבי סיכם את דבריו ואמר שגם במקרה הזה, של חמיו רבי יוסף יצחק, צריך להיות כאן מישהו בדוגמת אהרון, שיעביר את האור הגדול לעולם. ואהרון במקרה הזה, זה אנחנו. אנחנו צריכים לקחת את האחריות כדי להעביר את המסר שלו. ללמוד את תורתו ולהעביר אותה לאחרים.

 

עברו מספר שבועות והרבי עצמו לקה באירוע מוחי. מאז, כבר לא שמענו את קולו, יכולת הדיבור של הרבי כביכול ניטלה ממנו. כאשר הוא דיבר על הליקוי בדיבורו של רבי יוסף יצחק, הוא דיבר על העבר? או שהוא אולי נתן הוראות לעתיד? המסר היא ברור. החסידים הבינו שאם לא ניתן לשמוע את קולו של הרבי, עלינו להיות קולו, עלינו להעביר את המסר שלו לעולם.

 

ואנחנו סמוכים ובטוחים כי על ידי שנמלא את התפקיד ונעביר את המסר של הרבי, בקרוב נזכה לשמוע את קולו שוב, מלמד תורה, לכשתבוא הגאולה. או-אז העולם אכן יתעלה למצב שבו באופן ישיר יוכל לקבל את האור של השמש, ותהיה התגלות של הקדושה ללא שום הסתרה על ידי כל מכשולים כלשהם.

 

שבת שלום

 

המדור מוקדש לזכות מאיר בן אליס עישה לבריאות והצלחה בכל

 

 


פורסם לראשונה 15/01/2015 20:09

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים